اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

March 3, 2013
18:15 یکشنبه، 13ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53710

انتقاد دکتر قاسم زاده از قیمت پهنای باند اینترنت

 

مدیر عامل یک شرکت اینترنتی با انتقاد از قیمت پهنای باند یادآور شد: قیمت پهنای باند در ایران چند برابر کشورهای دیگر است و درچنین شرایطی نه تنها دیتاسنترها قادر به فعالیت نیستند بلکه سایت‌های مطرح نیز به دلیل این هزینه‌های بالا مجبور به مهاجرت معکوس خواهند شد.
 
فریدون قاسم‌زاده – استاد دانشگاه شریف و مدیر یک شرکت اینترنتی در همایشی که از سوی گروه علمی تحلیلی طیف برگزار شده بود، به صحبتی کوتاه پرداخته و عنوان کرد: در سال 2012 از میان هفت میلیارد جمعیت جهان شش میلیارد نفر تلفن همراه داشته‌اند و در این میان تنها یک میلیارد نفر از جمعیت بوده‌اند که دسترسی به تلفن همراه نداشته‌اند. همچنین در این سال آمار کاربران اسمارت فون‌ها از یک میلیارد گذشت.
 
وی ادامه داد: اکنون در کشورهای مختلف افراد به راحتی با استفاده از اینترنت امور خود را انجام می‌دهند و در این میان بهترین راه برای دسترسی به اینترنت، تلفن همراه است. چراکه همیشه و در هر شرایطی همراه افراد است. به همین دلیل اکنون حدود دو و نیم میلیارد از جمعیت موبایل‌دار جهان از اینترنت تلفن همراه نیز استفاده می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود به اینترنت ملی و دیتاسنتر ملی پرداخت و در بخشی از سخنانش یادآور شد: این که سازمان‌های بزرگ هر یک دیتاسنتر خاص خود را داشته باشند، امر بسیار خوبی است که هزینه ایجاد چنین مرکزی در برابر درآمدهای این شرکت‌ها بسیار ناچیز است و دیگر در این زمینه نیازی به حمایت وجود ندارد.
 
او در ادامه به دیتاسنترهای استانی اشاره کرد و این تقسیم‌بندی را به نوعی نادرست دانست و یادآور شد: برای ایجاد یک دیتاسنتر لازم است که الگوی ترافیکی بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد و هر جا که ترافیک بالا است چنین مرکزی ایجاد شود.
 
وی همچنین یادآور شد: اگر دیتاسنتری ایجاد شود، دیگر نمی‌توان آن را خاموش کرد چرا که دیتاسنتر مانند TAP و یا ISP نیست.
 
این مدیر شرکت اینترنتی همچنین خاطرنشان کرد: با قیمت فعلی پهنای باند ما حتی خواب ارتقای دیتاسنتر هم نمی‌توانیم ببینیم.
 
وی یادآور شد: برخلاف آنچه گاهی می‌گویند؛ اکنون 91 درصد سایت‌های PAP و پربازدید، ایرانی هستند و تنها 9 درصد سایت‌های پربازدید کشور سایت‌های خارجی به شمار می‌روند که در این میان بخش عمده‌ای از این 9 درصد به سایت‌هایی مانند گوگل و یاهو مربوط می‌شود.
 
قاسم‌زاده همچنین اظهار کرد: اما نکته قابل توجه آن‌که در میان سایت‌های ایرانی پربازدید تنها 40 درصد این سایت‌ها در ایران میزبانی می شوند چرا که پس از آن‌که سایتی مطرح و موفق می‌شود، هزینه‌های بسیار بالایی در انتظار آن است که با این هزینه‌ها قطعا میزبانی داخل برای آن سایت مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل متولیان این سایت‌ها حتی اگر زمانی به میزبانی داخلی کشور روی آورده باشند، به ناچار تغییر مسیر می‌دهند.
 
وی یادآور شد: اکنون شرکت‌های PAP هم برای دریافت مجوز با مشکلات متعدد مواجه‌اند و پروانه آن‌ها پس از مدتی تمام می‌شود. در حالی که این بدعت نادرستی بوده است که پایه‌گذاری شده و هیچ گاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت این گونه نبوده است که پروانه مدت‌دار صادر شود.
 
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات حلقه و تعبیر درستی بود که طی این سال‌ها مورد اشاره قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.