اپراتورها

تلفن همراه

March 14, 2013
12:45 پنجشنبه، 24ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53912

بودن یا نبودن؛ مساله رایتل چیست؟

 

مدتی است اپراتور سوم ارتباطی کشور با مشکلاتی مواجه شده و حتی این روزها دامنه‌ی این مشکلات چنان گسترده شده که بعضا برخی مسوولان مرتبط به جای برنامه‌ریزی برای حل مشکلات این اپراتور از احتمال حذف برخی از سرویس‌های آن صحبت می‌کنند.
 
طی ماه‌های گذشته رایتل یا همان اپراتور سوم در شرایطی که مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفته، با ممانعت‌هایی مواجه شده و در موارد متعدد نمایندگان مجلس با توجیحات مختلف این اپراتور را مورد انتقاد قرار داده و خواستار رسیدگی به وضعیت فعالیت آن شده‌اند.
 
اما در این میان آنچه جای سوال دارد آنکه آیا تنها تماس تصویری رایتل است که تا این اندازه مشکلات به همراه داشته است؟
 
طی ماه‌های اخیر درخصوص ارتباط تصویری این اپراتور علاوه بر تذکر‌های مختلف نمایندگان برخی مراجع تقلید و آیات اعظام نیز اظهار نگرانی‌هایی کرده و حتی در این زمینه فتواهایی نیز داده‌اند. البته در این میان مراجعی هم بوده‌اند که در فتواهای خود استفاده از سیم‌کارت‌های رایتل را بلامانع دانسته و یا این‌گونه تاکید کرده بودند که اگر استفاده از این سیم‌کارت مفسده‌ای نداشته باشد، استفاده از آن بلامانع است.
 
به عنوان مثال آیت‌الله روحانی (مدظله العالی) در این باره این گونه حکم دادند که:«استفاده از تلفن همراه با امکانات فوق‌الذکر بلااشکال است و این قبیل امکانات را که نوشته‌اید از طریق اینترنت نیز در دسترس عموم مردم می‌باشد و موجب حرمت نمی‌شود، البته مردم در استفاده از این امکانات باید حدود شرعی را رعایت نموده و مخصوصا خانم‌ها به حفظ حجاب و مساله محرم و نامحرم مقید باشند، همچنین لازم است شرکت ارائه دهنده امکانات تلفن همراه برای دفع مفاسد احتمالی مقرراتی را وضع نموده و نظارت بیشتری را اعمال نماید.»
 
آیت الله صافی گلپایگانی نیز در این زمینه این گونه فتوا داده‌اند که :«استفاده از آن در امور حلال فی‌نفسه مانعی ندارد. »
 
البته در این میان برخی از آیات عظام نیز فتواهای متفاوتی در این زمینه داشته‌اند و نسبت به این موضوع سخت گیری بیشتری نشان داده‌اند.
 
اما در ارتباط با فعالیت‌های اپراتور سوم همان‌طور که دبیر شورای عالی فضای مجازی هم بر آن تاکید کرده این روزها بحث فرهنگسازی و توجه به مباحث فرهنگی اهمیت بسزایی پیدا کرده است.
 
در این میان یکی از مسائلی که ممکن است به دلیل عدم در اختیار داشتن اطلاعات کافی درباره آن گاهی مشکلات و نگرانی‌هایی برای کاربران ایجاد شود بحث مکالمات تصویری است که اگر افراد اطلاعات دقیقی درباره‌ی نحوه برقراری تماس‌های تصویری رایتل نداشته باشند شاید دستخوش نگرانی‌هایی شوند.
 
اما اپراتور سوم پیش از این در این زمینه تدابیر مختلفی اندیشیده تا از بروز هر نوع مشکل در این زمینه جلوگیری شود. اکنون برای مکالمه با سیم‌کارت رایتل فرد از این اختیار برخوردار است که نوع مکالمه خود را به صورت صوتی یا تصویری انتخاب کند. علاوه بر این حتی امکانی نیز وجود دارد که فرد در مکالمات تصویری، تصویر خود را حذف کرده و تصویری جایگزین و یا حتی یک فایل ویدئویی به جای آن قرار دهد.
 
هم‌چنین در سیم‌کارت‌های اپراتور سوم این امکان مهیا‌ شده که افراد تماس تصویری مخاطب ناشناس را نپذیرند و در قالب ارسال پیامکی به فردی که خواهان تماس تصویری است این‌گونه بیان کنند که ترجیح می‌دهند از تماس صوتی استفاده کنند.
 
امکان قطع تصویر در میان مکالمه تصویری و یا تغییر دوربین گوشی از دیگر امکاناتی است که رایتل برای مواجهه با هر نوع مشکل احتمالی در زمینه‌ی مکالمات تصویری در نظر گرفته است و شاید جمعیتی که در نمایشگاه الکامپ ساعت‌ها در شرایط نامطلوب جوی و باران در صف می‌ایستند تا سیم‌کارت‌های این اپراتور را تهیه کنند این نکات را قبلا بررسی کرده‌اند که بتوانند از این تکنولوژی جدید که علاوه بر تماس تصویری امکانی ایجاد می‌کند که کاربر بتواند از اینترنت پرسرعت نیز استفاده کند بهره‌مند شوند.
 
نکته قابل توجه دیگر آنکه اگرچه هنوز اپراتور سوم ارتباطی در ایران با اما و اگرهای متعددی همراه است اما با این حال نسل سوم تلفن همراه در دنیا سال‌هاست فعالیت خود را آغاز کرده و کشوری مانند ژاپن از سال 2001 است که از این امکانات بهره گرفته و در کنار سایر کشورهای بهره‌مند از این فناوری توانسته است ضریب نفوذ اینترنت و میزان دسترسی کاربران این کشورها به اینترنت را در حد قابل توجهی افزایش دهد.
 
حتی در ایران هم بر اساس آمارهای ارائه شده ضریب نفوذ اینترنت در شش ماهه اول سال 91 نسبت به سال قبل حدود 16.27 درصد رشد داشته که دلیل عمده رشد این درصد بالا رفتن میزان کاربران gprs بوده است که به نظر می‌رسد ورود سیم کارت‌های نسل سوم ارتباطی در این افزایش بی تاثیر نبوده‌اند.
 
و اما در پایان اشاره به این نکته هم ضروری است که این روزها علاوه بر اپراتور سوم،اپراتورهای دیگری هم هستند که امکان ارائه خدمات نسل سوم یا 3G را مهیا کرده‌اند و تنها در انتظار به پایان رسیدن دوره انحصار رایتل هستند تا آنها نیز بتوانند به جمع ارائه کنندگان خدمات نسل سوم بپردازند. در نهایت با توجه به مجموع این شرایط و این که گفته می‌شود مشکلات ایجاد شده امروز به دلیل غفلت در زمان صدور پروانه فعالیت ایجاد شده، این روزها انتظار می‌رود مسوولان و متولیان ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور در این زمینه به طور جدی وارد عمل شده و تلاش کنند در آینده نه چندان دور تکلیف این اپراتور، سرمایه گذاری‌های صورت گرفته و جمعیت علاقه مندان این تکنولوژی را مشخص کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.