اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

February 3, 2013
17:33 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53117

رازگشایی از راهکاری که تالیا را احیا خواهد کرد: وای فای آفلود

 

 
پیش‌بینی می‌شود ترافیک دیتای تلفن همراه در دنیا در سال 2015 معادل کل ترافیک دیتا تا سال 2010 میلادی باشد که حکایت از رشد قابل توجه دیتا در این حوزه دارد و اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز به جای ارائه خدمات پایه شامل صوت و پیام‌‌های متنی، بر ارائه خدمات ارزش افزوده دیتا تمرکز کرده‌اند.
به گزارش عصر ارتباط، نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی ABI نشان داده است که پس از افزایش هشت برابری نرخ رشد دیتا طی چند سال آینده، نرخ رشد تقاضای دیتا روی تلفن همراه کاهش یابد، که استفاده از آفلود وای‌فای یکی از علل اصلی آن به‌شمار می‌رود. اما فعالان این بازار دو ایراد اساسی به پیش‌بینی‌های ABI وارد دانسته‌اند و معتقدند در سطح جهانی، امکانات گوشی‌های تلفن همراه همچنان در این بازار حکمرانی می‌کنند و علاوه بر آن به‌زودی اعتماد و اتکا به خدمات رایانش ابری افزایش خواهد یافت و این رشد منفی نخواهد شد.
سونامی دیتای تلفن همراه طی پنج سال گذشته آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد در سال 2015 به اوج به بالاترین میزان و مصرف دیتای کاربران از طریق شبکه‌های تلفن همراه در سال 2017 در جهان به 107 اگزابایت خواهد رسید.
 
 ایران ناگزیر از پیروی راهبرد بین‌المللی است
اپراتورهای تلفن همراه ایران که با بازار رو به اشباعی مواجه شده‌اند، در این بازار بکر و در برابر رشد فناوری در دنیا به‌ناچار به ارائه خدمات دیتای تلفن همراه روی آورده‌اند و فارغ از رایتل که بزرگ‌ترین امتیاز ارائه دیتای باند پهن روی نسل سوم تلفن همراه را دارد، دو اپراتور قدیمی بازار در تلاش‌اند تا روی شبکه‌های GPRS و EDGE بیشترین خدمات دیتا را عرضه کنند.
همراه اول و ایرانسل حداکثر توانایی ارائه خدمات دیتا روی شبکه‌های GPRS و EDGE که متعلق به نسل دوم تلفن همراه هستند را دارند و تحول در این بازار باید از سوی رایتل اتفاق بیفتد.
بر همین اساس، همراه اول متوسط سرعت شبکه GPRS خود را به 91 کیلوبیت بر ثانیه افزایش داده تا روی سه شاخص اصلی دسترسی، ظرفیت و پایداری برای بهبود فعالیت شبکه خود کار کند.
ایرانسل نیز که حداکثر سرعت سیم‌کارت‌‌های خود با تکنولوژی نسل 2/75 تلفن همراه را 220 کیلوبیت بر ثانیه می‌داند، میانگین سرعت حدود 60 کیلوبیت بر ثانیه را به مشترکانش ارائه می‌دهد.
تلاش اپراتورهای ایران فارغ از روند تکنولوژی در دنیا و تبعیت آن‌ها از رویکرد بین‌المللی، حاکی از افزایش درخواست مشترکان برای برخورداری از خدمات دیتا است که آن‌ها را مجاب کرده است در بازار تنها برای کسب سهم بیشتر از بازار سیم‌کارت رقابت نکنند، بلکه این روزها خدمات دیتا سهم عمده‌ای در درآمدهای اپراتورهای دنیا دارد که کشور از آن بی‌بهره بوده است.
 
 هات‌اسپات‌ها؛ بلای جان اپراتورها
تحقیقات ABI حاکی است موج تقاضا برای خدمات دیتا روی شبکه تلفن همراه از سال 2015 رشد آهسته‌تری را در پیش خواهد گرفت و بار غیرضروری روی شبکه‌های سلولی از طریق وای‌فای آفلود و ابزارهای هوشمندتر مدیریت می‌شوند و همزمان، هم اپراتورها و هم کاربران می‌توانند از هات‌اسپات‌های رایگان در این زمینه حداکثر بهره‌برداری را ببرند.
هرچند ABI پیش‌بینی کرده که کاربرد دیتای تلفن همراه به‌طور ماهیانه در پنج سال آینده جهش هشت برابری خواهد داشت، اما نرخ رشد پس از چنین زمانی آهسته خواهد بود و به‌نظر می‌رسد سال 2015 آخرین سالی باشد که حجم ترافیک تا بیش از 50 درصد به‌طور سالانه افزایش یابد و این موضوع با وجود این حقیقت که متوسط ماهیانه مصرف دیتا برای هر مشترک بی‌سیم در سراسر جهان تا پایان زمان پیش‌بینی شده تقریبا تا 1/5 گیگابایت افزایش می‌یابد، به‌وقوع خواهد پیوست.
 
 تالیا همگام با دنیا
در این ‌میان، استفاده از Wireless Offload موضوعی است که بارها مورد توجه قرار گرفته است و به‌طور حتم فرصت‌های بسیار زیادی پیش روی اپراتورها برای کاهش تقاضای دیتای تلفن همراه از طریق تکمیل شبکه‌های تلفن های همراه با وای‌فای قرار می‌دهد. از همین رو است که تالیا، اپراتور- پیمانکار شرکت مخابرات ایران، استفاده از این فناوری را برای احیای دوباره شبکه‌اش در دستور کار قرار داده تا بتواند روی ارائه خدمات دیتای موبایل مانور گسترده‌ای بدهد.
درحالی‌که اپراتورهای وایمکس کشور به‌دنبال استفاده از این راهکار بودند، اما با مخالفت رگولاتوری مواجه شده‌اند و تالیا از این فرصت بهره جسته و قصد دارد بخش زیادی از ترافیک دیتای خود روی شبکه قدیمی‌اش را از طریق آفلود روی شبکه‌های وای‌فای انتقال دهد.
صنعت بی‌سیم در حال پذیرفتن این راه‌حل است، اما انتظار نمی‌رود موجب کاهش عظیم تقاضا روی شبکه‌های سلولی شود، به ‌طوری‌که سیسکو برآورد کرده است که تنها 22 درصد از ترافیک تلفن همراه در سال 2016 از طریق وای‌فای انتقال خواهد یافت.
 
 اینترنت‌موبایل در ابتدای راه
به‌سادگی دلیلی برای باور این‌که نرخ تقاضا برای دیتای تلفن همراه در سال 2015 کاهش خواهد یافت وجود ندارد؛ چون هنوز در دنیایی هستیم که بسیاری از کاربران طالب گوشی‌های بدون برخورداری از امکانات دیتا هستند و در همین حال تخمین زده شده است که با وجود تقریبا 7 میلیارد نفر روی کره زمین، تنها 16 درصد در پایان سال گذشته تلفن هوشمند، در اختیار داشته‌اند و خیلی کمتر از این میزان، تبلت داشته‌اند، اما از آن‌جایی که قیمت تلفن‌های هوشمند کاهش و زیرساخت‌های شبکه در سراسر جهان بهبود می‌یابد، در سه سال آینده به‌طور یقین مجموع تقاضای کاربران برای برخورداری از خدمات دیتای موبایل رشد خواهد کرد. همچنین نمی‌توانیم به‌سادگی پیش‌بینی کنیم در دنیایی که در حال گذار از ایمیل به ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و ویدئو محلی برای به اشتراک‌گذاری یا دانلود رسانه‌های دیجیتال از طریق شبکه‌های وایرلس است، کدام فعالیت‌ها به ابزارهای تلفن همراه و چه مقدار از آن اطلاعات نیاز خواهند داشت.
اعتماد و اتکا به اینترنت‌تلفن همراه تازه آغاز شده است و فعالیت‌های بر پایه وب در سه سال آینده مشخص نیستند.
بر همین اساس هم سیسکو پیش‌بینی کرده است که خدمات و ابزارهای رایانش ابری تقریبا سه‌چهارم کاربرد پهنای باند تلفن همراه تا سال 2016 محسوب شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.