اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 24, 2013
11:56 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52935

هزینه تماس با کشورهای مختلف از این پس چگونه خواهد بود؟

 

از اول بهمن‌ماه امسال مکالمات بین‌الملل با تعرفه‌های جدیدی محاسبه می‌شوند و به همین دلیل لازم است مشترکانی که با کشورهای مختلف تماس می‌گیرند به تعرفه‌های جدید و تفاوت آن‌ها با تعرفه‌های قبلی دقت کنند تا به واسطه این تغییرات در هزینه‌های خود دچار سردرگمی نشوند.
 
مردادماه امسال بود که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت تعرفه مکالمات بین‌الملل را تغییر داد و قرار بر آن شد که نرخ مکالمات بین‌الملل بر اساس تعرفه‌های جدید محاسبه شود.
 
پس از تصویب و اعمال تعرفه‌های جدید،بسیاری از کاربران که از تغییرات صورت گرفته بی اطلاع بودند تا مدت ها متعجب بودند اما این موضوع به همین جا ختم نشد و کمتر از شش ماه پس از اعلام این تعرفه‌ها، بار دیگر بنا به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت تعرفه مکالمات بین‌الملل دستخوش تغییرات مجدد شد.
 
در این میان اگرچه در برخی کشورها تعرفه‌ها با کاهشی جزئی همراه شد اما در مورد بعضی از کشورها هم با قیمتی به مراتب بالاتر از قبل مواجه شدیم به طوری که اگر پیش از این بالاترین نرخ مکالمه با کشورهای دیگر سه هزار تومان تعریف شده بود اکنون قیمت هر دقیقه تماس با برخی کشورها به 10 هزار تومان رسیده است.
 
در بین کشورهای مختلف اگرچه برخی کشورها مانند آمریکا و کانادا که به گفته بسیاری از شرکت‌های ارتباطی حجم عمده‌ای از ارتباطات کاربران این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند، تغییر چندانی نکرده و تعرفه آن‌ها از دقیقه‌ای 50 تومان به دقیقه‌ای 70 تومان رسیده اما در کشورهای دیگری از جمله افغانستان که به گفته شرکت ارتباطات زیرساخت حدود یک سوم مکالمات خارجی کشور را به خود اختصاص می دهد این رقم افزایش قابل توجهی داشته است.
 
پیش از این کشور افغانستان با قرار گرفتن در سطح ششم ارتباطی برای هر دقیقه مکالمه هزینه‌ای معادل 550 تومان داشت اما از این پس به دنبال تغییر تعرفه‌ها، این کشور در سطح هشتم ارتباطی قرار گرفته و برای هر دقیقه مکالمه با آن کاربر موظف به پرداخت مبلغی معادل 900 تومان خواهد شد.
 
همچنین بنا به اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت امارات متحده عربی دیگر کشوری است که در رده دوم مکالمات بین‌الملل قرار می گیرد. این کشور که پیش از این هر دقیقه مکالمه با آن 550 تومان هزینه داشت با تغییر مجدد تعرفه‌ها در سطح هفتم ارتباطی قرار گرفته و برای هر دقیقه مکالمه با آن مبلغی معادل 700 تومان منظور می‌شود.
 
عراق هم که در رده بعدی کشورهای پرمکالمه قرار دارد، پیش از این با قرار گرفتن در سطح دوم ارتباطی تعرفه‌ای معادل 100 تومان داشت اما در قیمت‌های جدید با قرار گرفتن این کشور در سطح ششم ارتباطی هزینه هر دقیقه مکالمه با آن به 550 تومان رسیده است.
 
البته در این میان عربستان که پس از عراق در رده بعدی کشورهای پر تماس قرار می‌گیرد، در تعرفه‌های جدید از نظر سطح ارتباطی و تعرفه تغییری نکرده و همچنان با تعرفه 350 تومانی در سطح پنجم جدول ارتباطات بین‌الملل قرار دارد.
 
اما ترکیه که بنا به اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت بیشترین حجم تماس ایرانیان با کشور‌های اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد، پیش از این با قرار‌ گرفتن در سطح سوم ارتباطی تعرفه‌ای معادل 160 تومان برای هر دقیقه داشت، اما اکنون این کشور با قرار‌ گرفتن در سطح اول ارتباطی تا 70 تومان در دقیقه کاهش قیمت داشته است.
 
انگلستان و آلمان هم که از آن‌ها به عنوان دومین و سومین کشور پرتماس اروپایی یاد می‌شود، پیش از این با قرار‌ گرفتن در سطح دوم ارتباطی برای هر دقیقه تعرفه‌ای حدود 100 تومان داشتند اما بعد از تغییرات صورت گرفته قیمت هر دقیقه مکالمه با این کشور‌ها به 70 تومان رسیده و آن‌ها در سطح اول ارتباطی جای گرفته‌اند.
 
اما اگرچه در میان کشور‌های مختلف گاه ممکن است که تعرفه‌ها کاهشی جزئی داشته باشند، اما به‌طور کلی کشور‌های متعددی وجود دارند که تعرفه‌ی آن‌ها به مراتب بالاتر از قبل رفته و درنهایت سقف تعرفه‌ای که برای مکالمات بین‌الملل تعریف شده بود، از سه هزار تومان به 10 هزار تومان رسیده است و اکنون کاربرانی که قصد تماس با برخی کشور‌ها را داشته باشند برای هر دقیقه گفت‌وگو ناچار به پرداخت رقم‌هایی حدود 6 تا 10 هزار تومان هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.