فناوری اطلاعات

March 9, 2013
21:41 شنبه، 19ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53820

اخوان از درآمد 4000 میلیارد تومانی ICT برای کشور خبرداد

 

همزمان با اولین سالگرد تاسیس شورای عالی فضای مجازی، دبیر این شورا به ارائه توضیحاتی درباره دستاوردهای یک ساله این شورا پرداخت و با تشریح برنامه‌های آتی شورا این گونه عنوان کرد که در حال حاضر در حوزه فن‌آوری اطلاعات حدود چهار هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای کشور وجود دارد.
 
مهدی اخوان بهابادی در توضیح بیشتر دراین باره اظهار کرد: طی یک سال گذشته اصل عملکرد شورای عالی فضای مجازی تمرکز بر روی ایجاد ساختارها و تشکل‌ها بوده و در کنار این موارد بر رصد فضای مجازی کشور نیز تمرکز لازم صورت گرفته تا ارزیابی شود که در این بخش در چه وضعیتی قرار داریم.
 
وی در عین حال عنوان کرد: براساس شناخت کامل و همه جانبه‌ای که از این بررسی‌ها به دست آمد و تحقیقات مفصلی که صورت گرفت در نهایت هفت طرح به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید تا در دستور کار قرار گیرند.
 
اخوان بهابادی به ارتقای امنیت و توان دفاع سایبری کشور، ارتقای زیرساخت‌های فضای مجازی کشور، ارتقای خدمات فضای مجازی کشور (به عنوان مثال مواردی مانند موتور جست‌وجوی بومی، ایمیل بومی، انواع شبکه‌های اجتماعی و …)، ارتقای تولید محتوای فضای مجازی (از جمله تولید بازی‌های رایانه‌ای برخط و صوت و تصویر) به عنوان چهار مورد از طرح‌های تصویب شده اشاره کرد.
 
وی از طرح تنظیم مقررات و ضوابط فضای مجازی، پژوهش، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی در فضای مجازی و همچنین توسعه فعالیت‌های برون مرزی در حوزه فضای مجازی به عنوان دیگر طرح‌های تصویب شده این شورا نام برد.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: اکنون پس از گذشت یک سال از تشکیل شورا، تصویری از مجموعه فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد و باید انجام داد به دست آمده است و از این پس ما در انتظار اقدامات و همکاری‌های دولت و مجلس هستیم تا انشا‌ء الله با اختصاص بودجه مناسب در سال 92 شاهد افتتاح طرح‌های مختلف باشیم.
 
اما اخوان در ادامه در پاسخ به این سوال که گویا برای شورای عالی فضای مجازی سهمی یک میلیارد تومانی در بودجه 92 دیده شده و برخی صحبت‌ها حکایت از عدم کفایت این بودجه برای این شورا دارد، این گونه اظهار کرد که به هر حال در لایحه بودجه دولت عددی در نظر گرفته شده که پیشنهاد دولت برای اختصاص بودجه به این بخش بوده است. اما به نظر می‌رسد که این رقم برای فعالیت‌های این شورا کافی نیست.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که پیش از این بارها تاکید شده است که شورای عالی فضای مجازی قصد ورود به مسائل اجرایی را ندارد در چنین شرایطی آیا اختصاص بودجه‌ای بالاتر از این رقم برای این شورا ضرورتی خواهد داشت توضیح داد: شورای عالی فضای مجازی منعی برای ورود به مسائل اجرایی ندارد اما با این وجود ما تلاشمان بر این است که به این مباحث ورود نکنیم.
 
او ادامه داد: اما در مورد بودجه برای اجرای طرح‌های این شورا رقمی لازم خواهد بود که عملا این رقم به سازمان‌های کشور و حتی بخش خصوصی هم تعلق خواهد گرفت و در قالب حمایت از بخش خصوصی بودجه‌ای در اختیار این بخش‌ها قرار خواهد گرفت که البته همان طور که گفتم بخشی از این بودجه نیز برای اجرای هفت طرح مدنظر شورا استفاده خواهد شد.
 
وی در عین حال یادآور شد: در حوزه فن‌آوری اطلاعات کشور با فعالیت‌های جانبی سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای کشور وجود دارد که می‌توان از این درآمد بخشی را برای همین حوزه اختصاص داد که متاسفانه در حال حاضر این اتفاق در کشور نمی‌افتد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.