اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

February 5, 2013
4:07 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53159

الزام اپراتورها به اطلاع‌رسانی درباره خدمات محتوایی

 

اعلام دیدگاه مقام معظم رهبری درباره مسابقات پیامکی و جوایز آن، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را بر آن داشت تا برای ساماندهی این حوزه، مقررات حاکم بر ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی را تصویب کند.
به گزارش عصر ارتباط، ایشان اعلام کرده بودند اگر هزینه‌ای افزون‌تر از هزینه‌های معمولی پیامک از افراد کم نشود و هزینه جایزه بر اساس جمع‌آوری پول‌های کسر شده نباشد، اشکالی ندارد اما اگر علاوه بر هزینه معمول پیامک، پولی بابت شرکت در مسابقه از افراد کسر شود و از پول‌هایی که از افراد کسر شده جایزه تهیه نشود، حرام است.
 
بر همین اساس، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات حاکم بر ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی را منتشر کرد و بر اساس آن اپراتورها ملزم شدند پیش از ارائه سرویس‌ها، نسبت به اطلاع‌رسانی درباره آن‌ها اقدام کنند.
 
خدمات پیامکی شامل خدمات پیام کوتاه متنی و پیام چندرسانه‌ای قابل ارائه در شبکه‌های تلفن همراه است و خدمات ارزش افزوده محتوایی آن شامل انواع محتوای متنی و چندرسانه‌ای از جمله اطلاعات، اخبار، تفریح و سرگرمی، پخش محتوای ویدئویی، پخش محتوای صوتی، بازی و مسابقه و‌…. است که با همکاری مجموعه‌های تولیدکننده آن محتوا و از طریق بستر خدمات پیامکی شبکه اپراتورهای تلفن همراه به‌صورت اختیاری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.
 
تعرفه این خدمات از سیستم صورتحساب اپراتورها به‌صورت پیش‌پرداخت یا پس‌پرداخت قابل پرداخت است. مقررات بدین صورت است که اپراتور موظف است در تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی ارسالی، مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌ربط دریافت کند. اپراتورها موظف‌اند پیش از شروع ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی مورد نظر، در خصوص شرایط ارائه از جمله تعرفه خدمات، ‌نحوه ارائه خدمت به‌صورت اشتراکی یا در ازای هر پیامک، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و همچنین در پورتال رسمی اپراتور، هزینه خدمات و توصیه‌های لازم برای دریافت خدمت با جزئیات شرایط ارائه خدمات را داشته باشد. اپراتور موظف است در تبلیغات خود توصیه‌های لازم برای رجوع به پورتال اپراتور درباره جزئیات خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی را داشته باشد.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به دسته‌بندی و تعرفه‌گذاری این خدمات نیز اقدام کرده است، به‌طوری‌که طبق دسته‌بندی کلی، شرایط فعال‌سازی و تعرفه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی بدین صورت است که ارسال پیامک‌های اخبار به تایید مشترک برای فعال‌سازی نیاز دارد و سقف تعرفه آن 350 ریال است.
 
همچنین هزینه بازی و سرگرمی که برای تایید به فعال‌سازی نیاز دارد، 1200 ریال،‌ مسابقه 2 هزار ریال، مذهبی 350 ریال، اطلاع‌رسانی یک هزار ریال، آموزشی 1500 ریال، فرهنگی و هنری یک هزار ریال و بهداشت و سلامت 350 ریال است، اما پیامک‌های تبلیغاتی هزینه‌ای ندارد. درصورتی‌که اپراتور بخواهد خدماتی خارج از دسته‌بندی جدول تعیین شده به مشترکان خود ارائه کند، باید پیش از شروع ارائه خدمات، موضوع را به اطلاع رگولاتوری برساند و تاییدیه لازم را از سازمان دریافت کند. اپراتور باید در خصوص تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، پیش از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک درخصوص ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورتی‌که مشترک آن را تایید کرد، خدمات را به مشترک ارائه کند.
 
در مورد خدمات بازی و سرگرمی و مسابقه، در صورت درخواست مشترک برای شروع خدمت، اپراتور موظف است پیش از شروع، با اطلاع‌رسانی درخصوص نوع خدمت، تایید مجدد را از مشترک دریافت کند. بابت ابهام‌های ایجاد‌شده کاربران درباره نحوه شارژینگ پیامک‌ها، کمیسیون تصویب کرده است در مورد خدمات مسابقه پیامکی، اپراتور فقط می‌تواند به‌ازای هر پاسخ ارسالی از سمت مشترک در خصوص مسابقه، مشترک را شارژ کند و ارسال سایر پیامک‌ها از طرف مشترک، از جمله اعلام ورود به مسابقه، تایید مجدد و انصراف از مسابقه رایگان خواهد بود. اپراتور موظف است در خصوص خدمات ارزش افزوده پیامکی، تمامی پیامک‌های مربوط به ارائه خدمات را به زبان فارسی به مشترکان ارسال کند.
 
اپراتور موظف است در تمامی پیامک‌های محتوایی ارسالی، شرایط اعلام‌شده در مصوبه 96 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تاریخ 18دی ماه سال 89 درخصوص ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل محتوا در شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات را رعایت کند. اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از مجموع هزینه‌های ایجاد‌شده آگاه کند و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند. اپراتور تنها می‌تواند در ازای ارسال محتوای خدمت، تعرفه از مشترک دریافت کند و ارسال پیام‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی از سمت اپراتورها و سایر پیام‌ها از جمله اعلام شروع اشتراک خدمت، تایید مجدد و انصراف از دریافت خدمات از سمت مشترک رایگان خواهد بود.
 
اپراتور موظف است برای خدمات پیامکی و چندرسانه‌ای از یک محدوده شماره‌گذاری معین و متمایز استفاده کند و درخصوص محدوده شماره مورد استفاده، تاییدیه لازم را از رگولاتوری دریافت کند.
 
 
تفسیر مفاد این مقررات بر عهده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گذاشته شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارشی از ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی به کمیسیون ارائه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.