اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

گوشی

March 4, 2013
13:09 دوشنبه، 14ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53724

نگاهی به گاف‌های سومین دوره جشنواره ایتا

 

وبسایت ITNP نوشت: دور دیگری از دوسالانه جوایز فناوری اطلاعات موسوم به ایتا، در حالی به کار خود خاتمه داد که اما و اگرهای انتخاب برگزیدگان، نتایج آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.
 
این مراسم که شنبه در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد، از همان ابتدا تفاوت‌های فاحشی را نسبت به دور نخست و دوم خود از نظر وسعت برگزاری نشان می‌داد. این در حالی است که می‌توان دلایل متعدد و تا اندازه‌ای قانع‌کننده برای کاهش سطح کمی آن در نظر گرفت اما کاهش چشمگیر سطح کیفی این مراسم که انتظار می‌رفت بتواند استانداردهای حوزه فاوا را دستخوش تغییراتی بهینه کند، کمی غیر قابل انتظار بود.
 
دوسالانه جوایز فناوری اطلاعات با ایده هفته‌نامه تخصصی عصر ارتباط در سال 1387 پایه‌گذاری شد و شاید بتوان این مراسم را یک تحول بزرگ برای این حوزه به‌حساب آورد. روند رای‌گیری، انتخاب برگزیدگان و حتی شرکت فعالان که البته با حاشیه‌هایی نیز همراه بود، در سال نخست نوید یک اتفاق خوب را می‌داد تا جایی‌که به‌راحتی ایتا خود را از جشنواره نسبتا فرمایشی ستاره‌های فناوری به‌عنوان یک رقیب نوپا جدا ساخت اما حالا که این مراسم سومین دوره خود را تجربه می‌کند باید به این موضوع اشاره کرد که نه‌‌تنها این انتظارات برآورده نشده بلکه تنزل کیفی این مراسم به‌وضوح مشاهده می‌شود.
 
با این حال اگرچه انتظار می‌رود رگولاتوری پا پیش گذاشته و راسا برای انتخاب برگزیدگان اقدام کند -که البته تا این لحظه محقق نشده است – به نظر می‌رسد همچنان در ایران شاخص جدی برای برگزاری و برگزیده‌شدن وجود ندارد و مراسمی همانند ایتا با کاهش سطح کیفی روبه‌رو شده‌اند.
 
این کاهش سطح کیفی زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که روند انتخاب برگزیدگان سنخیتی با قوانین این مراسم و البته شان ایتا ندارد. حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن این دوره مهم‌ترین شاهد بر این مدعا هستند.
 
 شاید مهم‌ترین اتفاق جالب در این جشنواره عدم حضور ایرانسل در مراسم بود که ثبت‌نام نکردن این شرکت دلیل حضور پیدا نکردنشان از سوی برگزارکنندگان بود.
 
با این حال براساس قوانین این مراسم هر شرکتی که ثبت‌نام نکرده باشد به‌صورت خودکار از کاندیداتوری اعلام انصراف داده است. حالا سوال اینجاست که چرا همچنان نام ایرانسل در پنج بخش به‌عنوان کاندید انتخاب شده است؟ بهترین و نخستین پاسخی که در ذهن متبادر می‌شود این است که در صورت حذف این برند طبیعتا وجاهت و رسمیت بخشی که در آن حضور داشته از میان برداشته می‌شده است. رایتل و تالیا نیز علیرغم هزینه‌های میلیادی و با وجود نام ایرانسل – که انصراف خود را اعلام کرده بود- بدون‌شک نمی‌توانند در مقابل همراه اول قد علم کنند. پس حذف نکردن این برند از میان کاندیداها شاید تنها دلیل حفظ دوقطبی‌بودن این بخش از جشنواره بود چا که رد این صورت می‌شد از پیش برند هاین بخش را شناخت.
 
نکته جالب‌تر اینجاست که دو بخش ارزش افزوده و پهنای باند موبایل به صورت کلی از میان بخش‌های رقابتی حذف شد و در عین ناباوری بخش برترین پوشش‌دهی آنتن به برترین اپراتور تغییر نام پیدا کرد و عنوانش به همراه اول رسید. حالا تکلیف آن‌هایی که به بهترین پوشش‌دهی آنتن، ارزش افزوده یا پهنای باند موبایل رای داده‌اند، چیست؟ این هم پرسشی که برای آن پاسخی منطقی نمی‌توان پیدا کرد.
 
دیگر نکته‌ای که در این مراسم خیلی به‌چشم می‌امد نبود اغلب اصحاب رسانه مرتبط با دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. اگرچه در میان دو یا سه خبرنگار نیز حضور داشتند اما آیا واقعا لب به انتقاد خواهند گشود یا خیر….پرسشی که به زودی پاسخ خود را نمایان خواهد کرد.
 
اتفاقات عجیب در بخش ارایده‌هندگان اینترنت پرسرعت نیز ادامه داشت. در این بخش که آسیا‌تک، عصر تلکام و داتک حضور داشنتد نبود برندهای صاحب‌نام و قدیمی همچون پارس‌آنلاین و چند شرکت دیگر بیش از اندازه به‌چشم می‌آمد. حالا سوال اینجاست که چطور ممکن است برند‌هایی که به راحتی در جشنواره‌های برگزار شده توسط دولتی‌ها عناوین برتر را از آن خود می‌کنند در ایتا جایی نداشته باشند؟
 
عجیب‌تر از همه بخش پیشخوان این دوسالانه بود که مشخص نیست این محصولات بر چه اساس و مبنایی انتخاب شده یا برگزیده می‌شوند. در بخش موبایل برتر، ‌محصول برگزیده به گوشی رسید که حتی نامش در میان کاندیداها هم وجود نداشت. سونی Xperia ion محصولی بود که نامش به‌عنوان یکی از کاندیداها اعلام شده بود در حالی که Xperia Z جایزه برتر را از آن خود کرد.
 
ایتا یا شبکه بازار؛ مسئله این است
 
نکته قابل تحسین این مراسم امکان پخش زنده از طریق شبکه تازه‌تاسیس بازار بود. اتفاقی که می‌توانست شروع یک ارتباط خوب با رسانه دیداری و شنیداری باشد اما صد افسوس که این شبکه بازار بود که برای برگزارکنندگان ایتا تصمیم گرفت. برخلاف وعده از پیش اعلام شده این مراسم که قرار بود ساعت 5 عصر برگزار شود به علت دیر رسیدن عوامل این شبکه با حدود یک ساعت و نیم تاخیر برگزار شد تا دوستان صدا و سیما بتوانند راحت‌تر کار خوشان را انجام دهند! در کنار این موضوع نیز نارضایتی برخی فعالان رسمی از جمله اهالی اتحادیه در صحبت با آنها کاملا مشخص بود.
 
تمامی این ابهامات موجب شد تا سومین دوسالانه ایتا با اما و اگرها و پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی رو‌به‌رو شود.
 
با این حال به نظر می‌رسد تنها راه‌کاری که می‌تواند ایتا را از این حالت یک‌طرفه به جشنواره‌ای قابل تقدیر بدل کند شیوه شفاف انتخاب کاندیداها و برگزیدگان است. ثبت‌نام به صورت خودکار از شرکت‌هایی که کاندید می‌شوند، استفاده از یک هیئت کارشناسی ویژه خارج از برگزارکننده مراسم به جای نظرسنجی عمومی از طریق وب‌سایت روش‌هایی است که می‌تواند در ادامه راه ایتا کمک شایان توجهی محسوب شود. این اتفاقات موجب می‌شود تا شائبه‌ انتخاب براساس روابط کمرنگ‌تر شود.
 
امید است ایتا سرنوشتی مشابه آنچه برای ستاره‌های فناوری اطلاعات رقم خورده را به جان نخرد که در این صورت نه‌تنها باید فاتحه مراسمی از این دست را پیش پیش خواند بلکه جوایز فناوری اطلاعات به جای مخفف کلمه انگلیسی ITAwards به مخفف فارسی آن یعنی جفا تبدیل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.