بازار سرمایه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 5, 2013
4:11 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53161

صدها شرکت رایانه‌ای از بازارIT خارج شدند

market-IT.jpg

بی ثباتی نرخ ارز و شوک های حاصل از قوانین کوتاه مدت علاوه براینکه واردات در بازار رایانه را ناامن کرده، باعث خروج صدها شرکت و فعال از این بازار شده است.

به گزارش عصرارتباط، گرچه هنوز تعداد دقیق و رسمی خروج شرکت‌ها از بازار فناوری اطلاعات کشور مشخص نیست، اما براساس آمار و ارقامی که واردکنندگان عنوان می‌کنند صدها شرکت طی دوسال اخیر به دلیل ریسک بالای تجارت و نوسان نرخ ارز از بازار رایانه خداحافظی کرده‌اند.
 
درشرایطی که بی‌ثباتی بازار و تغییرقوانین واردات، همچنان مهم‌‌ترین عامل کناره‌گیری این شرکت‌هاست، به نظر می‌رسد سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر نیز به فراخور این تحولات نتوانسته‌اند برای رفع موانع چاره‌اندیشی کنند؛ چنانچه سازمانی همچون توسعه تجارت که سرانجام اولویت ارزی IT را در کنار کالاهای لوکس تثبیت کرد، هنوز برآورد واقعی از این بازار ندارد.
 
 نظم قیمت‌ها در بازار مختل شده است
 
محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات که معتقد است ساماندهی واردات، در شرایطی فعلی نیاز اساسی کشور به شمار می‌رود، بخش‌نامه‌های ناگهانی را مهم‌ترین عامل فلج کننده بازاری همچون IT عنوان می‌کند؛ بازاری که به رغم محدودیت‌های‌ارز، باخود تحریمی قوانین داخلی هم روبه‌روست:« صدوربخشنامه‌های متنوع و متعدد باعث می‌شود نظم قیمت‌ها در بازار مختل شود؛ اما متأسفانه با آن سرعتی که قیمت‌ها افزایش دارند، این نرخ‌های کاذب با همان شتاب پایین نمی‌آیند و بازاربه این ترتیب برای واردکنندگان ناامن‌تر می‌شود.چراکه هزینه‌ها براساس آنچه که تجار از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند، تامین نمی‌شود.»
 
رئیس مجمع عالی واردات بر ضرورت پرهیز از هر گونه نابسامانی در سیاستگذاری‌های تجاری و وارداتی تأکید می‌کند:« از نهادهای تصمیم‌ساز انتظار داریم از تجارب تشکل‌ها و گروه‌های تجاری که از دانش کافی برای تجارت و واردات برخوردارند ، استفاده کنند تا در سیاست‌های اقتصادی و تجاری دچار نوسان نشویم و آثار و پیامدهای آن هم قابل پیش بینی باشد.»
 
او به برخی محدودیت‌های گمرک درترخیص کالاهای ICT اشاره کرده و تاکید می‌کند این موضوع ریسک واردکنندگان برای چانه‌زنی و برنامه‌ریزی در تجارت را بر هم می‌زند:« در شرایطی که با جنگ آشکار اقتصادی مواجه هستیم همچنان این پرسش مطرح است که چرا باید ارگان‌های دولتی با برهم زدن روند واردات ، عرصه را برای توزیع این کالاهای حیاتی در کشور محدود کنند.»
 
 ناامنی در بازارIT ادامه دارد
 
آزاده داننده، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران که بارها به مکاتبات و پیگیری‌های این تشکل صنفی برای تسهیل فعالیت در کسب و کار IT اشاره کرده، معتقد است قوانین یک شبه در این بازار بیش از نوسان‌های ارزی ، در آشفتگی بازار سهمیه هستند.
 
داننده کاهش محسوس کالاها در بازار فناوری اطلاعات را نتیجه مسلم خروج شرکت‌ها از این حوزه عنوان می‌کند :« متاسفانه تعرفه‌ها و تبصره‌هایی که ناگهان پیش پای فعالان این حوزه می‌گذارند نه تنها باعث ضرر و زیان و اختلاف حساب آنها می‌شود، بلکه این موضوع امنیت کالایی بازار رایانه را هم به خطر می اندازد.»
 
 امکان برنامه‌ریزی در بازارIT وجود ندارد
 
زیان واردکنندگان بازار رایانه درحالی ادامه دارد که سازمان‌های دولتی در قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد کرده‌اند همچنان نوسانات بازار ارز و محدودیت‌های واردات را به عنوان شرایط فورس ماژور درنظر نمی‌گیرند.
 
حسین غروی، نائب رئیس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است زمانی که ثبات در بازار IT کشور وجود ندارد، امکان هرگونه برنامه ریزی کاملا از بین می‌رود:«در چنین شرایطی است که قدرت واردات تنها به شانس ارتباط پیدا می‌کند و ریسک واردات به شدت بالا می‌رود.»
 
به گفته غروی، بااینکه تجار تلاش می‌کنند در شرایط متغیر کنونی از استراتژی‌های ثبات استفاده کنند اما این موضوع در نهایت مانع توسعه و پیشرفت تجارت آنها می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.