سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2013
12:30 یکشنبه، 25ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54385

فروش سالانه 5 تا 6 میلیون حافظه فلش در بازار ایران

 

حافظه‌ها و یا فلش‌های رایانه از جمله کالاهایی هستند که در میان کاربران رایانه و حتی افرادی که جزو کاربران جدی رایانه‌ هم حساب نمی‌شوند، استفاده‌ای گسترده دارند و آمارهای غیررسمی گویای آن است که سالانه حدود پنج تا شش میلیون USB در بازار‌های کشور به فروش می‌رسد.
 
یکی از فعالان بازار در این بخش در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: پیش از این چندین بار در سال شاهد کاهش قیمت قطعات کامپیوتر از جمله فلش‌ها بودیم، چرا که همواره با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید‌تر قیمت کالاها کاهش پیدا می‌کرد، اما اکنون مدتی است که در سطح دنیا که شرکت‌های تولید‌کننده‌ی حافظه‌های کامپیوتری به سمتی رفته‌اند که تکنولوژی خود را تغییر داده و از دستگاه‌های جدید استفاده می کنند که همین موضوع موجب افزایش قیمت کالاها شده و به این ترتیب طی دو ماه گذشته حداقل 30 درصد و حتی شاید تا 50 درصد افزایش قیمت در زمینه‌ی فلش را شاهد بوده‌ایم.
 
وی با بیان این‌که دراین میان بخشی از این افزایش قیمت به روند صعودی نرخ ارز در داخل کشور مربوط می‌شود، گفت: البته موارد دیگری هم هستند که در بالا‌رفتن قیمت این قطعات تاثیر داشته اند. به عنوان مثال سیاست‌های ما اغلب ثبات نداشته و گاه قوانینی یکباره وضع می‌شود.
 
غنی‌زاده در این زمینه عنوان کرد: به عنوان مثال حدود دی‌ماه سال گذشته گمرک بدون این‌که دلیل مشخصی اعلام کند از منع واردات فلش‌ها خبر داد و توضیح نداد که به عنوان مثال آیا به دلیل تولید‌شدن نمونه‌های داخلی این اتفاق افتاده یا این‌که مثلا فلش جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آید اما همین مساله در نهایت موجب شد همکاران ما برای عرضه‌ی این کالا در بازار با مشکلات متعدد مواجه شوند و قیمت فلش هم در آن برهه افزایش پیدا کند.
 
وی در ادامه به ذکر مثال دیگری پرداخت و عنوان کرد: در آخرین ماه سال از طریق رسانه‌ها این‌گونه اعلام شد که قرار است در آینده‌ای نزدیک قیمت موبایل و رایانه و قطعات مربوط به آن کاهش پیدا کند که همین موضوع باعث رکود بازار شد و تمام این موارد در حالی رخ داد که پیش از این روند نزولی قیمت این کالاها در طول سال چندین بار تکرار می‌شد.
 
غنی‌زاده در ادامه‌ی صحبت‌های خود در ارتباط با قیمت فعلی فلش در بازار‌ها اظهار کرد: اکنون یک فلش چهار گیگ که تا حدود دوماه پیش قیمتی حدود 8 تا 9 هزار تومان داشت به طور میانگین به 17 تا 20 هزار تومان رسیده و دو برابر شده است.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی فلش‌هایی که در کنار خیابان‌ها به فروش می‌روند، اظهار کرد: متاسفانه ما گاه در فروشگاه‌ها هم این نکته را شاهدیم که اجناسی فاقد استاندارد‌های لازم به دست مشتری می‌رسد و با اختلاف اندکی از نظر قیمت مشتریان کالایی را دریافت می‌کنند که از نظر کیفیت شرایط مناسبی ندارد. این موضوع مربوط به ماه‌های اخیر هم نمی‌شود و شاید چندین سال است که این روند تکرار می‌شود، در حالی که فلش‌های قابل کیفیت پس از مدتی دچار مشکلات مختلف شده و به‌طور مثال یک فلش هشت گیگ پس از مدتی از نظر حافظه به یک فلش چهار گیگ تبدیل می‌شود.
 
غنی‌زاده در عین حال طرح شبنم و اجرای آن را موردی دانست که ممکن است تا حدی در این زمینه تاثیر مثبت بر جای بگذارد.
 
وی درباره‌ی این‌که آیا آماری وجود دارد که سالانه چند فلش در بازار‌های ایران به فروش می‌رسد، توضیح داد: شاید آمار چندان رسمی در این زمینه وجود نداشته باشد اما فروش این کالا در بازار‌های ایران روند افزایشی دارد و ماهانه حدود 400 تا 450 هزار USB در ایران به فروش می‌رسد.
 
غنی‌زاده درباره‌ی متوسط قیمت فلش‌ها هم گفت: مدتی است فلش‌های دو گیگ وارد بازار نمی‌شوند، چرا که از نظر تولید‌کننده مواد مصرفی آنها با فلش‌های چهار گیگ و بالاتر تفاوت چندانی ندارد، حتی مدتی است تولید فلش‌هایی چهارگیگ هم کاهش پیدا کرده و از ابتدای سال 2013 تولید فلش به سمت هشت گیگ به بالا رفته است؛ با این حال میانگین فلش‌های 4، 8 و 16 گیگ در بازار حدود 25 هزار تومان است که این فلش‌ها با یکدیگر از نظر قیمت اطلاعات چندانی هم ندارند و در نهایت ممکن است اختلاف قیمت یک فلش چهارگیگ با هشت گیگ در حدود 4 یا 5 هزار تومان باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.