اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 20, 2013
19:08 شنبه، 31ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54527

وزیر سابق ارتباطات: نتوانستم جیمیل خودم را باز کنم/ شورای عالی فضای مجازی با کجا هماهنگ است؟

 

اختلالات اینترنت و کندی سرعت آن در حالی ادامه دارد که مسوولین ارتباطات کشور همچنان این مشکل را نفی کرده،با این حال کاربران از این وضعیت به تنگ آمده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی است که اختلالات اینترنت در کشور باعث عدم نارضایتی کاربران آن شده است، کاربران اعلام می کنند که علی رغم انتقال اعتراض های خود به شرکتهای‌ارایه دهنده اینترنت،این شرکت ها عنوان می کنند که مشکل اینترنت و کندی سرعت آن هیچ ارتباطی به شرکتهای خصوصی ارایه دهنده خدمات اینترنت ندارد و شرکت های اینترنتی دخالتی در این جریان ندارند؛مشکل کشوری است.
 
 علاوه بر مردم کارشناسان اینترنت،نیز کندی سرعت اینترنت را عامل ضرر و زیان به کسب و کار شرکت های خصوصی نسبت می دهند. از دیگر سو این عدم پاسخگویی مسوولین و انکار مشکلات بار روانی زیادی به مردم وارد می کند.
 
اینترنت هیچ مشکلی ندارد
محمود خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، هر گونه مشکل در شبکه اینترنت کشور را تکذیب کرد و گفت: هیچ مشکلی از نظرشرکت زیر ساخت وجود ندارد و تاکنون هیچ اختلالی به ما گزارش نشده است.
وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد کاهش سرعت اینترنت گفت: ما هیچ سرعتی را پایین نیاورده ایم و هم اکنون هیچ محدودیتی در سرویس دهی اینترنت وجود ندارد.
وی در مورد اختلال در برخی سایت هایی به خصوص سرویس gmail گفت: در این سرویس هم هیچ محدودیتی وجود ندارد و اگر در گذشته اعمال محدودیت بود این محدودیت ها هم اکنون برداشته شده است.
به گزارش ایلنا، این اظهارات در حالی گفته می شود که بیشتر کارشناسان و مردم در هنگام تماس با خبرگزاری ایلنا از اختلال در شبکه اینترنت اعلام نارضایتی کردند به طوری که برخی از مردم کاهش سرعت اینترنت را معطوف به دولت می دانستند.
 
شخص رئیس جمهور باید مشکل را حل کند
 
در همین حال محمد سلیمانی وزیر اسبق ارتباطات در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید مشکلات و اختلالات اینترنتی در چند روز گذشته، گفت: از نظر من تداخل امور در زمینه فناوری اطلاعات باعث پیچیده شدن کارها و ایجاد مشکلاتی در این حوزه کرده است و معلوم نیست سر منشا این مشکلات کجاست و پاسخگو کیست؟ به عبارتی در این حوزه عدم مسئولیت پذیری ضربه های جبران ناپذیری به کسب و کار مردم وارد کرده است.
وی ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی کشور دارد یکسری کارها را خودش به تنهایی انجام می دهد و معلوم نیست با چه کسی هماهنگ است. آیا با دولت هماهنگ است یا با وزارت ارتباطات هماهنگ است یا به طور مستقل عمل می کند؟ 
سلیمانی خاطرنشان کرد: مستقل عمل کردن شورای عالی فضای مجازی مانند داستان بستن vpn ها و یا فیلتر سایت های گوگل ابهام آمیز است و ما نمی دانیم اگر مرکز شورای عالی فضای مجازی سر منشا کاهش سرعت اینترنت است چرا جوابگوی این مشکلات به مردم نیست.
وزیر اسبق ارتباطات خاطرنشان کرد: ارتباطات و فناوری اطلاعات باید یک پارچه باشد و این از اصول اولیه ارتباطات است ولی زمانی که مدیریت ارتباطات در کشور تقسیم بندی می‌شود  تنها کسانی که ضرر می بینند کاربران و مردم هستند.
 
او ادامه داد:این در حالی است که وزارت ارتباطات نمی تواند بگوید من مسئول مشکلات اینترنت نیستم و یا از گفتن واقعیت صرف نظر کند،وزارت ارتباطات حتی اگر به رسانه ها نمی گوید چه خبر است باید به ما و مجلس بگوید و کاری کند که این به هم ریختگی از بین برود.
سلیمانی تصریح کرد: از نظر من این به هم ریختگی که در حوزه اینترنت پیش آمده باید به سرعت از سوی مسئولین حل شود و حتی شخص رئیس جمهور باید دخالت کند تا این اوضاع اسف بار از بین برود و مجلس و کمیته ارتباطات هم باید سریع جلسه ای تشکیل داده و از وزارتخانه و شرکت های ارایه دهنده  بخواهند تا هر چه سریع تر ضمن اعلام مشکلات، آن را رفع نمایند.
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان داشت: شرکت های خصوصی ارایه دهنده اینترنت  حتی اگر نمی توانند به رسانه ها صریحا مشکل را ابراز کنند باید به مجلس نامه بنویسند و شکایت کنند چرا که همین سکوت خود نیز ابهام آمیز است.
 
مشکلات را کتمان نکنید
سلیمانی تاکید کرد: بنده خودهمین امروز صبح به سختی توانستم gmail خود را باز کنم که آن هم در آخر باز نشد. در صورتی که من از سایت دانشگاه و استفاده از اینترنت دانشگاه این کار را کردم و این بدان معنی است که علاوه بر من همه دانشجویان و محققین دچار این مشکل هستند که باعث می شود به کسب و کار مردم ضربات جبران ناپذیری وارد آید.
وزیر اسبق ارتباطات در پایان خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت نباید با پاک کردن صورت مساله مشکل را از سر خود باز کند و بدانند که مردم از این کندی اینترنت ناراضی هستند و می دانند مشکلاتی وجود دارد و سعی نکنند آن را کتمان کنند.
گزارش:ساره جعفرقلی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.