اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 24, 2013
21:34 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52953

کیف پول را نه بانک می‌دهد نه اپراتور

 

شیوع استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و ضریب نفوذ بالای آن‌ها در کشور موجب شکل‌گیری موج توقعاتی از سوی مردم شده که انتظار دارند از سرویس‌ها و برنامه‌هایی که از رهگذر گوشی‌های موبایل برایشان مهیا می‌شود، بیشترین استفاده را ببرند. استفاده از تلفن همراه در پرداخت‌های خرد، یکی از این توقعاتی است که طی چند سال گذشته با مطرح شدن پروژه جیرینگ همراه اول شدت گرفته است. همین مسئله موجب شکل‌گیری سامانه سپاس (سامانه پرداخت‌های الکترونیکی سیار) به‌منظور اتصال اپراتورهای تلفن‌های همراه به نظام بانکی کشور شد. درواقع بانک‌ها و اپراتورهای کشور احساس کردند اگر به این حوزه ورود پیدا نکنند، بخشی از مشتریان خود را از دست داده و از قافله جا خواهند ماند.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان این‌که سپاس به دو گروه سرویس‌دهی می‌کند، افزود: «یکی سرویس‌هایی که بانک‌ها نیاز دارند عملیات‌شان را از طریق تلفن‌های همراه انجام دهند، مانند سرویس‌های صورت‌حساب، استعلام و … دیگری نیز سرویس‌ کیف پول الکترونیکی است.»
 
او در ادامه به مناقشه قدیمی که در زمینه منشا پولی در سامانه‌های کیف پول الکترونیکی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: «کیف پول الکترونیکی که مثال آن نیز جیرینگ است، یک شماره حساب بانکی نیست و تراکنش‌ها و مانده‌گیری‌ها و ایجاد این پول به‌طور کلی در سیستم‌های اپراتور انجام می‌شود نه بانک‌ها و می‌دانیم که طبق مقررات کیپای بانک مرکزی در سال 87،  پولی که در کیف پول الکترونیکی تبادل می‌شود، پول بانک مرکزی است و مابه‌ازای فیزیکی دارد.»
 
اما لازمه این امر، ایجاد یک راهبرد واحد برای استفاده از بستر تلفن همراه برای ارائه خدمات بانکداری و همین‌طور خدمات پرداخت است.
 
او با اشاره به این‌که استفاده از بستر تلفن‌های همراه برای انجام پرداخت‌های بانکی از حساسیت‌های زیادی برخوردار است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: «زمان زیادی معطوف به این شد تا این تفکیک میان اپراتور و بانک ایجاد شود تا نه اپراتورها کار بانکی کنند و نه این‌که بانک‌ها وارد حیطه اپراتورها شوند، چون بانک مرکزی هیچ تمایلی ندارد سرویس‌هایی که مربوط به حوزه پرداخت و دریافت پول می‌شود، از حوزه نظارتی‌اش خارج شود. بنابراین نتیجه 18 ماه مطالعه به شکل‌گیری طرحی منجر شد که نتیجه‌ آن، همین سامانه پرداخت‌های الکترونیکی سیار است که در واقع رابط سیستم بانکی با اپراتورها و بانک‌هاست.»
 
او با بیان این‌که در حال حاضر اگر بانکی بخواهد سرویس خدمات بانکداری همراه ارائه دهد باید با یک اپراتور همکاری کنند و یک‌سری سرویس‌های پیامکی یا USSD دریافت می‌کند، اما سپاس جریان را دستخوش تحولات اساسی می‌کند، گفت: «سپاس این سرویس‌ها را از یک مسیر واحد برای بانک‌ها استانداردسازی می‌کند که این مزایای بسیاری دارد. از جمله این‌که بانک‌ها می‌دانند با چه کسی طرف هستند و دیگر این‌که بانک مرکزی می‌تواند کنترل کند که در شبکه پرداخت همراه چه اتفاقی رخ می‌دهد تا مبادا خلق پول یا گردش وجوه خارج از سیستم بانکی صورت بگیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.