سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

February 5, 2013
12:37 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53164

استیو بالمر در مصاحبه با بلومبرگ: به آینده نزدیک شده‌ایم

 

ترجمه: ندا لهردی
 
غول نرم‌افزاری دنیا گویا درباره کار ترکیبی روی سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملا جدی است. مایکروسافت حالا بعد از گرد و خاکی که با معرفی و عرضه تبلت سرفیس خودش در بازار پر رونق این محصولات به پا کرد، حالا در فکر ابزارهای تعاملی و نقش آنها در آینده تکنولوژی است. 
 
درست به همین دلیل هم استیو بالمر مدیر عامل این شرکت این روزها تمام فعالیت‌های کاری‌اش را در مقابل یک نمایشگر تعاملی بزرگ 82 اینچی در دفتر کارش انجام می‌دهد. این باعث شده است که بالمر پر انرژی و فعال راحت‌تر بتواند کارهای روزمره‌اش را انجام بدهد و حس بهتری از تماس مستقیم و تعاملی با پروژه‌هایش داشته باشد. مایکروسافت و مدیرانش معتقدند که نمایشگرهای لمسی و تعاملی آینده تکنولوژی را در دست دارند و درست به همین دلیل هم با طراحی و ارائه آفیس 2013 سعی کرده‌اند به آن نزدیک‌تر شوند. آفیس جدید صرف‌نظر از امکانات مختلف و همیشگی‌ا‌ش، قابلیت پشتیبانی از رابط کاربری لمسی را داشته و امکان ذخیره مستقیم فایل‌ها به صورت ابری روی سیستم ذخیره ابری آنلاین SkyDrive مایکروسافت را به کاربرانش می‌دهد. کاربران جدیدترین نسخه آفیس می‌توانند با پرداخت حق اشتراک سالانه از به روزرسانی‌های سه‌ماهه مایکروسافت به جای به روزرسانی‌های سه سال یک بار آن بهره‌مند شوند. در همین راستا مجله بلومبرگ درست در روز عرضه رسمی آفیس 2013، یعنی بیست و نهم ژانویه با استیو بالمر مصاحبه‌ای انجام داده است و در آن بالمر درباره موضوعات مختلفی صحبت کرده است، به خصوص اینکه مایکروسافت قصد دارد با ارائه محصولات جدیدش مردم را به سمت خلاقیت بیشتر سوق بدهد. این مصاحبه را در اینجا می‌خوانیم:
 
مهم‌ترین پیشرفت مایکروسافت این روزها چیست؟
نسخه جدید آفیس واقعا با چیزی که همیشه به عنوان ترکیبی از نسل جدید سخت‌افزار و نرم‌افزار در ذهنم داشته‌ام، سازگار است. آفیس 2013 عملکرد سریعی داشته و رابط کاربری آن روان و راحت است. این برنامه با رابط کاربری لمسی و تمام رابطه‌ای کاربری مدرن و جدید سازگار است و اولین نسخه آفیس است که امکان ذخیره مستقیم فایل‌ها روی فضای ابری را دارد. این نسخه آفیس جدید با دستگاه‌های زیادی هماهنگ می‌شود و مفهوم واقعی تکنولوژی‌های اجتماعی را در خودش دارد. درست به همین دلیل هم هست که کاربران آن امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را در حالی که به اینترنت متصل هستند، دارند. تمام این ویژگی‌ها می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال خلاقیت هستند، اهمیت داشته باشد.
آفیس در حال حاضر حدود یک میلیارد نفر کاربر در جهان دارد و کارمندان شما تلاش زیادی برای رسیدن به این هدف کرده‌اند. شما حالا می‌خواهید آفیس را مدرن کنید، در حالی که نمی‌خواهید نیازهای کاربران را نادیده بگیرید. با این اوصاف درست است که بگوییم مایکروسافت کمی دیر دارد وارد عرصه رایانش ابری می‌شود و حالا می‌خواهد مقابل شرکت‌های بزرگ این حوزه مانند دراپ باکس با صد میلیون نفر کاربر، بایستد؟
خب نباید فراموش کنید که صد میلیون، عدد تقریبا کوچکی برای من به حساب می‌آید. تعداد کاربران برنامه آفیس ما بسیار بیشتر است. همین حالا اگر بخواهید وارد فضای ذخیره ابری بشوید، می‌بینید که ما کاربران زیادی در Hotmail و SkyDrive داریم. من قصد ندارم با دراپ باکس مقابله کنم؛ آنها یک استارت آپ بسیار کوچک و خوب هستند. ما برای ورود به رایانش ابری ابتدا نسخه HTML آفیس را درست کردیم که با نام Web Apps حدود شش سال پیش معرفی شد و سه سال پیش آن را ارتقا دادیم. این تنها یکی از قدم‌های منطقی ما در جهت حضور فعال در عرصه رایانش ابری بوده است.
شما در حال حاضر یک میلیارد نفر کاربر برنامه آفیس دارید و به نظر می‌رسد این رقم نمی‌تواند چندان بزرگ‌تر شود.
این رقم در حال بیشتر شدن است که خودش نوعی معجزه در روند توسعه اقتصادی است، اینطور نیست؟ به این ترتیب افراد بیشتری وارد فضای دانش و اطلاعات می‌شوند. دانش آموزان و دانشجویان بیشتری آموزش بیشتری در این زمینه می‌بینند و از این طریق کارهای بیشتری پیدا می‌کنند.
شما گفتید دراپ باکس یک استارت آپ بسیار کوچک است، در حالی که سال گذشته برای خرید شرکت Yammer که در زمینه ارتباطات ابری و اجتماعی فعالیت می‌کند 2/1 میلیارد دلار پرداختید. Yammer تنها شش میلیون نفر کاربر بیشتر از دراپ باکس با صد میلیون نفر کاربر دارد.
فراموش نکنید که اینها دو چیز متفاوت هستند. Yammer یک شرکت رده متوسط و بالاتر است. از طرفی کاری که ما سعی داریم درباره Office 365 (یک سرویس آنلاین مبتنی بر رایانش ابری) انجام بدهیم این است که دو وجه تجاری و مصرفی داشته باشد. اگر شما بخواهید رقمی مانند صد میلیون کاربر به دست بیاورید، این می‌تواند از طریق وجه مصرفی آن به دست بیاید و وجه تجاری آن هم می‌تواند کاربران خاص خودش را داشته باشد. با این اوصاف نمی‌توانیم یک سرویس دووجهی و گسترده را با یک سرویس ساده مانند دراپ باکس مقایسه کنیم. به این ترتیب ما می‌توانیم از وجه کاربران تجاری آن درآمد کسب کرده و تعداد کاربرانمان را از طریق وجه مصرفی بالا ببریم. الگوی ارائه سرویس Yammer هم طوری است که به افرادی که در یک زمینه یا حتی یک شرکت و سازمان فعالیت می‌کنند، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و تبادل نظر و اطلاعات را می‌دهد که این یک ارزش با اهمیت است. اما آنها (دراپ باکس) چطور این کار را می‌کنند؟
اما تنها 20 درصد از کاربران Yammer برای استفاده از خدمات آن پول می‌پردازند. آیا شما واقعا به این قانع و راضی هستید؟
من لذت می‌برم، چون کارهای زیادی می‌توانیم با Yammer بکنیم. این را از همان زمانی که این شرکت را خریدیم می‌دانستیم. تیم آنها بسیار خوب کار می‌کنند و می‌توانند دنبال‌کنندگان زیادی را به خودشان جلب کنند. من فکر می‌کنم ما در راه خودمان قرار گرفته‌ایم؛ سفری که مثل یک سفر دریایی بزرگ و مهم است.
این نسخه جدید آفیس چطور برای آی‌پد پیش می‌رود؟
چیزی ندارم که درباره این موضوع بگویم. ما از این محصول جدیدمان راضی و خوشحال هستیم که وارد بازار شده است. این محصول می‌تواند در دستگاه‌های مختلفی مانند Mac و پی‌سی‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد. ما محصولی داریم که فکر می‌کنیم کاربردهای زیادی دارد. ما راهی را برای افراد ایجاد کرده‌ایم تا بتوانند به برنامه آفیس از طریق مرورگرهایشان هم دسترسی داشته باشند و این خیلی مهم است. ما داریم به آینده نزدیک می‌شویم.
 
بیل گیتس: جابز جذاب‌تر بود، من متخصص‌ترم
بد نیست بدانید که بنیانگذار مایکروسافت هم به تازگی مصاحبه‌ای با The Colbert Report انجام داده و در آن از زندگی بعد از ترک مایکروسافت و درباره استیو جابز نابغه محبوب دنیای تکنولوژی گفته است. او درباره شرایط زندگی‌اش بعد از استعفا از سمت رییس هیات‌مدیره مایکروسافت و تمرکز بر فعالیت‌های بشردوستانه در بنیاد بیل و ملیندا گفته است: «این روزها آهسته‌تر حرکت می‌کنم، به اندازه گذشته فعالیت جسمی ندارم و سعی می‌کنم تمام شب بیدار نمانم. با این حال همچنان شیفته ریاضیات هستم و با وجود علایم افزایش سن که در سرعت حرکت‌های روزانه‌ام مشهود است، حس می‌کنم تمام روزهایی که در مایکروسافت داشته‌ام بی‌اندازه دلچسب بوده و فوق‌العاده‌ترین کارهایی را که می‌شد در ردموند انجام داده‌ام.» گیتس همچنین در جواب سوالی درباره مقایسه شخصیت عمومی خودش با شخصیت استیو جابز که شخص جذابی در دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید، گفت: «استیو کاملا با هوش و با استعداد بود و سبک زندگی و روش‌های خاص خودش را داشت. قبول دارم که جذاب‌تر از من بود، اما من در زمینه علوم کامپیوتری متخصص‌تر هستم.» 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.