رگولاتوری

February 13, 2013
23:05 چهارشنبه، 25ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53307

شاهمیرزایی: کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، متولی سیاست‌گذاری در بخش رگولیشن ICT کشور است

shahmirzaee.jpg

در یک سالی که از تأسیس شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد، نقش و جایگاه این شورا از جمله مباحث داغ مطرح در میان فعالین حوزه ICT و رسانه‌های تخصصی آن بوده است.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، دکتر شاهمیرزایی عضو حقیقی شورای عالی و معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، در گفتگو با کمیته اطلاع‌رسانی چهارمین همایش مخابرات ایران (ITC 2013)، تأسیس این شورا را نقطه عطفی در فرآیند توسعه فاوای کشور دانست که با توجه به عدم وجود متولی مناسب در سالهای اخیر در این حوزه، می‌توان انتظار تحولات زیادی را داشت.
 
دبیر کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی با اشاره به برگزاری جلسات منظم این کمیسیون عالی با حضور همه اعضای حقوقی آن از قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی، آن را متولی تعیین خط‌مشی‌های اصلی تنظیم مقررات فضای مجازی و فاوای کشور دانست که سیاستهای کلی، اصول و قواعد مجوزدهی،نظارت، تعرفه‌گذاری و به‌طور کلی راهبری این بخش را مدیریت می‌کند.
 
دکتر شاهمیرزایی با اعلام این مطلب که با گذشت حدود سه ماه از تشکیل کمیسیون عالی تنظیم مقررات این کمیسیون بسیار پرکار بوده است افزود: "تصویب سیاستها و اصول کلی صدور مجوز برای خدمات چندرسانه‌ای باند وسیع (BMS) در بخش ویدئوی درخواستی، توسعه زیرساخت محتو ارسانی کشور(CDN)و بحث و بررسی پیرامون راهکارهای تقویت و توسعه خدمات میزبانی در داخل کشور، نشان از توجه مرکز ملی فضای مجازی به توسعه خدمات و محتوا بر بستر شبکه های ارتباطی کشور دارد."
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ضمن تاکید بر لزوم تصویب سیاستهای کلی موارد مرتبط با حوزه ارتباطات خاطر نشان کرد: " سیاستهای کلی تمدید مجوز شرکت‌هایPAP از جمله مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بوده است. امیدورایم ان‌شاء الله در آینده با تعامل سازنده کمیسیون عالی با دیگر نهادهای پایین‌دستی مانند کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، بتوانیم هر چه زودتر فضا را برای سرمایه‌گذاری و حضور بیشتر بخش خصوصی آماده وشفاف‌ کنیم."
 
لازم به ذکر است در سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی، بررسی جایگاه این شورا و نحوه تعامل آن با دیگر نهادها و فعالین حوزه ICT کشور از جمله موضوعات مطرح در چهارمین همایش مخابرات ایران (ITC 2013) است که در تاریخ 13 اسفندماه توسط گروه طیف (کانون تفکر مخابرات ایران) برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.