تلفن همراه

فناوری

گوشی

March 2, 2013
9:55 شنبه، 12ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53661

افزایش رقابت در بازار تراشه‌های ویژه موبایل‌های هوشمند

 

موبایل‌های هوشمند یکی از پدیده‌های نه چندان قدیمی دنیای تکنولوژی هستند که طرفداران زیادی داشته و هنوز هم تب خرید آنها در بازارهای جهان بالا است.
 
درست به همین دلیل هم هست که صنعت طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند نه تنها برای شرکت‌های تولیدکننده آنها بلکه برای تولیدکنندگان قطعات و بخش‌های مختلف ویژه این دستگاه‌ها هم به تجارتی سودآور و رقابتی تبدیل شده است. درست به همین دلیل هم هست که تجارت تولید و فروش مدارهای مجتمع یا ICها و تراشه‌های موبایلی در طول پنج سال گذشته به کلی متحول شده است و شرکت‌های بزرگی مانند Qualcomm و Samsung بیشتر در زمینه موبایل‌های هوشمند و مبتنی بر شبکه 4G سرمایه گذاری کرده‌اند.
 
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد، در بازار گوشی‌های موبایل مبتنی بر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های ارتباطی پیشرفته و جدید رقابت بین تولید‌کنندگان تراشه‌های مخصوص این دستگاه‌ها جدی‌تر هم شده است. با این اوصاف است که شرکت بزرگ Qualcomm در سال 2012 توانست سهم قابل توجه 31 درصدی را از بازار جهانی تراشه‌های مخصوص موبایل‌های هوشمند در اختیار بگیرد و به بزرگ‌ترین تولید کننده این قطعات در دنیا تبدیل بشود. این شرکت آمریکایی البته جایگاه اول این بازار را از سال 2007 در اختیار گرفته است و هر سال به طور متوسط رشد سالانه 8 درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است. شرکت کره‌ای Samsung Electronics هم بعد از Qualcomm در رتبه دوم این بازار جهانی قرار دارند و سهم 21 درصدی از بازار تراشه‌های مخصوص موبایل‌های هوشمند را به خودش اختصاص داده است. این شرکت اما در سال 2007 حتی در میان تولید کنندگان برتر این بازار هم قرار نداشته است.
 
 
به صورت کلی و در مجموع این دو شرکت تولیدکننده بیش از نیمی از سهم بازار جهانی تراشه‌های موبایل‌های هوشمند را در اختیار خودشان دارند. این در حالی است که هشت شرکت تولیدکننده دیگر برتر بازار روی هم رفته تنها 34 درصد از سهم این بازار جهانی را در اختیار گرفته‌اند. بعد از این دو شرکت به ترتیب شرکت‌هایMedia Tek، Intel، Skyworks، Texas Instruments، ST-Ericsson، Renesas، Spreadtrum و Broadom در جایگاه‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. به طور کلی این ده تولیدکننده برتر 86 درصد از سهم کل بازار جهانی تراشه‌های ویژه موبایل‌های هوشمند را به خودشان اختصاص داده‌اند.
«براد شافر» یکی از تحلیل‌گران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «در حالی که موبایل‌های هوشمند و نسل جدید ارتباطات بی‌سیم مانند 4G در حال گسترش و پر طرفدار هستند، به تدریج رقابت را در این بازار جدی‌تر کرده و جایگاه شرکت‌های تولید‌‌کننده بزرگ و فعال در این بازار را تغییر می‌دهند. ورود موبایل آی‌فون شرکت اپل در پنج سال پیش قوانین و شکل بازی را در این بازار به کلی تغییر داد. تحولات بزرگی که در این بازار رخ داده است به راحتی در روند رشد شرکت‌های تولیدکننده تراشه موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر مشهود است.» از میان ده تولید کننده برتر در زمینه تولید تراشه‌های ویژه موبایل‌های هوشمند شرکت Samsung در سال‌های اخیر بیشترین و سریع‌ترین روند رشد را تجربه کرده است. از طرفی شرکت Intel هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ این بازار است که با خرید بخش ارتباطات بی‌سیم شرکت Infineon به سرعت رشد کرده و خودش را به جایگاه چهارم این رتبه‌بندی رسانده است. البته بزرگ‌ترین تولید‌کننده تراشه‌های الکترونیکی دنیا با پردازنده Atom و از طریق موبایل‌های هوشمند شرکت Motorola هم تجربه حضور در این بازار را داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.