تلفن همراه

فناوری

گوشی

March 2, 2013
9:55 شنبه، 12ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53662

پایان بزرگ‌ترین رویداد ارتباطی جهان در بارسلونا

GSMA 2013.jpg

شهرام شریف – کنگره جهانی موبایل به پایان رسید و همانند هرسال محصولات مختلفی در این چند روز برگزاری این کنگره عرض اندام کردند و چشم‌اندازی از سبد محصولات ارتباطی جدید به جهان معرفی شد. 
 
کنگره جهانی موبایل مهم‌ترین رویداد درحوزه ارتباطات و تلفن همراه است که هرسال در شهر زیبای بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود و هر چند امسال این گنگره در سایه تردیدها و رکودهای اقتصادی حاکم بر کشور اسپانیا برگزار شد، اما به نظر رسید که تولیدکنندگان و بزرگان جهان تلفن همراه از آن استقبال گرمی کردند. 
کنگره جهانی موبایل هم به واسطه معرفی محصولات جدید و حضور همه برندهای مطرح و هم به خاطر سخنرانی‌های افراد مطرح مورد توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار دارد و بسیاری از آنها به طور زنده وقایع این رویداد را به مخاطبانشان گزارش می‌دادند. 
 
گوشی: ال‌جی 
مهم‌ترین وقایع امسال را می‌توان در عرضه چند گوشی جدید توسط ال‌جی، نخستین عرضه عمومی اچ تی سی وان و معرفی سیستم‌عامل فایرفاکس (که توسط چند سازنده تلفن همراه پشتیبانی می‌شود) دانست.
ال‌جی با عرضه Optimus G Pro قدرتمندترین گوشی خود را به دنیا نشان داد. این گوشی با صفحه نمایش 5/5 اینچی و پردازنده چهارهسته‌ای 7/1 گیگاهرتزی اسنپ دراگون، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و یک دوربین 1/2 مگاپیکسلی (برای جلو صفحه نمایش) و بالاخره یک باتری بسیار قدرتمند ۳۱۴۰ میلی‌آمپری حداقل از نظر مشخصات یکی از بهترین‌های امروز جهان موبایل است.
نکته قابل توجه اینکه این گوشی ال‌جی می‌تواند همزمان با دو دوربین جلو و عقب خود تصویربرداری کند و این به خصوص برای گرفتن بازخورد چهره تصویربردار در هنگام تصویربرداری از یک موضوع جالب به نظر می‌رسد.
تبلت: سونی 
سونی با تبلت Xperia Z امسال توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد. تبلت 9/6 میلیمتری و ۱۰ اینچی با صفحه نمایش 1920×1200، چهارهسته‌ای و پردازنده 5/1 گیگاهرتزی اسنپدراگون S4 و دوربین 1/8 مگاپیکسلی پشتی و ۲ مگاپیکسلی جلویی به جمع قدرتمندان بازار تبلت واردشده است. به جز این، این تبلت دارای یک باتری فوق قدرتمند ۶ هزارآمپری است، اما آنچه توجه کارشناسان تکنولوژی را به سمت این تبلت جلب کرد طراحی بدنه آن است که آن را از دیگر رقبا متمایز کرده است. 
موبایل: اچ تی سی 
اچی تی سی گوشی وان (ONE) خود را پیش از این معرفی کرده بود، اما در کنگره جهانی موبایل با تغییراتی این گوشی را با بدنه آلومینیوم و پلی‌کربنات به همگان نشان داد. یک گوشی 7/4 اینچی با صفحه نمایش گوریلا گلاس 468 PPI و طراحی (به خصوص لبه‌های) زیبا عملا به یک گوشی مطرح در عرصه موبایل تبدیل شده است. 
مایکروسافت مهربان 
اما گرگ سولیوان یک مدیر ارشد بخش بازاریابی مایکروسافت در جریان این رویداد به PCMAG گفت که تمام گوشی‌های ویندوز ۸ موبایل احتمالا قادر به ارتقا به سیستم‌عامل جدید موبایل مایکروسافت (ویندوز فون ۹) خواهند بود. این موضوع خبر خوبی برای دارندگان گوشی ویندوزی است چون بسیاری از دارندگان گوشی ویندوز فون ۷ به خاطر آنکه گوشی‌شان قادر به ارتقا به ویندوز فون ۸ نبود از مایکروسافت ناامید شدند. البته مایکروسافت اعلام کرد بزرگ‌ترین مشکل در عدم ارتقای گوشی‌های ویندوز فون ۷، محدودیت‌های سخت‌افزاری است. 
نوکیای امیدوار 
نوکیا اعلام کرد که قصد ندارد گوشی‌های لومیای ویندوز فون ۸ خود را به کیبورد فیزیکی مجهز کند. کیبورد فیزیکی برای مدت‌ها یکی از شاخصه‌های اصلی گوشی‌های نوکیا به شمار می‌رفت و موجب تقلید بسیاری از تولیدکنندگان دیگر نیز شد. 
هر چند نوکیا هنوز این کیبوردهای فیزیکی را روی گوشی‌های ارزان قیمت خود حفظ کرده با این حال به گفته جو هارلو معاون بخش گوشی‌های هوشمند نوکیا می‌ترسد با گذاشتن کیبورد فیزیکی روی یک گوشی هوشمند در جهانی که همه روی گوشی لمسی تمرکز کرده‌اند، باز هم عقب بیفتد. 
غول فنلاندی که زمانی شکوه حضورش در بارسلونا حسرت رقبایش را برمی‌انگیخت امسال هم به رغم عقب‌ماندگی شدید از بازار تلاش کرد با عرضه چند گوشی از جمله لومیا ۵۲۰ و لومیا ۷۲۰ حداقل همچنان در جدول هوشمندها حاضر باشد. با این دو گوشی نوکیا تعداد لومیاهای خود را به ۱۲ رساند. 
و دیگران 
هوواوی که با رشد خیره کننده حالا در جمع بزرگان موبایل جهان قرار دارد، امسال بهترین گوشی خود را به نام ASCEND P2 عرضه کرد. آلکاتل که مدت‌ها است خبری از او نشنیده‌ایم نیز امسال دو گوشی با سیستم‌عامل نوظهور فایرفاکس و دوگوشی با سیستم‌عامل آندروید (یکی برای شبکه‌های LTE)  را به بازار عرضه کرد. بلک بری با Z10 اندکی توجه به سمت خود جلب کرد.
ایسوس با دو دستگاه پدفون و فون پد در کنگره امسال حضور داشت و بالاخره هر چند  از نظر موبایلی سامسونگ در کنگره امسال حرفی برای گفتن نداشت و حتی عرضه کالاکسی اس ۴ خود را هم به دو هفته دیگر موکول کرده، اما با عرضه گالاکسی نوت ۸ باز هم تلاش دیگری برای رقابت با اپل انجام داد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.