اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 27, 2013
7:27 چهارشنبه، 9ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53595

تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت اصلاح شد

 

با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL براساس پارامترهای سرعت، ضریب اشتراک و حجم مورد استفاده محاسبه می‌شود.
 
لطف اله سبوحی – معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی – افزود: پیش از این براساس مصوبه 49 کمیسیون تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت مبتنی بر سرعت و ضریب اشتراک تدوین شده بود که عدم شفافیت در میزان استفاده، ناهمگونی در تعرفه‌های خدمت‌دهندگان اینترنت و عدم انطباق تعرفه‌ها با حجم مورد استفاده کاربران را در پی داشت.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به ضرورت انطباق محاسبه تعرفه خدمات اینترنت با روال‌های موجود در دنیا اظهار کرد: کاهش تعرفه‌ها به صورت پلکانی با افزایش حجم مورد استفاده توسط کاربران، تعیین کف برای تعرفه‌ها به منظور جلوگیری از رویه‌های ضدرقابتی از مواردی است که در مصوبه جدید کمیسیون پیش‌بینی شده است.
 
وی گفت: با در نظر گرفتن منافع کاربران و ارائه‌کنندگان خدمات در مصوبه 152، مکانیسمی به صورت پویا تعریف شده که براساس آن در صورت تغییر تعرفه پهنای باند اینترنت بین‌الملل و خدمات انتقال، تعرفه خدمات اینترنت برای کاربران نهائی متناسب با این پارامترها در هزینه نهایی تعدیل می‌شود.
 
سبوحی تصریح کرد: با توجه به ماهیت نامتقارن خدمات ADSL که در آن مشترکین نسبت به دریافت اطلاعات از شبکه اقدام می‌کنند در این مصوبه ارائه‌کنندگان خدمات ملزم شدند در محاسبه ترافیک مشترکان، برای مجموعه دریافت و ارسال، به میزان 25 درصد حجم ترافیک اضافی برای مشترکین پیش‌بینی کنند.
 
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح تفاوت بین مصوبه 49 و 152 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره خدمات اینترنت پرسرعت گفت: در مصوبه قبلی حداکثر ضریب اشتراک یک به 10 تعریف شده بود که در مصوبه 152 به منظور بهبود کیفیت خدمات، حداکثر ضریب اشتراک یک به 8 تعیین شده و ارائه‌کنندگان خدمات موظف شدند سرعت خط را به میزان یک به 8 برای مشترکان تضمین کنند و برای ضرایب اشتراک کمتر از این مقدار نیز تعرفه تغییر نمی‌کند.
 
سبوحی افزود: در مصوبه جدید ارائه‌کنندگان خدمات موظف شده‌اند در بسته‌های تعرفه‌ای خود نرخ سرعت خط و مدت زمان ارائه خدمات را به صورت شفاف به متقاضیان ارائه کرده و در قرارداد مشترکین لحاظ کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.