بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

March 6, 2013
17:23 چهارشنبه، 16ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53775

طرح‌های جدید وزیر ارتباطات برای تغییر فضای ICT

 

سه‌شنبه هفته گذشته محمد حسن نامی، وزیر پیشنهادی دولت توانست با کسب 177 رای موافق سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای چهار ماه پایانی دولت در اختیار بگیرد. جدا از بحث مدت زمان بسیار کم نامی برای تصدی وزارت آی سی تی اما اعتماد مجلس به وی از حیث پایان بحث انحلال و ادغام وزارت آی‌سی‌تی شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مراسم رای اعتماد وی باشد. 
 
وزیری متخصص
اما محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور در مراسم رای اعتماد نامی گفت او از متخصصان مسلط به حوزه ارتباطات و حوزه فضای مجازی است. وی اظهار کرد: مساله ارتباطات و موضوع فضای مجازی امروز مهم‌ترین مساله در فضای دانش و ارتباطات است.
احمدی‌نژاد افزود: در کشور ما خوشبختانه هم در حوزه ارتباطات و هم در حوزه فضای مجازی کارهای بسیار خوبی انجام شد. احمدی‌نژاد گفت: به لحاظ ارتباطی شرایط ما با وضع مطلوب فاصله داشت، اما امروز ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و شبکه ارتباطی و استفاده از ظرفیت ارتباطی تقریبا در تمام کشور هم شناخته شده و هم مورد استفاده است. رییس‌جمهور اظهار کرد: در حوزه فضای مجازی، دانشمندان و جوانان متخصص ما ورود کردند و در تولید نرم‌افزار و محتوا و استفاده از این ظرفیت گام‌های بسیار بلند و ارزشمندی را برداشته‌اند. احمدی‌نژاد افزود: فضای مجازی و حوزه ارتباطات جایی است که هر ملتی بخواهد جایگاه شایسته‌ای در دنیا داشته باشد، باید خود را در مرزهای دانش و فناوری و بهره‌برداری از آن تثبیت کند.
تاکنون هیچ یک از شغل‌هایم تا این اندازه مرتبط با حوزه تخصصی من نبوده است. این جمله‌ای بود که نامی در مراسم رای اعتماد خود به زبان آورد. نامی افزود: برنامه‌های من برای وزارت ارتباطات شامل یکسری راهبردها و اهداف و راهکارهای من برای ارتقا و پیشبرد ماموریت‌های این وزارتخانه است. 
وی با بیان اینکه این برنامه‌ها قطعه‌ای از پازل چهار ساله دولت دهم خواهد بود، تصریح کرد: هیچ زمانی در شغلی که خدمت کرده‌ام تا این اندازه مرتبط با حوزه تخصصی من نبوده است. نامی ادامه داد: تسلط بر مسائلی مانند جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و همچنین انواع بی‌سیم‌ها و موارد دیگر نشانگر ارتباط تخصص من با امور مربوط به وزارت ارتباطات است. وی در آن مراسم گفته بود: بیشترین امکانات و تاسیسات ارتباطی ابتدا وارد نیروهای مسلح و سپس به بخش غیرنظامی و شخصی می‌شود.
نامی ادامه داد: با توجه به تکالیف تعیین شده در این احکام درباره تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، پهنای باند مناسب و شرایط امن و پایدار جهت دسترسی 100 درصد دستگاه‌های اجرایی و 60 درصد خانوار در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی همچنین تامین زیرساخت‌های لازم جهت تعاملات الکترونیکی کلیه نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی و ایجاد پایگاه داده استانی و ملی و بومی کردن و کاربردی کردن آنها در قالب شبکه ملی اطلاعات را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت و برقراری و توسعه شبکه‌های اختصاصی همچون شبکه‌های بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک و همچنین شبکه سلامت و شبکه مالیاتی کشور را از برنامه‌های خود عنوان کرد.
توسعه شبکه ملی کشور، شبکه آموزش و پرورش، شبکه اسناد و املاک کشور، کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین این کاربرد در خدمات حقوقی و قضایی و کاربرد فناوری اطلاعات در کنترل فرآیندهای نفتی از دیگر مواردی بود که نامی قول داد با سرعت آنها را عملیاتی کند.
وی با بیان ورود صنعت ICT به 6 هزار روستا، سخت‌گیری و جریمه اپراتورها، جلوگیری از انحصار آنها و تعامل حداکثری با شورای عالی فضای مجازی در مراسم کسب رای اعتماد خود گفت: در فضای ارتباطات باید به لایه‌های زمین توجه کرد و این لایه‌ها در قرآن بسیار اشاره و مورد تاکید قرار گرفته‌ است.
نامی ادامه داد: علم امروزی نیز متوجه سه لایه زمین شده است که ما باید در زمینه تحقیقات و ارتباطات و فناوری به فضای ماورای جو توجه ویژه‌ای داشته باشیم. حال اینکه فرصت چند ماهه باقی مانده از این دولت تا چه حد فرصت تحقق وعده‌ها را برای وزیر جدید فراهم می‌کند، موضوعی است که تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد و برای ارزیابی میزان عملی بودن این برنامه‌ها لازم است مدتی منتظر ماند.
 
وزیر ارتباطات کیست؟
محمد حسن نامی متولد 1332 دلیجان است و دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات دارد. نامی تاکنون 31 عنوان کتاب در زمینه جغرافیا تالیف کرده است و 82 مقاله مرتبط با جغرافیا دارد. طی دوره مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی، طی دوره دانشکده فرماندهی و ستاد، طی دوره نقشه‌برداری و نقشه‌خوانی پیشرفته، طی دوره جنگ الکترونیک و دفاع سایبری، طی دوره انتشار و اصول مخابرات دیجیتال، طی دوره بیسیم آنالوگ و HB – LB – VHF، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کشور کره، عضو شورای امنیت کشور، عضو گروه پدافند غیرعامل کشور، عضو و دبیر هیات امنای سازمان جغرافیایی و مسوول پایش و راهبری محور ماموریتی تولید اطلاعات جغرافیایی و پایش مرزها در نظام پیمان، از جمله سوابق وی محسوب می‌شود. 
 
طرحی برای رفع نیاز به فروش نفت
اما در حالی که هنوز یک هفته از حضور نامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی‌گذرد، به نظر می‌رسد که وی به دنبال ایجاد طرح‌های جدیدی در این حوزه است. پایگاه اطلاعات ایرانیان اولین طرح وزیر ارتباطات است. محمد حسن نامی در آیین اختتامیه همایش ملی قشم گفت: در این وزارتخانه کارهای بزرگی انجام شده، ولی سرعت کارها باید بیشتر شود.
وی افزود: یکی از این کارها ایجاد سازمان فناوری اطلاعات ایران است که ضروری است این سازمان به سرعت برای ایجاد مرکز ملی اطلاعات کشور دست به کار شود. وی وظیفه این مرکز را ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی مناسب برای هر فرد و خانوار ایرانی دانست و گفت: هر فرد ایرانی که به دنیا می‌آید اطلاعات و مشخصات فردی و تخصصی او در صفحه اول این پایگاه قرار می‌گیرد. به گفته وی در صفحه دوم این پایگاه اطلاعات مربوط به سلامت، بهداشت و درمان شخص به طور کامل درج می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح مشخصات پایگاه اطلاعاتی هر ایرانی تصریح کرد: صفحه سوم این پایگاه اطلاعاتی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی هر ایرانی خواهد بود که در صورت اجرایی شدن آن، انقلابی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد؛ به طوری که پس از آن ما نیازی به فروش نفت نیز نخواهیم داشت.
دکتر نامی، صفحه چهارم این پایگاه اطلاعاتی را مختص مسائل امنیتی و قضایی افراد دانست و یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تمامی سوابق و مشخصات امنیتی و قضایی افراد در این نوع پایگاه‌ها نگهداری و مورد استفاده مراجع ذی‌ربط قرار می‌گیرد. وی یک بخش مهم این پایگاه را ایجاد شبکه اینترنت در سطح کشور اعلام کرد و گفت: این شبکه قادر خواهد بود افزون بر دوهزار و 500خدمات مختلف از انواع بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها گرفته تا آموزش‌های مختلف و اطلاعات همه سازمان‌های دولتی را در اختیار خانوارهای ایرانی قرار دهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری از مراجعه ایرانی‌ها به سازمان‌ها و ادارات برای انجام کارهای اداری و استفاده از خدمات مختلف را یکی از مهم ترین اهداف راه اندازی این پایگاه اطلاعاتی دانست و خاطرنشان کرد: تمامی ارتباطات فعلی مردم نیز از طریق این پایگاه می‌تواند انجام شود.
نامی در بخش دیگری از سخنان خود توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای توسعه گردشگری در کشور ضروری دانست و گفت: با توسعه و تقویت زیرساخت ارتباطی جزیره قشم به عنوان یک مرکز مناسب برای جذب گردشگران دنیا، می‌توان آن را به یک جهان شهر در خلیج فارس تبدیل کرد. به گفته وی، جهان شهر‌ها در دنیا محل حضور گردشگران دنیاست و ایران می‌تواند حداقل دو جهان شهر در خلیج فارس داشته باشد؛ مضاف براینکه کشورمان به علت توانمند بودن در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید سهم ویژه‌ای در ساختن جهان شهرها در خارج از کشور نیز داشته باشد.
 
جلوگیری از افزایش قیمت‌ها
وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته اولین هفته کاری‌اش سپری شد، همچنین به تازگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد که از افزایش شدید نرخ خدمات مخابرات جلوگیری کرده است. نامی که در برنامه پایش صحبت می‌کرد، با اعلام خبر فوق افزود: قیمت کنونی پست، پهنای باند و همچنین سایر اپراتورها قیمت سال 90 است، یعنی مبنای این قیمت‌ها با ارز سال 90 است. همکاران پیشنهاد افزایش قیمت باند اینترنت را داده‌اند که من این را نپذیرفتم و دستور دادم که نه تنها قیمت جدید اعمال نشود، بلکه قیمت‌های فعلی نیز کاهش یابد و به این صورت جلوی افزایش قیمت اینترنت را گرفتیم.
وی افزود: در موضوع تلفن ثابت، به دلیل اینکه اپراتورهای ما شرکت‌های خصوصی هستند وزارت نمی‌تواند مستقیم دخالت کند؛ ولی سازمان تنظیم مقررات بر اینها کنترل دارد و به آنها دستور داده است که یک کاهش قیمت داشته باشند. من معتقدم که هر چه شبکه ما گسترش پیدا بکند، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. این در مورد فناوری جدید نیز صادق است؛ یعنی هر چه فناوری جدید گسترده‌تر شود باید قیمت آن کاهش یابد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما در مورد خدمات پستی تا جایی که مقدور بود قیمت‌ها را کاهش دادیم. در 15 خرداد سال آینده نشستی داریم و قطعا قیمت‌ها کمتر خواهد شد؛ هر چه دلار نوسان داشته باشد، این قیمت‌ها می‌باید کمتر شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.