اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 11, 2013
9:15 دوشنبه، 21ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53844

اختلال در دسترسی به اینترنت در ایران

 

کاربران اینترنت در ایران در هفته اخیر از کندی سرعت اینترنت و قطع‌شدن برخی پروتکل‌های اینترنتی مانند اچ تی تی پی خبر داده‌اند که دسترسی آنها را به سرویس‌های ای‌میل مانند جی‌میل و یاهو مختل کرده است.
به گزارش همشهری در روز گذشته نیز بسیاری از کاربران اینترنت در تهران از اختلال در برخی‌ ای اس پی‌ها گلایه‌مند بودند. یک کاربر اینترنت در این زمینه به خبرنگار ما گفت که شرکت خدمات‌دهنده اینترنتی در پاسخ به اعتراض من اعلام کرده است که قطع برخی از پروتکل‌ها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته و زمان برطرف‌شدن این اختلال مشخص نیست و ما در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم.
 
چندی است که کاربران اینترنت در دسترسی به سایت‌های مختلف اینترنتی، از سایت‌های خبری و داخلی گرفته تا موتورهای جست‌وجوی خارجی و پست‌های الکترونیک خود با مشکلات متعددی چون کندی سرعت، قطعی و مسدودی روبه‌رو هستند و در اغلب مواقع شاید ساعت‌ها برای آنچه می‌خواهند در اینترنت بیابند باید زمان بگذارند. در همین حال خبرگزاری دانا گزارش کرده که دلایل کاهش سرعت اینترنت را می‌توان در اموری چون مسائل فنی و مالی یا حتی مسائل مدیریتی جست‌وجو کرد.
 
همچنین خبرگزاری ایتنا گزارش داده که مدیرعامل یک شرکت خدمات اینترنتی در مورد کندی سرعت اینترنت و مباحثی که تحت عنوان کم‌فروشی توزیع پهنای باند اینترنت در کشور مطرح می‌شود، اظهار داشت: چنانچه مشترکان تمامی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت در دسترسی به اینترنت خود با مشکل مواجه شوند و ناراضی باشند به‌طور قطع شرکت سرویس‌دهنده نمی‌تواند مقصر باشد. وی گفت: اینکه کاربران اینترنت نمی‌توانند ای‌میل‌های خود را چک کنند یا دسترسی به اکثر سایت‌های اینترنتی به کندی صورت می‌گیرد موضوعی نیست که مربوط به کیفیت سرویس اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت باشد.
 
محمدحسن شانه‌ساززاده با اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت دارای مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در عرصه اینترنت پرسرعت و نظارت این سازمان بر فعالیت این شرکت‌ها تأکید کرد که کاربران اینترنت مستقل از اینکه از چه شرکتی سرویس اینترنت می‌گیرند از وضعیت سرعت دسترسی خود ناراضی هستند و این مسئله نشان می‌دهد که سرویس‌دهنده مقصر نیست. وی با بیان اینکه کاربران در اکثر مواقع برای دورزدن فیلترینگ از شبکه‌های VPN استفاده می‌کنند، ادامه داد: این امر باعث کندی دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی می‌شود.
 
وی راه‌اندازی اینترنت ملی را باعث افزایش سرعت دسترسی کاربران به سایت‌های داخل کشور عنوان کرد و گفت: اگرچه اینترنت ملی تأثیری بر کیفیت دسترسی کاربران به صفحاتی مانند ای‌میل‌های خارجی ندارد اما با وجود این،این شبکه ملی کمک می‌کند کمی از پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت آزاد شود تا کاربران به یکسری از سایت‌های داخل کشور با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشند.
 
شانه‌ساززاده تأکید کرد که اینترنت ملی باعث خواهد شد محتوای مربوط به داخل کشور بدون پرداخت هزینه پهنای باند و گیت‌وی بین‌الملل به کاربران ارائه شود که این موضوع نه‌تنها کاهش هزینه اپراتورها را در پی خواهد داشت بلکه باعث می‌شود ارائه‌هندگان خدمات اینترنت با هزینه کمتر و با سرعت و کیفیت بهتر امکان دسترسی کاربران به اینترنت را فراهم کنند. سرپرست بخش پشتیبانی یک شرکت دیگر خدمات اینترنتی در این باره به خبرگزاری دانا گفت: طبق مدل ارزشیابی مارکتینگ کانو یک محصول ممکن است در یک دوره زمانی محصول خوبی باشد اما این محصول مختص همان دوره است.
 
براساس این مدل اگر زمانی کمربند ایمنی ارزش ا‌فزوده برای یک خودرو بود اما در حال حاضر لازمه محصول است. سعید رستم‌اف ادامه داد: درباره سرعت اینترنت هم وضعیت به همین منوال است در دوره‌ای که سرعت اینترنت خانگی 64یا 128تصویب شد هنوز بحث آموزش آنلاین، اتوماسیون اداری و دورکاری قوت نگرفته بود اما امروزه که این مسائل عملی شده است لازم است که تجدید نظری در سرعت اینترنت برای کاربران خانگی و همچنین شرکتی انجام گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.