اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

February 27, 2013
7:34 چهارشنبه، 9ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53600

زیرساخت از درآمد ارزی ایران از ترانزیت ارتباطات خبر داد

 

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از کسب درآمد ارزی 640 میلیون دلاری ایران با اجرای پروژه کابل دریایی بین المللی ایران – اروپا خبر داد و گفت: اجرای این پروژه بابت برقراری هر لینک STM64 بالغ بر دومیلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت و از آنجا که 320 لینک STM64 پهنای باند، در برنامه واگذاری داریم کسب رقمی معادل 640 میلیون دلار درآمد ارزی از این پروژه برای کشور پیش بینی می شود.
احمد پورنگ نیا در گفتگو با مهر، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی ایران برای گسترش کابلهای ارتباطی بین المللی در یک سال گذشته و برنامه های کشور برای ارزآوری از ترانزیت ارتباطی پروژه هایی که میان ایران و کشورهای دیگر به امضا رسیده از عملیاتی شدن پروژه های کابل دریایی ایران اروپا و قسمتی از پروژه کابل بین‌المللی دریای خزر و کابل زیردریایی منطقه خلیج فارس خبر داد.
 
وی با تاکید براینکه بیشترین پروژه ای که دولت انتظار دارد برای کشور ارزآوری بالایی به همراه داشته باشد پروژه کابل دریایی ایران اروپا – EPEG – است که بخش عملیاتی آن آغاز بکار کرده است، گفت: این پروژه عمان و فرانکفورت را از طریق ایران، آذربایجان، روسیه، اوکراین و لهستان به صورت دریایی به یکدیگر متصل خواهد کرد و سال گذشته و با امضای تفاهمنامه ای با کشور روسیه کلید خورده است.
 
پروژه ایران – اروپا جایگزین پروژه های کشورهای منطقه
 
پورنگ نیا با بیان اینکه آنچه که در حوزه ترانزیت کابل های ارتباطی بین الملل بدیهی است، میزان ارزآوری پروژه هایی است که ایران به نوعی در آنها موقعیت استراتژیک دارد، افزود: بیشتر این پروژه های بین المللی برای کشور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت با حاشیه سود بسیاری همراه است.
 
وی خاطرنشان کرد: پروژه کابل دریایی  EPEGجایگزین یک سری پروژه هایی شد که پیش تر از سوی کشورهای منطقه کلید خورد اما به دلیل ناآرامی های منطقه متوقف ماند؛ در این راستا ما با افتتاح این پروژه ظرفیت پروژه های متوقف شده را برای کشورمان در اختیار گرفتیم و پروژه خود را جایگزین این بخش از ترانزیت بین الملل کردیم که بابت هر لینک STM64 بالغ بر دومیلیون دلار درآمد ارزی برای کشور پیش بینی می کنیم به همراه خواهد شد و از آنجا که 320 لینک Sm64 در برنامه واگذاری داریم رقمی معادل 640 میلیون دلار درآمد ارزی از این پروژه برای کشور کسب می کنیم.
 
آخرین وضعیت پروژه کابل دریایی خلیج فارس
 
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد آخرین وضعیت پروژه کابل دریایی منطقه خلیج فارس GBI به مهر گفت: پروژه کابل زیردریایی منطقه خلیج فارس (GBI) توسط اپراتور "Gulf Bridge" اتصال ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس و سایر کشورهای جهان را از طریق فیبرنوری زیردریایی برقرار می‌کند که این اپراتور برای اتصال کامل منطقه خلیج فارس به تمام جهان بر بستر یک زیرساخت کابلی مطمئن با شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای مدت 25 سال قرارداد همکاری امضا کرده است؛ در این پروژه بندر گناوه ایران به عنوان نقطه تماس مشخص شده و ایران بابت بهره برداری از این پروژه به واسطه این نقطه تماس که در اختیار این پروژه بین المللی قرار داده، هزینه‌ای نمی پردازد.
 
پورنگ نیا افزود: این پروژه به صورت کنسرسیومی در قطر تشکیل شده که براساس آن شبکه کابلی ایجاد شود تا تمامی کشورهای خلیج فارس را به هم وصل کرده و بعد از عبور از تنگه هرمز و اتصال به عمان به شبکه‌های کابلی دنیا متصل شود. یک سر این شبکه که از خلیج فارس رد شده به هند و یک سر دیگر آن با عبور از دریای سرخ به اروپا وصل می شود. همچنین با این پروژه امکان ارتباط ایران با بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان تسهیل خواهد شد.
 
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: این پروژه اگرچه ارزآوری چندانی برای کشور نخواهد داشت اما ترانزیت پهنای باند و خرید آن و نیز انتقال حداقل 3.2 ترابایت ترافیک اطلاعاتی از مزایای حضور ایران در این پروژه کابل دریایی است و البته براساس نیاز این پروژه باید اجرا می شد.
 
منافع امنیتی ایران در پروژه کابل بین المللی خزر
 
وی در مورد پروژه های دیگری که هم اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت برروی آن سرمایه گذاری کرده است به پروژه کابل بین المللی دریای خزر اشاره کرد که درآمدهای قابل توجهی برای کشور به همراه دارد و به مهر گفت: این پروژه با هدف ترانزیت پهنای باند بین‌الملل از مسیر هند به روسیه و سپس به سمت اروپا و مسیربالعکس نصب و هم اکنون در مرحله اجرا است؛ به نحوی که این کابل دریایی از آستاراخان در روسیه آغاز و پس از عبور از دریای خزر به چالوس در ایران متصل می‌شود و یک اتصال دیگر نیز به آذربایجان در دریای خزر دارد، سپس از طریق شبکه فیبرنوری زیرساخت به چابهار و پس از آن از طریق دریای عمان و کابل‌های دریایی به بمبئی و سایر درگاه‌های بین‌المللی در هند متصل خواهد شد.
 
به گفته وی هنوز ظرفیت نهایی این پروژه مشخص نشده و شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به مجوزی که دولت برای حضور در پروژه‌های بین‌المللی در سال 91 در اختیارش گذاشته می خواهد آن را اجرایی کند؛ اما با امضای تفاهمنامه، مشخص شده که این پروژه درآمد قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه برآوردهای درآمد دولت از ارتباطات بین الملل مشخص نیست خاطرنشان کرد: این رقم به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست؛ چرا که از سویی نرخ های بازار جهانی مدام در حال تغییر است و از سوی دیگر مسائل داخلی باعث می شود نتوان محاسبه دقیقی در این رابطه انجام داد.
 
پورنگ نیا با بیان اینکه در پروژه کابل بین‌المللی پروژه دریای خزر بیش از هر چیز منافع امنیتی مدنظر ما است، افزود: ما در منطقه به دنبال کسب درآمد از طریق کابلهای بین الملل هستیم و معتقدیم این فعالیتها درآمد ارزی قابل توجهی را برای کشور رقم خواهد زد؛ حتی برای نگهداری این کابلهای بین المللی می توان سهمی را نیز کسب کرد که حدود 4 درصد از کل واگذاری های کابل محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.