رگولاتوری

February 3, 2013
1:29 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53103

سرپرست جدید برای ماندن وزارت ارتباطات چه خواهد کرد؟

 

پس از گذشت 63 روز از سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت ارتباطات، سرانجام رییس جمهوری طی حکمی محمدحسن نامی را به عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه منصوب کرد تا از این پس معلوم شود که بالاخره این وزارتخانه ماندنی است یا خیر؟
 
بیش از دو ماه از برکناری رضا تقی‌پور از وزارت ارتباطات و سرپرستی علی نیکزاد بر این وزارتخانه می‌گذرد و با وجود این‌که در این مدت حرف و حدیث‌های بسیاری درباره سرپرستی نیکزاد وجود داشت تا امروز سرپرستی وزیر راه و شهرسازی بر وزارت ارتباطات ادامه یافت اما با انتشار خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمدحسن نامی به عنوان وزیر جدید ارتباطات معرفی شد.
 
رییس جمهوری امروز در حکمی "محمدحسن نامی" را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.
 
نامی که پیش از این فعالیت به معاون وزیر دفاع، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و معاون ستاد مشترک ارتش را در کارنامه داشته از این پس قرار است با حضور در وزارت ارتباطات به پیگیری مسوولیت‌های این وزارتخانه بپردازد.
 
اما اگر از امروز به مدت صد روز که دوره قانونی سرپرستی درنظر بگیریم، حضور نامی در وزارت ارتباطات تا بیست و سوم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت اما این‌که تا پایان زمان باقیمانده کار دولت دهم آیا نامی همچنان به عنوان سرپرست باقی خواهند ماند یا وزارت ارتباطات صاحب وزیری جدید می‌شود، موضوعی است که تنها می‌توان امیدوار بود گذشت زمان آن را مشخص کند.
 
نکته دیگری که درباره انتخاب نامی به عنوان سرپرست می‌توان به آن اشاره کرد آن که پیش از این در رسانه‌های کشور و محافل مختلف از گزینه‌های متعددی برای سرپرستی و یا فعالیت به عنوان وزیر ارتباطات نام برده می‌شد و در این میان گزینه‌هایی از درون وزارتخانه و گزینه هایی هم خارج از وزارتخانه بوده و برخی از این اسامی کمی پررنگ‌تر و برخی دیگر به نسبت کم رنگ تر به نظر می‌رسیدند اما این بار هم مانند دفعات قبل رییس جمهوری با معرفی فرد جدید، محمدحسن نامی را در شرایطی برای حضور در این وزارتخانه معرفی کرد که پیش از این نامی از او به عنوان گزینه سرپرستی مطرح نبود.
 
اما نکته دیگری که همچنان باقی می‌ماند اینکه با سرپرستی نامی تکلیف وزارت ارتباطات به کجا ختم خواهد شد؟! پیش از این زمانی که علی نیکزاد – وزیر راه و شهرسازی- به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات معرفی شد این سوال ایجاد شد که آیا قرار است وزارت ارتباطات و راه وشهرسازی با یکدیگر ادغام شوند؟
 
البته نیکزاد این سوال را بی جواب نگذاشت و در همان اولین روز سرپرستی از تصمیم برای ادغام این دو وزارتخانه خبر داد و پس از آن کار به گونه‌ای پیش رفت که در روز معارفه او در وزارت ارتباطات بحث بودن و نبودن به مهم‌ترین بحث آن روز تبدیل شد.
 
چندی پس از این صحبت‌ها محمود احمدی نژاد هم در این باره اعلام کرد: در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چیزی نبود. شرکت پست که قرار است واگذار شود و شرکت زیرساخت و کمیسیون مقررات رادیویی می‌ماند و آن نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری که چندی پیش فرمان ایجاد مرکز فضای مجازی را داده‌اند؛ قسمتی از تنظیم مقررات رادیویی زیر نظر این مرکز قرار می‌گرفت. بنابراین عملا چیزی در زیرمجموعه این وزارتخانه قرار نمی‌گرفت به جز یک شرکت و کمیسیون که ما دو راهکار داشتیم؛ اینکه این وزارتخانه تبدیل بشود به سازمانی زیر نظر رییس‌جمهوری یا اینکه زیر نظر یکی دیگر از وزارتخانه‌ها باشد.
 
رییس‌جمهوری با بیان اینکه "این ادغام در راستای مصالح کشور انجام می‌شود"، گفته بود:‌ هدف از این ادغام چیز خاصی جز این نبوده است و همانطور که گفتم دولت باید کوچکتر شود و وزارت ارتباطات نیز دیگر در حد وزارتخانه نبود.
 
البته طی دو ماه گذشته کشمکش‌های متعددی در ارتباط با موضوع ادغام وزارت ارتباطات وجود داشته و در آخرین موضع‌گیری‌ها شورای نگهبان ادغام وزارتخانه‌ها بدون مجوز مجلس را ممنوع اعلام کرد. با این حال این که آیا پس از این هم بحث ادغام وزارت ارتباطات ادامه خواهد داشت یا خیر موضوعی است که برای روشن شدن آن باید منتظر ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.