تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 16, 2013
9:33 چهارشنبه، 27ام دیماه 1391
کد خبر: 52763

11 پیش‌بینی برای نرم‌افزارهای سازمانی در سال 2013

 

ترجمه : محمدجعفر نظری
منبع: IDG 
 
پایان هر سال فرصتی است برای نگاه کردن به گذشته و اندیشیدن به آینده. سرویس خبری IDG از تحلیلگران صنعت نرم‌افزارهای سازمانی خواسته است که درباره‌ اینکه در بازار نرم‌افزارهای سازمانی در سال 2013 چه اتفاقی می‌افتد اظهار نظر کنند:
 
پیش‌بینی ERP در توده‌ای از ابرها
تمایل مشتریان نسبت به سیستم‌های ERP‌ مبتنی بر رایانش ابری در سال آینده افزایش خواهد یافت. تحلیلگران در این اندیشه‌اند که آیا Workday با ماژول مالی جدید خود همان موفقیتی را کسب خواهد کرد که با HCM (ماژول‌مدیریت سرمایه‌ انسانی) کسب کرد. خط تولید Microsoft dynamics باید گزینه‌های بیشتری را برای استفاده از رایانش ابری در برداشته باشد و به همین صورت مشتریان Infor و Epicor باید به این فناوری روی آورند. در همین حال اوراکل و SAP نیز امید دارند که با ماژول‌های ابری تولیدی خود بتوانند همچنان در این عرصه پیشتاز باشند.
هم‌اکنون در بازار نرم‌افزارهای سازمانی امروزی محدودیت انتخابی وجود ندارد و ERP مبتنی بر رایانش ابری به شدت در حال رواج است. سوال واقعی این است که آیا مشتریان حاضر خواهند بود که هزینه‌های هنگفت این سیستم‌ها را بپردازند. 
گرایش Salesforce.com به ERP 
این شرکت‌ که پیشتر از این در حوزه‌ سیستم‌های CRMمبتنی بر حوزه‌ ابری فعال بود حوزه‌ کاری خود را گسترش داده و به ERP نیز وارد شده و در این حوزه در پی استقلال از شرکت‌‌هایی مثل Workday و Infor است.
این شرکت‌ با معرفی work.com که یک نرم‌افزار منابع انسانی برای مدیریت عملکرد کارکنان است گام کوچکی به سوی ERP برداشته است، اما این نرم‌افزار بیشتر به شکل یک افزونه مطرح است تا یک نرم‌افزار قابل رقابت. با اینکه روشن نیست که salesforce.com می‌خواهد یک مجموعه‌ ERP استوار را به بازار ارائه کند یا اینکه با یک فروشنده‌ ERP در این کار شراکت کند. انتظار می‌رود که در سال 2013 این شرکت‌ را در این حوزه به شکلی مطرح‌تر بیابیم. زیرا ERP در حال سیطره بر بودجه‌های فناوری اطلاعات است و هر شرکتی در جست‌وجوی افزایش سهم خود در این بازار می‌باشد. 
 
تاکید اوراکل بر میان‌افزارهای همراه 
گزینه‌های به کارگیری نرم‌افزار‌های همراه و طراحی آنها در سال 2012 مهم‌ترین رقابت در بازار نرم‌افزارهای سازمانی بود. SAP فناوری میان‌افزارهای همراه و نرم‌افزارهای مدیریت وسایل همراه را با سرمایه‌گذاری بیش از 8/5 میلیارد دلار در خرید شرکت ‌Sybase در سال 2012 به دست آورد.
اوراکل نیز به شدت در حوزه‌ ابزارهای همراه احساس کمبود می‌کند. آشکار است که اوراکل با شرکت‌ سخت‌افزاری Sun به شدت در حال کشمکش است و مدیران این شرکت‌ در پیامی هماهنگ حکایت دارند که این شرکت‌ گرایش بیشتری به سمت سیستم‌های پرسودی همچون Exadata که (یک ماشین پایگاه داده است) دارد و گرایش کمی به رقابت با IBM و HP در زمینه‌ خدمت‌دهنده‌ کالا خواهد داشت. 
اما سودآوری واقعی Exadata نهفته در پایگاه داده عظیم اوراکل و سایر نرم‌افزارهای بزرگی است که این شرکت‌ پیاده‌سازی می‌کند. زیرا این شرکت از محل نگهداری این داده‌ها درآمدهای سرشاری دارد. این امر یک موضوع جدی را مطرح می‌کند: اوراکل اساسا یک شرکت‌ نرم‌افزاری بوده است و در سال 2012 نیز به جنبه‌ نرم‌افزار گرایش بیشتری نشان خواهد داد. 
SAP هم بسته نرم‌افزاری HANA خود را با گرایش به راهکارهای داده‌های بزرگ و طبقه‌بندی داده‌ها ارتقا خواهد داد. جان رید پیش‌بینی می‌کند که SAP یک محصول یا یک سازمان فروشنده داده‌های بزرگ یا حتی چندین مورد از سازمان‌ها و محصولات را خریداری کند که حداقل یکی از آنها مختص یکپارچه‌سازی با چارچوب Hadoop برای پردازش داده‌ها در مقیاس بزرگ باشد. این حرکت مطمئنا با هدف افزایش قابلیت‌های بسته نرم‌افزاری HANA در زمینه پایگاه داده و حافظه این بسته شکل خواهد گرفت. 
Hadoop پیشروی خود را ادامه خواهد داد کرت مونارش بر این باور است که Hadoop مشتریان بیشتری در سال‌ 2013 پیدا خواهد کرد. وی عقیده دارد که این بسته نرم‌افزاری کارآیی بسیار بالایی دارد و مشتریان بسیاری پیدا کرده است.
 
MySQL رقابت بیشتری خواهد داشت
معمولا وقتی موضوع پایگاه داده‌ای جایگزین پیش می‌آید نام اوراکل یا IBM DB2 به میان می‌آید؛ اما در سال 2013 MySQL می‌تواند جای این محصول آی بی ام را بگیرد. از نظر مونارش، NoSQl و NewSQl محصولاتی هستند که از آنها به عنوان جایگزین‌هایی برای MySQL یاد می‌شود.
 
همه‌جا نرم‌افزار 
ری ونگ یک تحلیلگر حوزه نرم‌افزار می‌گوید: «در سال 2013 همه می‌خواهند یک شرکت نرم‌افزاری باشند. فروشندگان بزرگ نرم‌افزار و شرکت‌هایی که در زمینه یکپارچه‌سازی سیستم‌ها کار می‌کنند با استفاده از رایانش ابری و تحویل نرم‌افزارهای مبتنی بر وب به مشتریان خود در پی کسب مزیت رقابتی خواهند بود.»
HP هم خرید نرم‌افزاری بزرگی انجام خواهد داد
HP اخیرا با صرف 3/10 میلیارد دلار مالکیت فروشنده نرم‌افزاری Autonomy را کسب کرد. با این حال، اگرچه سهامداران شرکت HP ممکن است در صرف یک هزینه هنگفت دیگری دست به عصاتر باشند، اما احتمالا اقدام مشابهی در سال 2013 انجام خواهد داد.
 
تاثیرات تلاطم اقتصادی
احتمالا در سال 2013 ایالات‌متحده شاهد رکودی خواهد بود که احتمالا باعث کاهش منابع مالی در حوزه فناوری اطلاعات به خصوص در خریدها و سرمایه‌گذاری‌های تازه‌تر خواهد شد. این امر می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر فروشندگان سنتی نرم‌افزارهای سازمانی داشته باشد. فرانک اسکاوو می‌گوید: «روزآمدسازی پروژه‌های مربوط به سیستم‌های نرم‌افزاری سنتی یا لغو می‌شوند یا با تاخیر مواجه خواهند شد. نگهداری نرم‌افزارها به‌وسیله شرکت‌های پیمانکار هم رونق خواهد گرفت؛ زیرا شرکت‌ها به دنبال راهکاری برای کاهش هزینه‌های پشتیبانی هستند. این امر بر فروشندگان سنتی فشار می‌آورد که نرخ نگهداری را کاهش دهند. این اتفاق به صورت اجتناب‌ناپذیری آنها را با کاهش حاشیه سود مواجه خواهد کرد. با اینکه فروشندگان مبتنی بر رایانش ابری کمتر ضرر می‌کنند؛ اما آنها هم با تاخیر در انجام معاملات خود مواجه خواهند شد. با این حال هر آنچه می‌خوانید را قطعی ندانید با این جمله از بیل گیتس موافقم که ما همیشه تغییری را که در دو سال آینده رخ می‌دهد یک اشتباه بسیار بزرگ می‌بینیم اما تغییر ده سال آینده را دست‌کم می‌گیریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.