تبلت

تلفن همراه

February 11, 2013
23:40 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53270

تازه‌ترین تلاش‌های استفان الوپ برای بقا در بازار؛ تبلت لومیا، محصول نوکیا

 

غول نرم‌افزاری دنیا با ورود به دنیای سخت‌افزار در سال‌های اخیر حسابی خبرساز شده است. در این میان اما تولید و عرضه تبلت سرفیس این شرکت جنجال‌های زیادی را در بازار داغ و پر رونق این محصولات به وجود آورده و نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار تبلت‌ها را به خودش جلب کرده است.
 
با این همه تبلت سرفیس این شرکت نتوانست انتظارها را برآورده کرده و به فروش خوب و قابل توجهی در بازار دست پیدا کند. در واقع بسیاری از فعالان بازار معتقدند که تبلت مایکروسافت نتوانست رقیبی جدی و خطرناک برای محصولاتی مانند آی‌پد، نکسوس و کیندل فایر باشد و به همین دلیل شروع نه چندان موفقی برای حضور تبلت‌های ویندوزی در بازار به حساب می‌آید. با این حال اما گویا بهتر است چندان هم نا امید نباشیم، چون شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا برای ورود به این عرصه برنامه‌های جدی دارند. در همین راستا مدیرعامل شرکت نوکیا «استفان الوپ» در مصاحبه با مجله استرالیایی فایننشال ریویو از تصمیمش برای توسعه ابزارهای جدید و مختلفی مانند تبلت‌ها خبر داده است. 
او از تمایلش به برداشتن گام‌هایی فراتر از بازار موبایل خبر داد و گفت که به ورود به بازار تبلت‌ها و شروع با تبلت‌های مبتنی بر ویندوز علاقه دارد و امیدوار است از این طریق بتواند حضور موفق و پر سودی در این بازار جهانی و رقابتی را تجربه کند. هر چند الوپ اشاره دقیق و مشخصی درباره این موضوع نکرده است، اما به گزارشگر مجله فایننشال ریویو گفته است: «نوکیا قصد دارد به خط تولید موبایل‌های هوشمند لومیای خودش، تبلت‌های هوشمند لومیا را هم اضافه کند. 
این موضوع ماه‌ها یا شاید چند سال هم طول بکشد، اما در نهایت شاهد گسترش طیف محصولات نوکیا خواهید بود. این اتفاق در نهایت می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان نهایی شود، چون فضای بازار تبلت‌ها را رقابتی‌تر کرده و باعث ارزان‌تر شدن محصولات این بازار هم می‌شود. 
ما تا حالا چیزی درباره تبلت تولیدی‌مان یا حتی زمان عرضه آن نگفته‌ایم، اما کاملا مشخص است که ما خیلی زیاد به انجام این کار امیدواریم. 
ما درباره این تصمیم و اجرا شدن آن مطالعات زیادی انجام داده‌ایم و حالا که مایکروسافت تبلت سرفیس را به بازار معرفی و عرضه کرده است، سعی می‌کنیم تا از آنها یاد بگیریم و بتوانیم راه درست را دنبال کنیم.»
مدیرعامل نوکیا معتقد است که در بازار تبلت‌ها هم در دسته تبلت‌های کوچک و 7 اینچی که در میان ابزارهای آندرویدی طرفداران بیشتری دارند و اپل هم با آی‌پد مینی وارد آن شد و هم در دسته تبلت‌های بزرگ که آی‌پد در رونق آن نقش بزرگ و مهمی داشت، فرصت‌های خوبی برای حضور موفق وجود دارد. 
نوکیا شاید از دو سال پیش که تصمیم به بازنشستگی ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل سیمبین گرفت، با این موج جدید همراه شد تا به این ترتیب با موج محصولات مبتنی بر پلت‌فرم ویندوز مایکروسافت همراه شود و الوپ فکر می‌کند که دلیل مهمی که در پشت این تصمیم وجود داشت همراهی با ابزارهایی مانند تبلت‌ها بود که انتظار می‌رفت در آیندهای نزدیک نسخه‌های ویندوزی آنها هم پرطرفدار شوند.
از طرفی وقتی از الوپ درباره اینکه ترجیح می‌دهد تبلت نوکیا را با سیستم‌عامل آندروید عرضه کند یا ویندوز، او اعلام کرد که به تبلت‌های ویندوزی تمایل بیشتری دارد و گفت: «ما همه گزینه‌های را بررسی می‌کنیم؛ آندروید یا ویندوز. این مهم است که بتوانیم فرصت بهتری برای رقابت در این بازار پیدا کنیم و من فکر می‌کنم به همین دلیل ویندوز احتمالا می‌تواند فرصت‌های بهتری را برای حضور موفق‌تر در این بازار برای ما ایجاد کند، اما هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته‌ایم و من نمی‌توانم آن را به صورت رسمی اعلام کنم.»
مدیرعامل نوکیا معتقد است که ابزارهای آندرویدی حضور قدرتمندی در بازار تبلت‌ها دارند، اما این بازار بسیار شلوغ و اشباع است و حاکمیت آن در حال حاضر در اختیار سامسونگ است. درست به همین دلیل هم نوکیا ترجیح می‌دهد در بازاری نوپا برای تبلت‌های ویندوزی وارد شده و شانس خودش را امتحان کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.