رگولاتوری

April 5, 2013
16:58 جمعه، 16ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54215

وعده های وزیر ارتباطات برای سال 92: رفع مشکل سرعت اینترنت

رفع مشکلات سرعت اینترنت و تکمیل جستجو گر، مرورگر و سیستم عامل بومی از جمله وعده های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که به عنوان برنامه های کوتاه مدتی که وزارت ارتباطات درسال 1392 به آن خواهد پرداخت، یاد شده است.

 
محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح دستاوردهای این وزارتخانه در طول فعالیت دولت نهم و دهم و در مقایسه با شروع به کار دولت نهم اعلام کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت تا سال 1384 به میزان 29.65 درصد بود اما هم اکنون 35.5 درصد جمعیت کشور دارای تلفن ثابت هستند؛ در همین حال تا سال 1384 به میزان 12 درصد از افراد کشور از تلفن همراه استفاده می کردند که این رقم هم اکنون به 75.3 درصد رسیده است.
 
وی گفت: در این راستا درسال 1384 ، 47 هزار و 955 روستا دارای ارتباط بودند که این تعداد هم اکنون به 52 هزار و 704 روستا رسیده است.
 
براساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آغاز بکار دولت نهم تعداد کاربران اینترنت 7 میلیون و 600 هزار نفر بوده که در حال حاضر تعداد 32 میلیون و 696 هزار و 275 نفر در کشور از اینترنت استفاده می کنند؛ این به این معنی است که در سال 1384 ضریب نفوذ اینترنت 10.95 درصد بوده که این آمار هم اکنون به 43 درصد رسیده است.
 
به گفته دکتر نامی از حیث پهنای باند بین الملل نیز در سال 1384 میزان پهنای باند بین الملل کشور 1.7 گیگابیت برثانیه بوده و هم اکنون این ظرفیت به 72.4 گیگابیت برثانیه ارتقاء یافته است؛ در همین حال در سال 1384 تعداد 358 دفتر روستایی در حال ارائه خدمات بوده است که هم اکنون به تعداد 9 هزار و 865 دفتر رسیده است.
 
براساس آمارهای ارائه شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال 1391 تعداد مرسولات پستی به بیش از یک میلیارد مرسوله رسید که این رقم در آغاز به کار دولت نهم برابر 795 میلیون و 193 هزار مرسوله بوده است.
 
وی گفت: تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ با ایران در سال 1384 نزدیک به 58 کشور بوده که هم اکنون به تعداد 111کشور رسیده است؛ همچنین در حال حاضر پوشش جاده های اصلی توسط شبکه اپراتورهای اول ، دوم و سوم 91 درصد و پوشش جاده های فرعی برابر 92.8 درصد و پوشش جاده های ریلی کشور 94.12 درصد است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در راستای تحقق تکلیف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور ، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات به منظور بسط خدمات دولت الکترونیکی از وظایفی است که باید با جدیت تمام پیگیری شود اظهار داشت: دراین راستا شبکه ارتباطی و شبکه اطلاعاتی کشور باید تقویت و توسعه یابند که این موضوع مهم درسه لایه شبکه ارتباطی، شبکه اطلاعاتی و زیرساخت نرم افزاری درحال توسعه است.
 
وی رفع مشکلات سرعت اینترنت و توسعه فیبرنوری را از جمله برنامه های کوتاه مدتی عنوان کرد که وزارت ارتباطات قصد دارد در سال 92 به آن بپردازد و گفت: توسعه پهنای باند ترانزیت ترافیک بین الملل، تکمیل پروژه های جستجوگر ، مرورگر و سیستم عامل بومی و راه اندازی مراکز داده استانی از دیگر پروژه های در دست انجام برای سال 92 است.
 
وی از نصب و راه اندازی ایستگاههای پایش طیف فرکانس و مرکز نظارت برسرویس اپراتورها، تجاری سازی فناوریهای موردنیاز، حمایت از توسعه صادرات فناوری و ارتقاء صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دیگر برنامه های کوتاه مدت این وزارتخانه برای سال 92 خبر داد و گفت: توجه به اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی، استخراج فرصت های سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه خدمات دولتی در دفاتر ICT روستایی و توسعه بانکداری الکترونیکی و خرده بانکداری پست بانک ایران در دستور کار است.
 
دکتر نامی از ساماندهی بازار فعالیت های پستی از طریق صدور پروانه اپراتورهای جدید، ساماندهی بازار فعالیت های پستی ازطریق صدور پروانه اپراتورهای جدید، ساماندهی ورود تجهیزات ICT به کشور از طریق گمرک فرودگاه پیام و تأمین زیرساخت های لازم جهت احداث شهر ICT به عنوان دیگر برنامه های در دست اقدام خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.