تلفن همراه

فناوری

March 3, 2013
8:06 یکشنبه، 13ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53689

ائتلاف گوگل،‌فیس‌بوک و آمازون برای هک کردن سرطان

app.jpg

شرکت‌های گوگل، آمازون و فیس بوک به همراه گروهی از دانشمندان قصد دارند با طراحی یک بازی برای موبایل، به کاربران موبایل امکان دهند تا در جستجوی دارو علیه بیماری سرطان مشارکت کنند.
بر اساس گزارش تلگراف، این پروژه به کاربران اسمارت‌فونها امکان خواهد داد تا داده‌های علمی را همزمان با انجام یک بازی، مورد بررسی قرار دهند. اولین قدم در این پروژه مشارکت 40 برنامه‌ریز رایانه‌ای، برنامه نویس بازی، طراح گرافیک و دیگر متخصصان در گردهمایی به نام GameJam است تا با کمک آنها داده‌های ژنتیکی برای دانشمند شهروندان آینده به یک بازی تبدیل شوند.
 
به گفته کارلوس کالداس در مرکز مطالعات سرطان موسسه کمبریج، دانشمندان در زمینه درک دلایل ژنتیکی ابتلا به سرطان پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، اما دلیل اینکه چرا برخی از داروها موثرند و برخی نه در میان داده‌هایی پنهان شده‌اند که باید توسط انسان تجزیه و تحلیل شوند، و چنین کاری به سالها زمان نیاز خواهد داشت.
 
اما به گفته کالداس با استفاده از انرژی و توان شهروند دانشمندان می‌توان فرایند کشف شیوه‌های جدید تشخیص و درمان سرطان را سرعت بیشتری بخشید. پس از برگزاری GameJam، مراحل ساخت بازی رایانه‌ای آغاز شده و قرار است این بازی در اواسط سال 2013 وارد بازار شود.
 
دانشمندان به سختی در تلاش برای کشف و شناسایی جهش‌های ژنتیکی هستند که عامل ابتلا به سرطان به حساب می‌آیند تا به این شکل بتوانند به شیوه‌های جدید تشخیص و درمان بیماران به شیوهای متمرکز‌تر دست پیدا کنند. انجام این مطالعات حجم گسترده‌ای از داده‌های علمی را تولید می‌کند که نیازمند تجزیه و تحلیل هستند و با اینکه پیشرفت در تکنولوژی به معنای بالا رفتن سرعت تجزیه و تحلیل است، بیشترین بخش این داده‌ها باید به واسطه انسان و نه دستگاه‌ها بررسی شوند، زیرا چشم انسان از قدرت تشخیص کوچکترین جزئیات نیز برخوردار است درحالی که دستگاه های طراحی شده برای تجزیه داده‌ها چنین قدرتی ندارند.
 
به این شکل با قدرت جمعی صدها هزار انسان در سرتاسر زمین می‌توان به دانشمندان کمک کرد تا این حجم وسیع داده‌ها را با سرعتی بالاتر بررسی کنند. فیلیپ سو مدیر دفتر لندن فیس‌بوک می گوید شرکت فیس بوک معتقد است بهترین راه برای حل این مشکل گرد هم آوردن افراد هوشمند برای هک کردن راه‌حلی جدید است،‌هک کردن به همان اندازه که در مهندسی نرم‌افزار مجاز است،‌در علوم زیستی نیز مجاز به حساب می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.