امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 28, 2013
10:51 پنجشنبه، 8ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54112

نرم‌افزارهای سرقت شده سالانه ۱۱۴ میلیارد دلار ضرر می‌زنند

 

مرکز تحقیقاتی International data Corp در مطالعه جدیدی که برای شرکت مایکروسافت انجام داد به این نتیجه رسید که استفاده از نرم‌افزارهای جعلی و سرقت شده در مکان‌های کاری، سالانه بیش از ۱۱۴ میلیارد دلار به سازمان‌ها خسارت می‌زند. افزایش تهدیدهای امنیتی، ایجاد تداخل با نرم‌افزارهای مجازی خریداری شده، اختلال در عملکرد سیستم، پایین آمدن زمان فعالیت‌های سیستم، پشتیبانی و هزینه‌های تعمیر و همچنین استفاده از منابع IT از جمله مشکلاتی محسوب می‌شوند که در جریان نرم‌افزارهای تقلبی و سرقت شده به‌وجود می‌آیند. 
 
 
مرکز تحقیقاتی IDC برای به‌دست آوردن این نتایج بررسی‌های گسترده‌ای را روی ۹۷۳ فرد تصمیم‌گیرنده در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ انجام داد و در پایان گزارشی را با عنوان زیر منتشر کرد: «دنیای خطرناک نرم‌افزارهای تقلبی و سرقت‌شده». 
به گفته «کریس تورتورایس» (Chris Tortorice) یکی از مشاوران بخش جلوگیری از سرقت‌های نرم‌افزاری در شعبه مایکروسافت کانادا اعلام کرد بخشی از مشکلاتی که این روند به وجود می‌آورد این است که کاربران معمولی نرم‌افزارهای جعلی و تقلبی را روی دستگاه‌های موبایلی یا رایانه شخصی خود نصب می‌کنند و بدون آنکه این نرم‌افزار‌ها به هرگونه سیستم امنیتی مجهز شده باشند، ‌ آن‌ها را به سازمان خود می‌آورند. 
او گفت: «نرم‌افزارهای جعلی و سرقت شده ممکن است ارزان‌تر باشند، اما کیفیت آن‌ها پایین‌تر و احتمال نفوذ بدافزار‌ها در این قبیل نرم‌افزار‌ها بیشتر است. این به منزله یک هشدار است که IDC در بررسی جدید خود دریافته است ۳۸ درصد مدیران IT آگاه هستند که کارمندانشان نرم‌افزارهای شخصی را روی رایانه‌های سازمان نصب می‌کنند». 
به گفته مدیران IT و مدیران بخش‌های اطلاعاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها، تنها ۱۵ درصد از نرم‌افزارهایی که توسط کارمندان روی رایانه‌های شرکت نصب می‌شوند، فاقد مشکل هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.