بازی

فناوری اطلاعات

January 26, 2013
12:51 شنبه، 7ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52969

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در اکتبر 2012

 

اکتبر سال گذشته مانند هر سال، آغاز طوفان ماه‌های پربازی سال است و سال 2012 این طوفان را با رزیدنت اویل 6، فورتزا هورایزن و Assassin's Creed 3 آغاز کرد.

به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دهمین ماه سال 2012 علاوه بر اینکه میزبان بازی‌های بسیاری بود، شاهد آماده شدن اتفاقات بزرگی هم بود که بزرگ‌ترین آن‌ها انتشار کنسول جدید نینتندو یعنی Wii U بود.
 

فیفا 13 که ماه گذشته منتشر شده بود سریعا خود را به فروش 5 میلیون نسخه در همان هفته‌های ابتدایی نزدیک کرد و بسته الحاقی جدید دنیای وارکرفت با نام Mists of Pandoria نزدیک به رقم 3 میلیون شد.
 
بازی‌های بزرگی که در این ماه منتشر شدند عبارت بودند از: رزیدنت اویل 6، قسمت چهارم The Walking Dead، هاتلاین میامی، The Unfinished Swan، مدال افتخار، Assassin's Creed 3 (در کنار نسخه PS Vita با نام Liberation)، فورتزا هورایزن و Need For Speed: Most Wanted.
 
همزمان با عرضه تمامی این بازی‌های بزرگ، نام هیلو 4 همه جا شنیده می‌شد. مایکروسافت سرمایه هنگفتی را صرف تبلیغات این بازی بزرگ کرده بود و همزمان تریلر‌هایی از داخل بازی و همچنین Live Action پنج قسمتی فوق العاده‌ای از این بازی منتشر کرد که در حد فیلم‌های بزرگ سینمایی جذاب و پر از جلوه‌های ویژه بود. اواسط ماه مایکروسافت تائید کرد که سری هیلو تا به حال 46 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است که این عدد با عرضه هیلو 4 مسلما چندین میلیون نسخه جا به جا شد. اگرچه بازی تا ششم نوامبر هنوز به صورت قانونی منتشر نشده بود اما دهه اول اکتبر نسخه غیر قانونی آن روی اینترنت قرار گرفت و گیمر‌های بسیاری پیش از عرضه بازی توانستند طعم این بازی را بچشند؛ همزمان مایکروسافت خیلی سخت در حال مبارزه با نسخه‌های غیر قانونی بود.

مایکروسافت 50 دلار روی هر باندل اکس‌باکس 360 تخفیف گذاشت اما پلی‌استیشن 3 با همان قیمت قبلی روانه بازار می‌شد و هنوز هم خبری از کاهش قیمت آن نیست. X360 به فروش 70 میلیونی رسید و لقب پرفروش‌ترین کنسول 2012 را نیز برای خود کرد. پس از وقفه‌ای کوتاه در عرضه خدمات فروشگاه پلی‌استیشن، این شبکه دوباره راه اندازی شد و رقم انگلیسی‌های پلی‌استیشن دار به 5 میلیون رسید.
 

اخبار ناراحت کننده این ماه مرگ مارک سینگلتون، بازی‌ساز بریتانیایی فعال در دهه 80 میلادی و همچنین دستگیر شدن سازندگان بازی Arma III در یونان بود. در کنار همه این‌ها، کمپانی اپل از iPad Mini رونمایی کرد و آن را برای ماه نوامبر آماده عرضه به بازار می‌کرد.
 
هفته اول اکتبر شاهد یک اتفاق پیش بینی شده نیز بودیم. یکی از طرفداران سرسخت نینتندو اولین نفری بود که پشت درهای فروشگاه Nintendo World برای خرید کنسول Wii U صف کشید (دقیقا مشابه زمانی که 3DS و Wii منتشر شدند و این آقا اولین نفری بود که این کنسول‌ها را خرید). تنها اتفاقی باعث شد این صف از هم بپاشد و دوباره شکل بگیرد، طوفان سندی بود که سراسر نیویورک را در برگرفته بود.
 
گفته می‌شد که حصار امنیتی مایکروسافت پیرامون کیت‌های توسعه منتشر شده از کنسول جدیدش برای سازندگان و ناشرین گسترش یافته است و قصد ندارد هیچ گونه اطلاعاتی پیش از ساخت نهایی کنسول وارد بازار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.