اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

April 15, 2013
13:08 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54411

اختلال در اینترنت و سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی در ایران

 

دنیای اقتصاد: تنها چند روز پس از آنکه وعده داده شد که دیگر امسال اختلال اینترنت نداریم، اینترنت و برخی سرویس‌های اینترنتی با اختلال مواجه شد. 
 
از اواخر هفته گذشته برخی سرویس‌‌دهندگان اینترنتی در پاسخ به کند شدن شدید سرعت اینترنت آن را ناشی از اختلالات مخابراتی عنوان کرده‌اند که زمان رفع آن نیز مشخص نیست. برخی از این سرویس‌‌دهندگان با ضبط یک پیام تلفنی این اختلالات را به کاربران اطلاع داده و می‌گویند، تقصیری از این بابت ندارند. 
اختلالات اینترنتی به سرعت اینترنت محدود نشده و برخی سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی نظیر وایبر، واتس اپ، اسکایپ، یاهو مسنجر و … دچار اختلال شده‌اند و جالب آنجا است که این عدم دسترسی در بین شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی یکسان نیست.
 
برای مثال برخی از کاربران شرکت مخابرات به تمامی این سرویس‌ها دسترسی دارند، ولی دسترسی برخی دیگر از کاربران 11 شرکت ندا به این سرویس‌ها با اختلال مواجه است. در حالی که این اختلال در سرویس‌های پیام‌رسان رایگان، تماس برخی از کاربران را با دوستان و آشنایانشان در خارج از کشور دچار مشکل کرده است، هیچ‌کدام از مسوولان مربوطه از جمله مخابرات، زیرساخت، شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی مشکل به وجود آمده را از سوی خود نمی‌دانند. برخی شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در واکنش به عدم دسترسی کاربران به این سرویس‌ها اعلام می‌کنند که شرکت مخابرات پورت‌های دسترسی کاربران به این سرویس‌ها را برای این شرکت‌ها محدود کرده و از طرفی پورت‌های خود را برای کاربران باز گذاشته است.
 
به باور این گروه این کار برای جلب مشتریان بیشتر به طرف سرویس اینترنتی شرکت مخابرات است.
 
از سوی دیگر مسوولان شرکت مخابرات این ادعا را رد کرده و اعلام می‌کنند که ارتباط مخابرات با شرکت‌های ندا فنی و محتوایی نیست که این امکان محدودیت وجود داشته باشد. مخابرات تنها به این شرکت‌ها فضا اجاره می‌دهد و قدرتی در بستن پورت‌ها ندارد. این مسوولان نیز توپ را به زمین شرکت زیرساخت انداخته و براین باورند که از آنجایی که تامین اینترنت این شرکت‌ها از سوی شرکت زیرساخت فراهم می‌شود شاید این اختلالات از سوی این شرکت ایجاد شده باشد. اما شرکت زیرساخت نیز حاضر به اطلاع‌رسانی دقیقی در این خصوص نیست و تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کند که آنها نیز مسوول اختلالات ایجاد شده در سرویس‌های پیام رسان کاربران نیستند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.