سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 15, 2013
13:32 سه شنبه، 26ام دیماه 1391
کد خبر: 52741

دوربین بلعیدنی برای تشخیص سرطان

 

محققان یک نوع کپسول قابل بلعیدن تولید کرده اند که داخل آن یک دوربین کار گذاشته شده و می‌تواند به پزشکان برای تشخیص نشانه‌های اولیه سرطان مری کمک کند.
به گزارش مهر، اندازه این دستگاه شفاف با فناوری بالا برابر یک قرص مولتی ویتامین بزرگ است. این دوربین قابل بلعیدن مجهز به یک لیزر است که به سرعت می چرخد و اشعه ای از نور مادون قرمز نزدیک را به دیواره مری، لوله ای که غذا را به معده منتقل می کند می تاباند.
 
حسگرهای بازتاب نور را ضبط کرده و تصاویر جزئی میکروسکوپی تولید می کنند که می تواند نشان دهنده تغییرات سلولی مرتبط با سندروم بارت مری باشد که منجر به سوزش معده و بازگشت اسید به مری می شود.
 
این دستگاه شفاف با فناوری بالا از یک لیزر چرخان برخوردار است که یک اشعه از نور مادون قرمز نزدیک را به دیواره مری می تاباند
 
نوعی افسار شبیه به نخ نیز به این دستگاه متصل است و موجب می شود که پزشک بتواند دستگاه را بازگردانده و تصاویر را به مونیتور منتقل کند. در آزمایشهای انجام شده روی 13 داوطلب که شش نفر آنها به سندروم مری بارت مبتلا بودند، این کپسول توانست تصاویر کامل مری را در کمتر از یک دقیقه نشان دهد.
 
روند کامل این آزمایش دربرگیرنده چهار بار بررسی مری از بالا تا پایین است که تنها 6 دقیقه طول می کشد. درحال حاضر آزمایش تشخیصی ابتلا به سندروم مری بارت بیشتر از یک ساعت با استفاده از آندوسکوپی طول می کشد.
 
یک افسار شبیه به نخ بازگرداندن این دستگاه و انتقال تصاویر آن به مونیتور را میسر می سازد
 
در نتایج این تحقیقات که در نسخه آنلاین مجله پزشک نیچر منتشر شده آمده است که این دستگاه جدید زیرساختهایی را در مری مشخص می کند که در آندوسکوپی سنتی مشخص نیست.
 
گری تیرنی از بیمارستان عمومی ماساچوست اظهار داشت: این سیستم به ما یک راه متقاعد کننده برای بررسی سندروم بارت ارائه می کند و برای انجام آن برخلاف آندوسکوپی های عادی نیاز به فضا و یا تجهیزات اضافی و یا حضور یک پزشک متخصص آندوسکوپی ندارد.
 
وی افزود: این دستگاه با نشان دادن تصاویر میکروسکوپی سه بعدی از لایه های مری جزئیات بیشتر و وضوح بیشتری نسبت به اندوسکوپی ارائه می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.