امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

April 20, 2013
17:59 شنبه، 31ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54521

ابزارهای پیام‌رسان اندرویدی حفره‌های خطرناک دارند

 

این طور که محققان مرکز Davis وابسته به دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده‌اند، ابزارهای مخصوص تایپ، ارسال پیام و به‌روزرسانی میکروبلاگ‌ها که مخصوص گوشی‌های هوشمند اندرویدی ساخته می‌شوند نقاط آسیب‌‌پذیری را در خود جا داده‌اند که از طریق آن‌ها اطلاعات شخصی شما منتشر می‌شود یا به‌جای آن اطلاعات نادرست و تقلبی از جانب شما انتشار میابد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، "ژندونگ سو"(Zhendong Su) پروفسور علوم رایانه‌ای در این دانشگاه اعلام کرد که گروه تحقیقاتی او مشکلات امنیتی فراوانی را در ابزارهای پیام‌رسان اندرویدی پیدا کرده‌اند که البته مراکز تولیدکننده این نرم‌افزارها هنوز پاسخی در این زمینه نداده‌اند.
 
این حفره‌های امنیتی نخستین بار توسط یکی از دانشجویان مرکز Davis به نام "دنیس زو"(Dennis Xu) شناسایی شد. او در این راستا 120 هزار ابزار رایگان مخصوص گوشی‌های هوشمند اندرویدی را مورد بررسی قرار داد. در این اقدام محققانی که با وی همکاری می کردند به‌طور خاص روی پلتفورم اندروید که این روزها حدود نیم‌ میلیارد نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند، تمرکز داشتند. باید توجه داشت که اندروید به طور کامل با سیستم‌عامل iOS اپل متفاوت است، اما به گفته زو مشکلات مشابه ابزارهای آیفون را دارد.
 
قربانیان این مشکلات امنیتی در مرحله نخست مجبور به بارگذاری یک برنامه آلوده روی تلفن‌همراه خود هستند. این اتفاق می‌تواند با بارگذاری ابزارهای معمول و کاربردی رخ دهد و یا به واسطه بارگذاری یک فایل آلوده از طریق پست الکترونیکی یا سایت اینترنتی آلوده شده صورت گیرد. پس از این جریان کدهای آلوده وارد گوشی هوشمند می‌شوند و به برنامه‌های آسیب‌پذیر حمله می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.