اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 15, 2013
19:57 جمعه، 25ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53923

لایک فیسبوک شخصیت شما را لو می‌دهد!

 

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که لایک‌های کاربران در شبکه اجتماعی فیسبوک می‌تواند جزئیات بیشتری از شخصیت آن‌ها را نشان دهد.
 
 
محققان بیش از 58 هزار کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک که برای حضور در این بررسی داوطلبانه اعلام آمادگی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که لایک‌های افراد می‌تواند اطلاعات زیادی همچون عقاید سیاسی، تمایلات جنسی و نوع شخصیت را برملا سازد.
 
این مطالعه توسط یک اپلیکیشن فیسبوکی با نام "My Personality" انجام شده است و کاربران با رفتن به این اپلیکیشن اجازه دسترسی به لیست لایک‌های خود را به محققان داده‌اند. در همین حال محققان به نتایج تست شخصیت آنلاین این افراد نیز دسترسی داشتند.
 
محققان تلاش کردند تا ببیند آیا این لایک‌ها که در اغلب موارد همگان می‌توانند آنها را ببیند می‌توانند جزئیات بیشتری از شخصیت فرد را نشان دهند یا خیر.
 
به گزارش سایت مجله تایم‌ بر اساس نتایج به دست آمده محققان به این نتیجه رسیدند که لایک‌های افراد در صفحات مختلف فیسبوکی می‌تواند نشانگر عقاید سیاسی، تمایلات جنسی، ریشه قومی، مذهب و ویژگی‌های شخصیتی افراد و حتی سظح ضریب هوشی آنها باشد.
 
این بررسی‌ها توسط محققان دانشگاه کمبریج و با استفاده از الگوریتم‌های خاصی انجام شده است و نکته جالب اینکه آنها از این طریق با دقت 95 درصد می‌توانستند پیش‌بینی کنند که کاربر یک سفید پوست یا سیاه پوست آمریکایی است.
 
در همین حال از این طریق محققان توانستدن با دقت 85 درصد پیش‌بینی کننده که فرد یک دموکرات است یا یک جمهوری‌خواه.
 
مایکل کسینیسکی، مدیر این پروژه تحقیقاتی در مرکز روانشناسی دانشگاه کمبریج در این خصوص گفت: مهم‌ترین یافته ما این بود که متوجه شدیم می‌توان با بررسی رفتارهای آنلاین یک کاربر از جمله لایک‌های او می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی او پی برد.
 
شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: نتایج این تحقیق در مجله علمی پی‌ان‌ای‌اس، منتشر شده و محققان در آن نوشته‌اند که به طور خارق العاده‌ای آنها توانسته‌اند به دقت این اطلاعات را درباره طرف پیدا کنند.
 
فعالانی که در زمینه حریم خصوصی شهروندان فعال هستند، می‌گویند که این تحقیق زنگ خطرها را به صدا در آورده است.
 
از سوی دیگر محققان می‌گویند که از روی لینک‌هایی که کلیک شده‌اند نمی‌توان متوجه شد که افراد چه خصوصیاتی دارند. مثلا کمتر از پنج درصد از همجنسگرایان لینک‌های مربوط به ازدواج همجنسگرایان را کلیک کرده‌اند. در عوض، محققان از روی صفحاتی که افراد لایک کرده‌اند و در صفحه مربوط به مشخصات آنها هست می‌توانند بفهمند که فرد مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد. مثلا چه نوعی از موسیقی را دوست دارد و چه فیلمی را می‌پسندد.
 
دیوید استیل‌ول، نویسنده این تحقیق می‌گوید کسانی که سیب زمینی سرخ کرده فنری دوست دارند، باهوشتر هستند و آنها که فیلم شوالیه سیاه (از مجموعه 'بت من') فیلم مورد علاقه اشان هست، دوستان کمتری دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.