اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

February 21, 2013
14:17 پنجشنبه، 3ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53472

الزام اخذ مجوز توسط اپراتورهای موبایل از رگولاتور محتوا

 

با تصویب آیین نامه ساماندهی محتوای سرویس های ارزش افزوده توسط شورای عالی فضای مجازی ،مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در همکاری با این شورا رگولاتور محتوا می شود و اپراتورها نیز باید مجوز ارائه خدمات محتوایی ارزش افزوده موبایل را دریافت کنند.
 
دکتر حسن علیزاده، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی کنگره موبایل ایران با اشاره به اینکه موبایل، تبلت و تلفن های هوشمند با سرعت خوبی در حوزه رسانه های دیجیتال در حال توسعه است، اظهار داشت: اگر تا چندی پیش فقط سرویس مکالمه اهمیت داشت در شرایط حاضر نقش این سرویس روز به روز در حال کمتر شدن است و خدمات ارزش افزوده در این حوزه با سرعت بیشتری  درحال کاربردی شدن است.
وی با اشاره به اینکه مرکز رسانه های دیجیتال نهاد اصلی نظارت بر مسایل فرهنگی ، محتوایی و نرم افزارهای تلفن همراه است، گفت: متاسفانه در سال های قبل به دلیل نداشتن قوانین مشخص نظارت در این حوزه به خوبی اعمال نمی شد و باید گفت که  کارهای نظارتی طی چند ماه اخیر شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه آیین نامه ای به صورت پیش نویس آماده شده و در کمیسیون محتوای شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی است، اظهار داشت: با اجرایی شدن این آیین نامه وضعیت محتوایی سرویس های ارزش افزوده ساماندهی می شود.
رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با تاکید بر اینکه سعی داریم تا پایان سال جاری این مصوبه نهایی شود، گفت: در این راستا مرکز رسانه های دیجیتال به رگولاتور محتوا تبدیل خواهد شد.
علیزاده با بیان اینکه تاکنون نهاد رگولاتوری در حوزه محتوا وجود نداشته؛ تصریح کرد: بر اساس این مصوبه محتوای پیامک ها، تم موبایل،آهنگ پیشواز، بازی های موبایلی و سایر حوزه های مرتبط در این راستا ساماندهی می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس شرکت های فعال در این حوزه و اپراتورهای تلفن همراه باید مجوز لازم را از مرکز رسانه های دیجیتال اخذ کنند.
وی افزود: این پیش نویس پس از تصویب به همه شرکت های فعال در این حوزه و اپراتورها ابلاغ خواهد شد.
رییس مرکز رسانه های دیجیتال با تاکید بر اینکه این  خدمات به حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، خدمات شهری و سایر بخش های دیگر مرتبط می شود، گفت: اگرچه تلفن همراه می تواند فرایند زندگی بشر را تسهیل کند ولی در کنار خود می تواند عوارض منفی نیز داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برگزاری کنگره موبایل در ایران گفت: برگزاری این رویداد برای فعالان در این حوزه می تواند یک ارزیابی سالانه محسوب شود و بر این اساس فعالان در حوزه موبایل می توانند خود را ارزیابی کنند و از این طریق به تبادل اطلاعات بپردازند.
علیزاده با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف نیز به عنوان یک نهاد دانشگاهی بسیار مناسب در حوزه فرهنگ سازی ارزش افزوده تلفن همراه فعالیت می کند، اظهار امیدواری کرد: در سال های آینده این گنگره با حضور همه نهادها برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.