سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 16, 2013
10:12 شنبه، 26ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53932

استقبال صفر و یکی از بهار; یک نوروز دیجیتالی

م.ر.بهنام رئوف – چند روز دیگر سال جدید آغاز می‌شود. برای ما ایرانی‌ها سال نو همانند سایر دیگر افراد جهان با تعطیلی آغاز می‌شود. البته تعطیلی‌های ما لذت بخش‌تر از سایر ملیت‌ها است. چرا که هم زمان طولانی‌تر را شامل می‌شود و هم شرایط جوی و آب و هوایی به دلیل آغاز فصل بهار تعطیلات مفرح‌تری را برای افراد رقم می‌زند به خصوص آن دسته از افرادی که اهل سفر باشند.
 
یکی از مهم‌ترین خاطرات ما ایرانی‌ها در لحظه تحویل سال، نشستن دور سفره هفت سین است. لحظه‌ای که تقریبا درصد بالایی از ما ایرانی‌ها اعتقاد داریم که باید دور هم باشیم و آغاز سال نو را جشن بگیریم. بسیاری از ما با گرفتن عکس یادگاری این لحظه را برای همیشه ثبت می‌کنیم. قدیم‌ها، آن زمانی که هنوز دوربین‌های نگاتیو برای خود برووبیایی داشتند آغاز سال نو و به خصوص آغاز فعالیت تجاری و اقتصادی مغازه‌ها، کار و کاسبی عکاسی‌ها و به خصوص آن دسته از عکاسی‌هایی که چاپ فوری و 17 دقیقه‌ای عکس داشتند حسابی سکه می‌شد. چرا که مردم برای باز شدن و ظهور و چاپ عکس‌های تعطیلات نوروزی خود لحظه شماری می‌کردند، اما این روزها اوضاع حسابی عوض شده است. دیگر از چاپ عکس خبری نیست و جای دوربین‌های نگاتیو را دوربین‌های دیجیتالی گرفته است. دیگر مردم برای ظهور عکس‌های خود انتظار نمی‌کشند؛ چرا که راحت می‌توانند عکس‌های خود را روی کامپیوتر و حتی روی تلویزیون‌های خود به سایر دوستان و بستگان نشان دهند. پس برای آغاز یک تعطیلات دیجیتالی شاید داشتن دوربین دیجیتال مناسب برای عکاسی و فیلمبرداری اولین قدم باشد. قیمت این تجهیزات بسیار متغیر است. از صد هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان در دوربین‌های حرفه‌ای ادامه می‌یابد. اکثر دوربین‌های عکاسی دیجیتال موجود در بازار اکنون قابلیت فیلمبرداری هم دارند. البته این امر به میزان حافظه‌ای که شما برای دوربین تهیه می‌کنید باز می‌گردد. یک دوربین با قیمت متوسط 300 هزار تومان با یک کارت حافظه 8 گیگابایتی برای ثبت خاطرات شما البته نه به شکل کاملا حرفه‌ای مناسب است. در این بخش البته می‌توانید از تلفن همراه خود هم استفاده کنید به شرط آنکه دوربین مناسب و با کیفیت بالای 8 مگاپیکسل داشته باشد. 
مسافرت دیجیتالی
اگر برای تعطیلات برنامه‌ریزی سفر دارید این بخش که خود شامل چند قسمت است مخصوص شماست. چه قرار باشد با وسیله نقلیه خود سفر کنید و چه با وسایل عمومی اما پس از رسیدن به مقصد مهم‌ترین چیز برای شما داشتن یک راهنما یا نقشه است. این روزها دستگاه‌های جی پی اس و مسیریاب کار شما را آسان کرده است. اما اگر بخواهیم خیلی خلاصه این بخش را بار دیگر توضیح دهیم باید بگوییم که دستگاه‌های جی پی اس با اتصال به ماهواره‌ها شما را در مسیریابی و هدایت کمک می‌کنند. 
هم‌اکنون دستگاه‌های موجود در کشور عموما به نقشه راه‌های اصلی و حتی چندین شهر بزرگ مجهز هستند. جی پی اس‌های مارشال که گفته می‌شود اکنون نقشه 94 شهر کشور را به راحتی در اختیار شما می‌گذارند، علاوه بر مسیریابی، هدایت شما به اماکن عمومی و توریستی، رستوران‌ها، درمانگاه‌ها، فضای سبز و تفرجگاه‌ها، مراکز اقامتی و… از جمله امکاناتی است که این دستگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. البته اگر یک تلفن همراه هوشمند مجهز به جی پی اس داشته باشید هم می‌توانید از برنامه‌های ناوبری موجود استفاده کنید. گوشی‌های نوکیا خود دارای نقشه و سیستم ناوبری هستند که به راحتی می‌توانید نقشه هر کشور را از سایت نوکیا روی گوشی‌های خود بارگذاری کنید. 
در مورد سایر برندها هم اگر گوشی شما مجهز به سیستم عامل آندروید باشد یا اگر یک آی فون داشته باشید می‌توانید از نقشه گوگل استفاده کنید. البته استفاده از نقشه گوگل مستلزم داشتن اینترنت همراه است. پس باید اینترنت سیم کارت خود را فعال کرده باشید. استفاده از اینترنت دو اپراتور اول و دوم به مدت یک ماه برای شما ده هزار تومان هزینه خواهد 
داشت. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برنامه‌های کاربردی دیگری هم برای گوشی‌های هوشمند در بخش نقشه و ناوبری موجود است که به راحتی می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید. 
اگر شما به شدت طرفدار اینترنت هستید و به نوعی بدون اینترنت هرگز نمی‌توانید زندگی سر کنید پس در مسافرت نوروزی ممکن است خیلی به شما سخت بگذرد. اینجا است که سرویس‌ها و مودم‌های وایمکس به دادتان می‌رسد. 
برای تهیه سرویس وایمکس باید به سراغ ایرانسل و مبین‌نت بروید. به این نکته توجه داشته باشید که ارائه اینترنت وایمکس به شکل سراسری و در کل کشور تنها توسط مبین نت صورت می‌گیرد و ایرانسل هم در برخی از استان‌های کشور ارائه‌دهنده سرویس است.
برای تهیه این سرویس می‌توانید به سایت‌های اینترنتی این شرکت‌ها مراجعه کنید. البته این نکته را توجه داشته باشید که تهیه این سرویس عموما به شکل سالانه است که به اضافه هزینه مودم جیبی یا مودم وای‌فای عادی شاید چیزی نزدیک به صد و پنجاه تا دویست هزار تومان برای شما خرج داشته باشد. اگر در منزل و سر کار همیشه دسترسی به اینترنت دارید توصیه می‌کنم به جای این همه خرج در این چند روز از همان اینترنت سیم‌کارت خود استفاده کنید. 
برای آنهایی که دسته‌جمعی یا خانوادگی به مسافرت می‌روند محاسبه دخل و خرج همیشه یکی از مشکلات است. در چنین جمع‌هایی همیشه یک نفر مادرخرج می‌شود و با جمع‌آوری سهم افراد اقدام به پرداخت هزینه‌ها می‌کند. این وظیفه پر دردسر اما حالا با یک نرم‌افزار کاربردی با همین نام یعنی مادرخرج که روی گوشی‌های آندرویدی نصب می‌شود آسان شده است. شما می‌توانید این نرم‌افزار را یا از فروشگاه نرم‌افزارهای فارسی سامسونگ تهیه کنید یا به سایت شرکت ارائه‌دهنده آن یعنی www.jhoobin.com مراجعه و آن را تهیه کنید. 
مهم ترین امکانات این نرم‌افزار عبارتند از: ثبت جزئیات سفر، عنوان سفر، مقصد، تاریخ، توضیحات، ثبت اطلاعات خانواده‌ها، نام خانواده، تعداد بزرگسالان، تعداد کودکان، ثبت سهم‌ها، ثبت هزینه‌ها، گزارش وضعیت حساب هر خانواده، امکان تسویه حساب با یک خانواده در میانه سفر و از همه مهم‌تر و جالب‌تر ایجاد آلبوم عکس‌های سفر.
با استفاده از این نرم‌افزار علاوه بر آنکه از شر محاسبه دخل و خرج سفر راحت می‌شوید می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های هر شهر را در پوشه‌ای جداگانه ذخیره و در انتها برای تمام افراد حاضر در سفر ایمیل یا بلوتوث کنید. 
تفریحات دیجیتالی
خب تا این قسمت گزارش بیشتر در مورد مسافرت صحبت کردیم، اما اگر شما قصد سفر ندارید و می‌خواهید از تعطیلات عیدتان در شهر خود و کنار خانواده نهایت لذت را ببرید، بد نیست نیم نگاهی هم به بازی‌های دیجیتالی داشته باشید. 
با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی اوقات فراغت زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد بسیاری از افراد به سمت استفاده بیشتر از بازی‌های دیجیتال روی می‌آورند. بر اساس اعلام فعالان بازار، در بین سرگرمی‌های دیجیتالی کنسول‌های بازی که امروزه نسبت به سال‌های گذشته مدرن‌تر و کارآمدتر شده‌اند در ایام پیش از تعطیلات فروش بسیار بالایی دارند. به خصوص اگر قرار باشد به عنوان عیدی به کوچک‌تر‌ها هدیه داده شوند. 
البته فروشندگان با اشاره به رشد گیم‌نت‌های در سطح کشور می‌گویند: رشد قارچ گونه گیم‌نت‌ها تا حدودی باعث شده است میزان خرید و فروش این کنسول‌ها تا حدودی کاهش یابد. اما به هر حال این کالاها مشتریان خاص خود را نیز دارند. به شکل کلی اما استفاده از کنسول‌ها این روزها دیگر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. ایکس باکس و PS3 جزو کنسول‌هایی هستند که این روزها بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. هر چند که در یک سال گذشته افزایش نرخ ارز بر قیمت این دستگاه‌ها هم تاثیر گذاشته است، اما به هر حال این دستگاه‌ها هنوز هم کم و بیش مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. به خصوص آنکه این روزها ال سی دی‌های بزرگ خانه‌ها هم به کمک لذت‌بخش‌تر شدن بازی‌های رایانه‌ای آمده‌اند. 
به هر حال استفاده از این تجهیزات هم یکی از پیشنهادهای نوروزی ما به شما است. البته این پیشنهاد برای شما گران تمام می‌شود؛ چرا که برای تهیه یک کنسول بازی باید بالغ بر 700 هزار تومان هزینه کنید. 
هر چند که سعی کردیم در این گزارش تا حدودی فضای دیجیتالی برای نوروز شما فراهم کنید، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که در تعطیلات سال نو هیچ چیز لذت بخش‌تر از دید و بازدیدهای نوروزی و در کنار خانواده و اقوام بودن نیست. پس سعی کنید این دیجیتالی بودن خیلی بین شما و افراد خانواده فاصله ایجاد نکند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.