امنیت

فناوری اطلاعات

January 24, 2013
11:59 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52937

برروی رایانه خود رمزهای ورود دومرحله‌یی تنظیم کنید

 

رمزنگاری نکردن "Password" برای سیستم‌هایی که تنها در یک مرحله رمز عبور می‌خواهند، می‌تواند تهدیدات امنیتی زیادی به‌وجود آورد.
 
با فراگیر شدن استفاده از رایانه و اینترنت در جهان‌، روزانه اطلاعات بیشتری به صورت دیجیتال ذخیره می‌شود و رایانه‌ها به صندوق اطلاعاتی کاربران تبدیل می‌شوند؛ به طوری که در هر لحظه، هزاران آمار مالی و اطلاعات شخصی وارد دنیای مجازی اینترنت می‌شود؛ ولی تقریبا نیمی ‌از کاربران اطلاعات خود را پشتیبانی و حمایت نمی‌کنند.
 
مطالعات نشان میدهند برخی کاربران هرگز از کپی اطلاعاتشان در ابزارهای خارجی یا رسانه‌ها، حمایت نمی‌کنند و بیش از یک‌سوم کسانی که اطلاعات رایانه‌یی خود را پشتیبانی نمی‌کنند، فرآیند حمایتی را فنی می‌دانند، در حالی که بخشی از این افراد این موضوع را به قدری که به آن فکر می‌کنند، مهم می‌دانند؛ اما آن دسته از کاربرانی که نسبت به حفظ اطلاعات خود وسواس زیادی دارند، اطلاعات خود را بر روی سی‌دی‌ها و یا دی‌وی‌دی‌ها ذخیره می‌کنند، در حالی که یک‌چهارم از چنین افرادی برای ثبت اطلاعات رایانه‌یی خود از USB استفاده کرده یا آن‌ها را در برگه‌ای یادداشت می‌کنند.
 
اما ‌ کارشناسان به این افراد هشدار می‌دهد که این روش چندان قابل اطمینانی نیست؛ چرا که در آن‌ها از کلمه‌ی عبور استفاده نشده است، سی‌دی و دی‌وی‌دی، ابزارهای رایانه‌یی با کارآیی‌های فراوانی هستند؛ اما نمی‌توانند در زمینه‌ی سیستم‌های امنیتی کاربرد خاصی داشته باشند و کاربران رایانه باید برای حفظ اطلاعات خود در بیرون و داخل رایانه و اینترنت، از سیستم‌های پشتیبانی استفاده کنند.
 
همچنین براساس مطالعات منتشر شده برروی سایتهای اینترنتی که طی سالهای گذشته انجام شده، بیشتر شرکت‌ها تمایل به استفاده از فناوری ورود‌ یک مرحله‌یی به سیستم‌های رایانه‌یی دارند، چراکه تعداد دفعاتی که سیستم رمز ورود می‌خواهد، کمتر است.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهند، درصد کمی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در سیستم‌های رایانه‌یی خود از دو رمز ورود استفاده می‌کنند.
 
نتایج مطالعات همچنین نشان می‌دهد، رایج‌ترین فناوری قدرتمند امنیتی بعد از کارت‌های هوشمند، استفاده از سخت‌افزارهای زمان‌دار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.