رگولاتوری

February 28, 2013
16:33 پنجشنبه، 10ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53620

اپراتورهای مخابراتی زیر ذره بین وزیر جدید ارتباطات

 

علیرضا خراسانی – خبر آنلاین: سرتیپ محمد حسن نامی با حضور در مجلس، برنامه های خود برای نه فقط 6 ماه باقی مانده از دولت احمدی نژاد، بلکه برای دولت بعدی به صورت پازل وار در حیطه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات شرح داد.
مهمترین برنامه وی اجرای احکام برنامه پنجم توسعه است که شامل حمایت و برقراری شبکه توسعه، تجارت الکترونیک، پیشرفت در شبکه مالیاتی کشور، توسعه شبکه علمی، توسعه شبکه آموزشی، توسعه شبکه اسناد و املاک کشور و محقق کردن کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرایند نفتی و دفاع سایبری خواهد بود.
وی همچنین با توجه به اهمیت تمرکز بر سیاست گذاری و تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی و دستور رهبر معظم انقلاب در ایجاد شورای فضای مجازی تاکید کرد که این وزارتخانه بیشترین ارتباطات را با این شورا برقرار خواهد کرد.
سرتیپ نامی در حوزه مخابرات به منظور رفع دغدغه نمایندگان تاکید کرد که مشکل کارگزاران مخابراتی باید به سرعت حل شود . وی افزود تعریف نحوه همکاری کارگزاران با شرکت مخابرات به صورت پیمانکاری و قراردادی در دستور کار قرار خواهد گرفت. تقویت نظارت بر حوزه های خصوصی و تنظیم مقررات و روابط بین اپراتورها بر اساس اصل 44 از موارد دیگری است که وی پیگیر خواهد شد. نامی تاکید کرد راه اندازی اپراتور دوم جلوگیری از انحصار خدمات ارتباطی بود و در حال حاضر مهمترین دغدغه اطمینان از ارائه خدمات مطلوب به مردم است و بر اساس بند الف ماده  45 و بند ت  ماده 46 اگر اپراتورهای مخابراتی نتوانند خدمات مناسب به ملت ارائه دهند، با سخت گیری و جریمه مواجه خواهند شد.
وی در مورد سرمایه گذاری در بخش مخابرات و ارتباطاتی گفت بعد از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی سرمایه گذاری سیر نزولی گرفته است.
تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقاء دانش فنی مهندسی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ، حمایت از زبان فارسی در فضای مجازی ، استفاده از امکانات لایه ژئو برای ایجاد سایتهای دریافت صوت و تصویر از دیگر برنامه های سرتیپ نامی بود که در مجلس اعلام شد.
در مجموع برنامه های مطرح شده از سوی سرتیپ نامی از چند جنبه قابل بررسی است: یکی اینکه وی قصد همکاری کامل با شورایعالی فضای مجازی و اجرای برنامه توسعه پنجم توسعه را دارد، حال آنکه شورایعالی فضای مجازی بخصوص در مورد شبکه ملی اطلاعات نقطه نظرات بعضا متفاوتی با آنچه تاکنون اجرا شده دارد و برای ادامه همکاری با شورایعالی فضای مجازی باید موارد مطرح شده مد نظر قرار گیرد. همچنین برای پیگیری بند الف و بند ت اپراتورها تحت فشار قرار خواهند گرفت تا خدمات بهتری ارائه دهند که اینجا نظرات مردم و سرتیپ نامی در کنار هم قرار گرفته تا شاهد بهتر شدن وضعیت خدمات اپراتورهای مخابراتی در آینده باشیم.
وی در مورد جلوگیری از انحصارطلبی در بخش مخابراتی و ایجاد اپراتور دوم برای جلوگیری از انحصار اشاره کرد اما در مورد قرارداد رایتل و اینکه قرارداد انحصار این کمپانی تا شهریور 93 توسط وزیر قبلی تمدید شد، صحبتی نکرد.
استفاده از امکانات فضای ژئو نیز نکته مثبتی است که شاید برنامه های وی را با وزرای قبلی متفاوت کند و باید منتظر شد تا ببینیم در آینده دانش فنی ما تا چه حد اجازه خواهد داد تا از امکانات بالقوه این فضا استفاده کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.