تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 18, 2013
12:01 جمعه، 29ام دیماه 1391
کد خبر: 52809

بهره برداری از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه تهران – پردیس

 

سامانه پرداخت عوارض به صورت الکترونیک (ETC) روز جمعه با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل ایستگاه عوارضی تهران – پردیس به بهره برداری رسید.
 
به گزارش ایرنا، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در زمان سفر، یکپارچگی و سازگاری سامانه های پرداخت عوارض در سطح کشور، افزایش توان نگهداری راه ها از طریق کاهش هزینه ها، روان سازی ترافیک آزادراه ها از طریق عدم نیاز به توقف خودروها در محل عوارضی، احساس آرامش خاطر و رضایت مندی در رانندگان، از جمله اهداف کلان و بلند مدت این پروژه است.
 
این طرح با مشارکت شرکت آزاد راه های کشور و وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به مرحله بهره برداری رسیده است.
 
اجرای طرح شامل مطالعه و طراحی و جانمایی و نصب تابلوهای پیش آگاهی و علایم راهنمایی در محل عوارضی و همچنین تجهیز و راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی شامل سخت افزارها و نرم افزارهای مرتبط با هزینه 600 میلیون تومان و مخارج تکمیلی عمرانی ایستگاه عوارضی 250 میلیون تومان ظرف دو ماه انجام شده است.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این سامانه گفت: سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه تهران – پردیس دومین سامانه ای است که به صورت متمرکز افتتاح شده است.
 
ˈسیدعلی لطفی زادهˈ افزود: نخستین سامانه سال گذشته در ایستگاه عوارضی آزادراه تهران – قم به بهره برداری رسید که در مراسم افتتاحیه آن به دستور وزیر راه و شهرسازی، قرار شد سامانه پرداخت الکترونیکی در تمام آزاد راههای کشور راه اندازی شود.
 
وی اضافه کرد: با مذاکراتی که با بانک مسکن صورت گرفت، عاملیت این سامانه برعهده بانک مسکن قرار گرفت و این بانک نیز کار تولید نرم افزار آن را آغاز کرد.
 
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، با هماهنگی های صورت گرفته تا سال آینده تمام آزادراههای کشور مجهز به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خواهند شد.
 
براساس این گزارش، رانندگانی که مایل به تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض هستند می توانند علاوه بر دریافت برچسب از محل عوارضی مجهز به این سیستم، به شعب منتخب بانک مسکن و با به نشانی اینترنتی www.maskan-avarezi.ir مراجعه کنند.
 
هربرچسب دارای یک شماره شناسایی است که به عنوان شناسه یکتا جهت اعمال تغییرات یا شارژ برچسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت همچنین در صورت عدم وجود شارژ کافی رانندگان می توانند تا 24 ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به شارژ و تکمیل میزان اعتبار برچسب اقدام کنند.
 
با ورود خودروهای دارای ˈبرچسب پرداخت الکترونیکی عوارضˈ به خطوط انتقال اختصاصی این سامانه در ایستگاههای عوارضی کشور، تجهیزات مرتبط نصب شده در خطوط عوارضی، با قرائت شناسه برچسب، اطلاعات لازم را به مرکز کنترل و سرور مرکزی سامانه ارسال کرده و مبلغ عوارض متناسب با نوع خودرو از حساب پیش پرداخت برچسب کسر می شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.