تلفن همراه

فناوری

February 6, 2013
17:14 چهارشنبه، 18ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53201

تهیه نقشه بارش با استفاده از سیگنالهای تلفن همراه

 

محققان هلندی می گویند از برج های تلفن همراه و سیگنال های آنها برای ارائه نقشه بارشی این کشور استفاده کرده اند.
 
برج های تلفن همراه توسط امواج مایکروویو به یکدیگر متصل هستند، در هنگام بارش باران امواج مایکروویو توسط قطرات باران منعکس و سیگنال ها بین برج ها ضعیف می شوند.
 
دانشمندان در موسسه هواشناسی سلطنتی هلند، الگوریتمی ارائه کرده اند که تفاوت بین قدرت سیگنال مورد انتظار و سیگنال های ضعیف تر دریافتی را وقتی که قطرات باران درامواج مایکروویو آنها دخالت می کنند، اندازه گیری می کند.
 
آنها قدرت سیگنال دهی بین دو هزار و 400 برج تلفن همراه را هر 15 دقیقه یکبار ثبت کردند این امر به آنها امکان داد تا تصویری از بارش باران در سراسر کشور به دست آورند.
 
بررسی داده های به دست آمده از برج ها نشان داد این داده ها با ترکیب سنتی داده های باران سنج ها و رادارها مطابقت دارد. پژوهشگران می گویند این برج های تلفن همراه می توانند ابزار مناسبی برای پیش بینی وقوع سیل و نظارت زمان واقعی بارش در کشورهای فقیرتری باشد که تجهیزات هواشناسی رایج در دسترس نیست اما تلفن همراه در آنها وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.