اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

January 26, 2013
18:12 شنبه، 7ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52984

اردشیر منتصری: اینترنت کشور به کیفیت نیاز دارد

 

شرکت عصر انتقال داده‌ها از آن‌ دست شرکت‌هایی است که در طول فعالیتش تلاش کرد خود را از بازی‌های حاشیه‌ای دور نگه دارد و طی سال‌های اخیر بر ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر اینترنت تکیه کرده است.
اردشیر منتصری، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت معتقد است حالا وقت آن فرا رسیده که رگولاتوری به جای تمرکز روی کمیت و تعداد مشترکان و پورت‌های منصوبه و واگذار‌شده شرکت‌های PAP، روی کیفیت خدمات تمرکز کند.
 
او گفت: «واقعیت این است که کشور نیاز به کیفیت سرویس و خدمات دارد و همه‌چیز باند پهن اینترنت نیست. مباحث توسعه تجاری و کسب‌وکاری که در کشور ایجاد شده، به پهنای باند نیاز دارد و وقت آن رسیده تا در ارزیابی شرکت‌ها، به شرکتی که روی سرویس و خدمات ارزش افزوده سرمایه کرده، پارامتر بدهیم.»
 
منتصری با اشاره به این‌که باید به کیفیت وزن بدهیم و نه کمیت، افزود: «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوجه این پارامترها شده و حتی برای تمدید پروانه SAPها هم هزینه زیادی تحمیل نشده است.»
 
او گفت: «احتمالا پروانه‌ها برای سال آینده تمدید می‌شود. احتمال می‌رود که معیار آن تعداد مشترک باشد، به‌طوری‌که هر اپراتوری که مشترک بیشتری دارد، باید پول بیشتری نیز پرداخت کند. مثلا در مورد اپراتورهای تلفن همراه هم همین‌گونه است و لایسنس فی تالیا به لحاظ تعداد مشترک آن با لایسنس فی ایرانسل و همراه اول متفاوت است.»
 
منتصری توصیه کرد، تعداد مشترک مبنای هزینه لایسنس فی باشد و در ارزیابی آن‌ها کلاس‌های شرکت‌ها نیز مدنظر قرار گرفته شود.
 
او با اشاره به این‌که باید بحث کیفیت سرویس و خدمات ارزش افزوده به‌عنوان پارامتر مهم دیده شود، گفت: «این امر موجب می‌شود تا اپراتورها روی توسعه کسب‌و‌کار در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.»
 
به گفته منتصری، براساس گزارش گارتنر، در تمام دنیا VoIP‌(تلفن اینترنتی) و VOD‌(ویدئوی درخواستی) سهم مهمی از سرویس‌های ارزش افزوده شرکت‌های اینترنتی را دارند و شرکت‌های PAP برای ارائه سرویس VoIP باید از همراهی مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار باشند.» او افزود: «سرویس‌های VOD و IP Media که سازمان صدا‌و‌سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی آن‌ها کار می‌کنند، دو بخش مهم از خدمات ارزش افزوده را تشکیل می‌دهند که باید مجوزهای ارائه این خدمات نیز صادر شود.»
 
منتصری گفت: «در زمان صدور پروانه شرکت‌های PAP هر یک از اپراتورها باید حداقل 20 شهر و 5 استان را با راه‌اندازی و نصب 20 هزار پورت اینترنت پرسرعت تحت پوشش قرار می‌دادند که بر اساس این چارچوب اولیه هم مجوزها صادر شد.»
 
او افزود: «اما در فضای ADSL کشور آنچه باید و شاید اتفاق نیفتاده و در مقایسه با کشورهای مشابه مانند ترکیه نیز کمتر است، به‌طوری‌که حتی در زمینه ADSL در منطقه در رتبه پنجم قرار داریم.»
 
منتصری، عدم توسعه سرویس ADSL در کشور را ناشی از موانع متعددی خواند که عمده‌ترین آن‌ها عدم همکاری مطلوب میان شرکت‌های مخابرات استانی با PAPها بود که در 10 سال دوم باید این مسائل تسهیل شوند.
 
او با اشاره به این‌که در حال حاضر 2 میلیون مشترک ADSL مشغول به کار در کشور وجود دارد، نمودار توسعه آن را نمایی توصیف کرد.
 
منتصری گفت: «اگر تعامل میان PAPها و مخابرات با نظارت رگولاتوری صورت بگیرد و رگولاتوری به کیفیت، محتوا و خدمات ارزش افزوده توجه کند، طی دو تا سه سال آینده می‌توانیم به اهداف 10 میلیون مشترک اینترنت پرسرعت در کشور برسیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.