اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 15, 2013
22:32 سه شنبه، 26ام دیماه 1391
کد خبر: 52756

رگولاتوری: کاربران می‌توانند برای اختلالات اینترنت خسارت بگیرند

internet user.jpg

قطعی‌ها و اختلالات اینترنت در برخی روزها، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا بر اساس قوانین، شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت به دلیل این مشکلات ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می‌شوند یا خیر؟

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: طی روزهای اخیر با قطعی کلی اینترنت مواجه نبوده‌ایم و در زمینه افت کیفیت و اختلالات ایجاد شده نیز در صورت مستندسازی، کاربران می‌توانند از اپراتورها خسارات خود را دریافت کنند.
 
علیرضا اصغریان گفت: از سال گذشته زنجیره پرداخت خسارت موافقتنامه سطح سرویس (SLA) مطابق مصوبه شماره 90 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اجرایی شد که بر اساس آن‌ها اپراتورها ملزم می‌شوند در صورت اختلال و قطعی غیر مجاز بر اساس جداول تعیین شده نسبت به پرداخت خسارت به کاربران خود اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر پایین‌ترین سطحی که برای خدمات می‌توان در نظر گرفت سطح برنز است که جداول مربوط به این سطوح بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (بخش مصوبات کمیسیون – مصوبه شماره 90) نیز قرار دارد و کاربران می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با این سطوح به این بخش مراجعه کنند. در حالت کلی نیز سرویس پایه تمام افرادی که در قرارداد خود قید نکرده‌اند، چه نوع بسته‌ای می‌خواهند برنز محسوب می‌شود.
 
قطعی کلی اینترنت نداشته‌ایم
 
مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه درباره اینکه آیا بابت قطعی های روزهای گذشته خسارتی به کاربران تعلق خواهد گرفت، اظهار کرد: طی این مدت اگرچه با اختلالاتی مواجه بودیم اما قطعی سرویس نداشتیم. البته در بخش‌هایی ممکن است به دلیل اختلالات ایجاد شده کیفیت خدمات کاهش پیدا کرده باشد که بر اساس مستندسازی‌هایی منطبق با SLA، شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می‌شوند که البته به دلیل آنکه این شرکت‌ها هم پهنای باند مورد نیازشان را از شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌کنند، می‌توانند از این شرکت خسارت بگیرند.
 
اما اصغریان در پاسخ به این مطلب که با وجود تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد هنوز نظارت جدی نسبت به پرداخت خسارت به کاربران وجود ندارد، گفت: همواره شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت بر این باورند که ما نسبت به آن‌ها سختگیرانه عمل می کنیم و این موضوع به نوعی گویای نظارت‌های سختگیرانه ماست اما با این حال هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که همواره نظارت صد درصدی وجود دارد.
 
او ادامه داد: چنین موضوعی نه در ایران و نه در هیچ نقطه دیگری از جهان محقق نمی‌شود اما با این حال ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا نظارت درستی برروی خدماتی که به کاربران ارائه می‌شود وجود داشته باشد.
 
هر قطعی به معنای دریافت خسارت نیست
 
وی همچنین عنوان کرد: طی سال‌های گذشته همواره مصادیقی برای پرداخت خسارات وجود داشته و ما این رقم‌ها را در خبرها اعلام کرده‌ایم. اما باید این موضوع را کمی شفاف‌تر توضیح دهیم و بگوییم هر قطعی و کندی به معنای پرداخت خسارت نخواهد بود و کاربران بسته به نوع سرویسی که از اپراتورها می‌گیرند، به آن‌ها اجازه می‌دهد که حدی مجاز از قطعی و اختلال داشته باشند.
 
مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات رگولاتوری همچنین عنوان کرد: بنا بر مصوبه 90 کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه‌های مختلفی که برای خسارت سرویس‌های مختلف پیش‌بینی شده، بر روی سایت این سازمان اعلام شده است اما با این وجود هر قطعی به این معنی نیست که کاربر می‌تواند خسارت بگیرد.
 
اپراتورها تمکین نکنند وارد عمل می‌شویم
 
اصغریان افزود: اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت موظفند برای قطعی‌ها و کاهش کیفیت‌های غیرمجاز مطابق با SLA خسارت‌های لازم را پرداخت کنند و در چنین شرایطی اگر زمانی این اپراتورها تمکین نکنند، سازمان تنظیم مقررات وارد عمل خواهد شد.
 
او در عین حال گفت: تاکنون نیز برخی اپراتورها بوده‌اند که بدلیل عدم پرداخت خسارات کاربران ضمن اجبار آن‌ها به پرداخت خسارت با دریافت اخطار و یا تعلیق پروانه اعمال مقررات شده‌اند.
 
کاربران سطح آگاهی خود را ارتقاء دهند
 
مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: به هر حال ما جنبه‌های سخت‌گیرانه‌ای را در نظارت‌های خود اعمال می‌کنیم اما سخت‌گیری‌های ما بر اساس قوانین است و در این میان لازم است خود کاربران هم سطح آگاهی خود را ارتقاء داده و در نوع سرویسی که می‌گیرند دقت کنند تا بدانند چگونه می‌توانند اعلام خسارت کرده و خسارت خود را دریافت کنند.
 
او تاکید کرد:علاوه بر این لازم است مشترکان پیش از عقد قرارداد از اپراتور خود بخواهند توضیحات لازم را ارائه کنند تا در مواقعی که حس می‌کنند ممکن است ‌آسیب ببینند حقوق خود را پیگیری کنند.
 
اصغریان درباره اختلالات اخیر اینترنت کشور هم اظهار کرد: هرچند در هفته گذشته در بخش زیرساخت مشکلاتی وجود داشت لیکن قطع ارتباط نداشتیم و اپراتورهایی که امکان مدیریت شبکه خود را داشتند و نسبت بین خرید و فروش پهنای باند را رعایت کرده بودند، با مشکل خاصی مواجه نبودند؛ در همین زمان امکان بروز اشکال در شبکه سایر اپراتورها نیز غیر ممکن نبوده و کاربران با ابزارهایی که اپراتورها در اختیار آن‌ها می‌گذارند می‌توانند از این موضوع اطلاع پیدا کنند.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط پیش آمده آیا شرکت ارتباطات زیرساخت هم ملزم به پرداخت خسارت به سایر اپراتورها می‌شود، توضیح داد: اپراتورها بر اساس موافقتنامه سطح سرویس (SLA) خود با شرکت زیر ساخت می توانند درخواست دریافت خسارت کنند و شرکت مذکور نیز موظف به پرداخت خسارت مطابق SLA است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.