اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 19, 2013
20:45 شنبه، 30ام دیماه 1391
کد خبر: 52831

بایدها و نبایدهای فرهنگ سازی در حوزه بانکداری الکترونیک با توجه به رشد فناوریهای همراه

 

مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور در قالب عضویت در کمیته علمی و شورای سیاستگذاری از کنگره موبایل ایران حمایت کرد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از دبیرخانه کنگره موبایل ایران  دکتر محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا – مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور – در این راستا با اشاره به الزامات برنامه چهارم توسعه برای توسعه فناوری اطلاعات در دستگاههای اجرایی و لزوم ایجاد مرکز فابا اظهار داشت: در راستای این اهداف بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و تمامی بانکهای دولتی و خصوصی با مصوبه هیات وزیران شورایی ایجاد کردند به نام شورای راهبری بانکداری الکترونیک که این شورا کارگروههای مختلفی را شامل کربانکینک، امنیت، شبکه، زیرساخت و فرهنگ سازی و آموزش شکل داد. اما از آنجایی کارگروه فرهنگسازی و آموزش وظایف متفاوتی با دیگر کارگروهها داشت وزارت اقتصاد تصمیم گرفت این کارگروه را به مرکز فابا تغییر دهد.
 
وی  با بیان اینکه هم اکنون این مرکز در 12 سرفصل کاری در حوزه آموزشی و فرهنگ سازی طی 5 سال اخیر فعالیت داشته خاطرنشان کرد: این مرکز انتشار نشریه ماهیانه شبکه داخلی بانکی، برگزاری دوره های آموزشی داخلی و تورهای آموزشی خارجی برای انتقال تجربیات، نشست های هم اندیشی و تعامل با دستگاههای بیرون از شبکه بانکی مانند وزارت ارتباطات را به نیابت از شبکه بانکی کشور و برای ترویج فرهنگسازی در حوزه بانکداری الکترونیک برعهده دارد.
 
دکتر  بیات با اشاره به اقدامات حمایتی مرکز فابا برای برگزاری سمینارها و  همایش های مرتبط با توسعه بانکداری الکترونیک در کشور گفت: مدلهای موفقی همچون مجموعه مقالات، قریب به 40 شماره نشریه تخصصی با تیراژ وسیع برای مدیران کارشناسان شبکه بانکی و مدیران شبکه بانکداری الکترونیکی، برگزاری 50 نشست هم اندیشی و تصمیم سازی ، ایجاد دبیرخانه برای تمامی شرکتهای پرداختهای الکترونیکی – PSP – و ارائه مشاوره و برگزاری 15 دوره آموزشی تخصصی مهارتی مورد نیاز روز شبکه بانکی کشور از جمله فعالیتهای مرکز فابا است و در این راستا این مرکز در قالب عضویت در کمیته علمی و شورای سیاستگذاری و اطلاع رسانی از مجموعه های علمی کشور حمایت می‌کند.
 
مدیرعامل مرکز فابا با تاکید بر اینکه این مرکز از کنگره موبایل ایران در قالب عضویت در کمیته علمی و شورای سیاستگذاری حمایت می‌کند ادامه داد: با توجه به ضریب نفوذ موبایل در ایران و دنیا، اصولا یکی از بسترهای کاملا مساعد برای تجارتهای بانکی بحث موبایل پیمنت و موبایل بانکینگ است و از این رو کنگره موبایل می تواند در زمینه فرهنگسازی موضوع پرداختهای موبایل و موبایل بانکینگ موثر واقع شود.
 
وی  با بیان اینکه اصولا در کشور ما در بسیاری از موارد استفاده از تکنولوژی دچار آسیب و مجبور به تغییر شده ایم تصریح کرد: از آنجایی که خودمان به سمت تغییرات نرفتیم و به همین دلیل به ناچار فناوریها ما را در چمبره خودشان نگه داشته اند هزینه های گزافی بر ما تحمیل شده است اما این بار می توانیم در حوزه بانکداری همراه "باز به تغییر" باشیم تا از مزایای این فناوری بهتر استفاده کنیم. ضمن اینکه به دلیل ضریب نفوذ اجتماعی موبایل قطعا بسیاری از اقدامات دریافت و پرداخت بانکی ما در آینده می تواند بر روی بستر موبایل محقق شود.
 
دکتر  بیات با تاکید براینکه در زمینه  بانکداری موبایل در آستانه راه هستیم و از بالغ بر 4 نوع خدمات همراه که در موبایل بانکینگ مرسوم است از ساده ترین شان استفاده می کنیم افزود: کنگره موبایل ایران می تواند انواع خدمات به روز و مقرون به صرفه و فناورانه بانکداری همراه را به مدیران و متخصصان شبکه بانکی معرفی کند.
 
وی  استفاده از ساده ترین روش موبایل بانکینگ شامل بستر ussd و پیامک را در کشور مرسوم برشمرد و گفت: امروزه در دنیا پرداخت و دریافت موبایل در بسترهای دیگری نیز صورت می گیرد که این کنگره می تواند ما را در شناخت آن کمک کند.
 
گفته  می‌شود همایش خدمات مالی و روش های نوین پرداخت در قالب یکی از برنامه های اصلی کنگره موبایل ایران 29 بهمن تا دوم اسفندماه همزمان با برپایی کنگره موبایل ایران برگزار خواهد شد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.