امنیت

فناوری اطلاعات

January 24, 2013
12:14 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52943

آسیا نیازمند یک مرکز مشترک برای مقابله با تهدیدات سایبری است

 

یک هفته پس از آنکه کشورهای اروپایی مرکز جدیدی را برای مقابله با تهدیدات و جرایم آنلاین راه اندازی کردند، شماری از کار‌شناسان امنیتی بر ضرورت راه اندازی مرکز مشابهی در قاره آسیا تاکید کرده‌اند. 
شماری از کار‌شناسان امنیتی در مصاحبه با وب سایت خبری Zdnet گفته‌اند کشورهای آسیایی برای مقابله با تهدیدات و خطرات آنلاین به یک مرکز بین المللی مشترک احتیاج دارند. آن‌ها در این مصاحبه گفته‌اند قاره آسیا فاقد یک مرکز مشترک برای مقابله با جرایم سایبر است و کشورهای آسیایی بایستی مانند کشورهای اروپایی به فکر تاسیس یک مرکز مشترک باشند تا از طریق آن بتوانند از دولت‌ها، کسب و کار‌ها و کاربران نهایی خود در مقابل تهدیدات آنلاین دفاع کنند. 
ملیا پیلائو، رئیس بخش لابراتوارهای ترندلاب در شرکت ترند میکرو گفته است از آنجا که جرایم آنلاین ماهیتی فرا مرزی دارند، کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه اقیانوس آرام باید مرکز مشترکی ایجاد کنند تا بدین وسیله بتوانند جرایم آنلاین را با سهولت بیشتری بررسی کنند و در عین حال اطلاعات و پشتیبانی‌های لازم را در اختیار کاربران کشورهای عضو قرار دهند. 
تئو هین، مدیر عامل شرکت سکیور ایج نیز در این زمینه اقدام مشترک کشورهای اروپایی را مثال زده و گفته کشورهای اروپایی به تازگی چنین مرکزی را راه اندازی کرده‌اند که به مرکز مقابله با جرایم سایبری اروپا معروف شده است. وی همچنین از راه اندازی یک مرکز مشابه در سنگاپور خبر داده و اظهار امیدواری کرده که این مرکز که به کامپلکس گلوبال اینترپل معروف است، تا سال ۲۰۱۴ فعال شود. وی گفته این مرکز خواهد توانست سیستم‌ها و فرایندهای امنیتی پیچیده‌ای را برای مقابله با تهدیدات سایبر به ارمغان بیاورد. 
کن لاو، رئیس واحد امنیت کسب و کار‌ها در شرکت ترند میکرو نیز به این نکته اشاره کرده است که در قاره آسیا مراکز مشابهی وجود دارد، اما نفوذ و دامنه عمل بسیار محدودی دارد. از جمله این مراکز می‌توان به مرکز ایمپکت (همکاری‌های چندجانبه بین المللی در مقابل تهدیدات سایبر) اشاره کرد که در کشور مالزی مستقر است. این مرکز بازوی امنیت سایبری سازمان ملل متحد به شمار می‌رود و ۱۹۳ کشور عضو آن هستند. 
لئون پیرا، مدیر عامل شرکت پژوهشی اسپایر نیز در این زمینه به ناهمگونی‌های موجود در قاره آسیا اشاره کرده و گفته است کشورهای آسیایی هر کدام رژیم حقوقی خاصی دارند و به همین خاطر تاسیس چنین مرکزی با چالش‌های جدی در زمینه اعمال قوانین و اجرای فعالیت‌های بین المللی مواجه خواهد بود. 
این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی در هفته گذشته مرکز جدیدی برای مقابله با جرایم اینترنتی راه اندازی کردند که به مرکز مقابله با جرایم سایبر اروپا معروف شد. هم اکنون ۲۷ کشور اروپایی عضو این مرکز هستند و نهادهای نظارتی و اجرایی آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.