تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

February 12, 2013
18:08 سه شنبه، 24ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53294

دامداری از طریق واقعیت افزوده; مجهز کردن گاوها به جی پی اس

 

 
با تجهیز گاوها به موقعیت‌یاب ماهواره‌ای و ساخت حصارهای مجازی با استفاده از واقعیت افزوده به جرأت می‌توان گفت که سیستم دامداری دنیا از شکل قرون وسطایی به فناوری‌های مجهز آینده ارتقا می‌یابد.

به گزارش مهر، مدیریت احشام و دامداری با حصارها و دروازه، تداعی کننده قرون وسطی است. براساس اظهارات یکی از دانشمندان وزارت کشاورزی آمریکا، در آینده گاوها مجهز به دستگاه‌های موقعیت یاب ماهواره‌ای هستند و قرار گرفتن آنها در آغل به واسطه واقعیت افزوده صورت می‌گیرد، ممکن است تمام این موارد خارج از تصور باشند، اما این ایده یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که ممکن است طی یک قرن در صنعت دامداری رخ دهد.

میلیونها گله که در چراگاه‌های سراسر دنیا پرسه می‌زنند در حصارهای ساخته شده از چوب یا سیم محصور شده‌اند، تکنیکی که طی صدها سال موثر واقع شده است.

مرزهای مجازی گاوها را داخل فضاهای تعیین شده نگاه می‌دارد

دین اندرسون از وزارت کشاورزی آمریکا اعتقاد دارد که اکنون زمان ارتقای استانداردهای صنعت دامداری است.

افزایش بهره وری چراگاه ها امری دشوار است چرا که زمین غیرقابل پیش بینی است. ممکن است در آن سو از چراگاه که گاوها قرار دارند، علف‌های کوتاه شده وجود داشته باشد اما چمن‌های سبز شاداب چند متر آن طرف‌تر رشد کنند که این امر به علت الگوهای فرسایش و یا آب و هوایی است.

بی تردید دامدارها می‌توانند حصارهای خود را جا به جا کنند اما این کار فرآیند وقت گیر و پرهزینه‌ای است، پس چرا نباید این حصارهای فیزیکی را به طور کامل حذف کرد و آن را با حصارهای مجازی جایگزین کرد.

اندرسون که روی یک نوع حصارهای الکترونیکی کار می‌کند که برای نگاه داشتن حیوانات در داخل فضای در نظر گرفته شده به کار می‌رود، اظهار داشت: هرگز استفاده از این ابزارهای استاتیک برای مدیریت منابع دینامیک برایم مفهوم نداشت.

در سیستم مدیریت دامها با واقعیت افزوده گاوها به دستگاه های جی پی اس مجهز می شود

این حصارهای الکترونیکی با متد مشهور چرای دام در چندین چراگاه کوچکتر که کنترل بهتری فراهم می‌کند ساخته می‌شود. بی شک اگر این امکان در اختیار دامدار گذاشته شود تا همان فعالیت روزانه را بدون نگرانی درباره هیچ حصار و دروازه‌ای انجام دهد، از آن استقبال خواهد کرد.

درحال حاضر بخش سیستم حصار مجازی روی طرح مجهز کردن گاوها با دستگاه‌های جی پی اس یا موقعیت یاب ماهواره‌ای کار می‌کند که به طور مداوم محل دامها را به یک نقطه مرکزی گزارش می‌کند.

هنگامی که گاوها به مرز خود نزدیک می‌شوند، به طرق مختلفی هشدار می‌گیرند، نخست با یک صدای آرام، بعد یک صدای بلند به گوش می‌رسد و در صورت بی اعتنایی گاوها، یک شوک سبک دریافت می‌کنند.

اندرسون این شوک‌ها را روی خود آزمایش کرده تا از شدت آن اطمینان حاصل کند چرا که وی با طراحی این سیستم به رفاه حیوان اهمیت بسیاری داده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.