تبلت

تلفن همراه

April 8, 2013
17:20 دوشنبه، 19ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54279

تبلت بخریم یا لپ‌تاپ؟

 

بسیاری از افرادی که قصد تهیه و خرید دارند میان تبلت و لپ‌تاپ دچار تردید می‌شوند و با این سوال مواجه هستند که در نهایت کدام یک از این دو دستگاه برای آن‌ها کارایی بیشتری خواهد داشت.
 
 
در میان مراجعان بازارها بسیاری صفحه بزرگ لپ تاپ را ترجیح داده و انتخاب آن را برای تماشای فیلم و کاربردهای دیگر مناسب‌تر می‌دانند اما با این وجود وزن نسبتا بالای لپ‌تاپ‌ها هم موضوعی است که به راحتی نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.
 
علاوه بر این به گفته برخی کارشناسان عمر باطری تبلت نسبت به لپ‌تاپ به مراتب طولانی‌تر است و این موضوع می‌تواند دلیل دیگری برای انتخاب تبلت‌ها باشد.
 
گرمای تولید شده توسط لپ‌تاپ‌ها و مدت زمانی که صرف روشن شدن آن‌ها و بالا آمدن صفحه می‌شود از دیگر مواردی است که می‌تواند خریداران را به سمت خرید تبلت سوق دهد. اما در نهایت تبلت‌ها نوعی موبایل رایانه قابل حمل به شمار می‌روند که از نظر اندازه مابین دو دستگاه موبایل و لپ‌تاپ قرار دارند و در عین حال فاقد صفحه کلید بوده و به صورت لمسی کار می‌کنند.
 
نکته دیگر آنکه اغلب تبلت‌ها از دوربین نیز بهره‌مندند اما با این حال لپ تاپ از این قابلیت برخوردار است که در صورت نیاز سخت‌افزار آن را ارتقاء بدهید ضمن اینکه در اکثر موارد سخت‌افزارهای به کار رفته در تبلت‌ها از نظر قدرت به پای کامپیوتر و لپ تاپ نمی‌رسند و نمی‌توان با آن‌ها کارهای سنگین انجام داد.
 
اما از نظر میزان حافظه لپ‌تاپ‌ها به طور متوسط حدود 500 گیگابایت حافظه دارند در حالی که تبلت‌ها اگرچه با حافظه‌های متعدد وارد بازار می‌شوند اما معمولا از 8 تا 64 گیگابایت حافظه دارند که البته ممکن است در برخی مدل‌ها این حافظه بیشتر هم باشد اما اغلب برای ذخیره اطلاعات بیش از این میزان لازم است افراد از حافظه‌های جانبی استفاده کنند.
 
در نهایت وزن و قیمت، دیگر عواملی هستند که می‌توانند در انتخاب کاربران تاثیر بسزایی داشته باشند. از نظر وزنی لپ‌تاپ‌ها اغلب وزنی بین یک تا سه کیلوگرم دارند که این رقم در مقایسه با وزن تبلت‌ها که در سنگین‌ترین حالت به یک کیلوگرم می‌رسند رقم نسبتا بالایی است. از نظر هزینه هم تبلت‌ها معمولا قیمتی پایین‌تر از یک لپ ‌تاپ با امکانات بالا دارند اما با این حال مدل‌هایی از تبلت هم هستند که از نظر قیمت با لپ‌تاپ‌ها برابری می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.