اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 23, 2013
16:37 سه شنبه، 3ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54594

تحلیل ITU از ظهور چالش های جدید پیش روی رگولاتوری ICT با رشد چشمگیر داده و سرویس ها

Mobile-Data-Management.jpg

اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) در جدیدترین گزارش خود ماهیت یکپارچه مقررات فن آوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و پیوند تعیین کننده میان آیین نامه کارآمد بخش ICT و گستره، کیفیت و هزینه مناسب سرویس های ICT قابل دسترس برای مشتریان و کاربران تجاری را بیان کرده است.

 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این گزارش با تمرکز بر "جنبه های فراملی مقررات در یک جامعه شبکه ای" یک محیط تنظیمی و به طور فزاینده بهم پیوسته قانونی و پیچیده را نشان می دهد که در آن تصمیمات گرفته شده در یک بازار می تواند تاثیر مهمی بر کشورهای همسایه و حتی بازارهای دورتر از آن داشته باشد.
 
در این گزارش گسترش سریع مداوم بازارهای فن آروی در سراسر جهان تایید شده است. رشد سریع پهنای باند موجب شده است تا ترافیک IP جهانی از یک پتا بایت حدود 20 سال پیش به حدود 44 هزار پتا بایت (44 اگزابایت) تا پایان سال 2012 برسد. با در نظر گرفتن شاخصی برای نشان دادن این حجم داده می توان گفت که برای دانلود این حجم داده از طریق یک اتصال پهنای باند 10 مگابایت در ثانیه ای 1100 سال و از طریق یک اتصال دیال آپ 200 هزار سال زمان نیاز است. پیش بینی می شود تنها در سال 2013، ترافیک IP حدود 14 اگزابایت در هر ماه رشد کند که ماهانه معادل دو برابر مجموع ترافیک جهانی برای دهه 1994 تا 2003 است.
 
افراد متصل و دستگاه های دارای قابلیت اتصال که تعدادشان همواره درحال رشد است، روند افزایش استفاده از چندین دستگاه، فراوانی محتوای آنلاین رایگان و دارای اشکال مختلف و دسترسی گسترده کاربران به شبکه های پهنای باند با قابلیت پشتیبانی از سرویس های باندپهن وسیع عوامل افزایش حجم ترافیک هستند. پیش بینی می شود که تعداد افراد متصل به اینترنت طی سال 2013 از 2.7 میلیارد نفر فراتر رود و تعداد کل برنامه های کاربردی دانلود شده از طریق همه انواع دستگاه ها بالغ بر 50 میلیارد خواهد بود.
 
داده همچنان 90 درصد از کل ترافیک کاربران را تولید خواهد کرد و بیشترین حجم داده به اشتراک گذاری فایل، نمایش تصاویر ویدئویی، تماس های تصویری و بازی های آنلاین اختصاص خواهد داشت. دستگاه های موبایل جدید که بالاترین کیفیت تجربه کاربری را ارائه می دهند موجب رشد سریع تر بازی ها و تماس تصویری می شود که انتظار می رود هردو سالانه بیش از 40 درصد بین سال های 2010 تا 2015 رشد خواهد داشت.
 
برای رگولاتورهایی که در تلاشند تا سطحی از زمینه فعالیت را ایجاد و فعالیت های غیرتبعیض آمیز و شفافیت بازار اطلاعات را تضمین کنند، این دوره گذار به یک بازار فراملی برای سرویس های ICT نیاز به همکاری بین المللی، منطقه ای و برون مرزی قدرتمند را ایجاد می کند.
 
به گفته دکتر حمدون توره، دبیر کل ITU با اثر روند طولانی مدت به سوی جهانی سازی سرویس ها که اکنون احساس می شود، فرصت های جالب توجهی برای رگولاتورها وجود دارد. چالشی که هر رگولاتور با آن روبرو می شود، ایجاد محیطی مناسب برای توسعه سرویس و رقابت است که بهترین کیفیت سرویس ها و موفقیت بهترین ارزش های ارائه شده و همچنین اینکه مشتریان سرانجام این مزایا را بدست می آورند را تضمین می کند.
 
تصویر بازار به سرعت درحال تغییر
 
جامع ترین مطالعه سالانه در مورد وضعیت جاری چهارچوب های رگولاتوری و توسعه فنی جهانی، روندهای بهسازی ارتباطات راه دور امسال با مروری مختصر بر ‘تحول های عظیم’ تغییر شکل دهنده چشم انداز ICT آغاز شده است.
 
موضوعاتی که به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته اند شامل بی طرفی، مدل های مدیریت خط مشی طیف نوظهور، هزینه های رومینگ موبایل و چالش ها و فرصت های به وجود آمده از طریق بکارگیری گسترده سرویس های ابری می شود.
 
این گزارش نشان می دهد که مباحثه بی طرفی همچنان بی نتیجه است چرا که هیچ تعریف مورد توافقی از این اصطلاح میان خود رگولاتورها وجود ندارد. این گزارش توصیه هایی را درمورد اینکه کدام یک از انواع مدیریت ترافیک قابل قبول است و کدام یک از آنها می تواند غیررقابتی درنظر گرفته می شود ارائه می دهد.
 
درمورد خط مشی طیف، فشار مداوم بر قابل دسترس بودن طیف که به دلیل توسعه تلفن همراه ایجاد شده است هیچ نشانی از کاهش ندارد و تحلیلگران رشد 18 برابری در ترافیک موبایل بین سال های 2011 تا 2015 را پیش بینی کرده اند که ارتباطات ماشین با ماشین، سرویس هایی مانند VoIP و انواع جدید سرویس های ابری عامل آن است.
 
درحال حاضر فعالیت ها در زمینه مدیریت طیف خواستار بازسازی، استفاده مجدد و آزاد سازی چهارچوب های مدیریتی جاری است. برای تضمین اینکه فرکانس ها در کارآمدترین و در بالاترین جایگاه ارزش استفاده قرار دارد، مجوز دهی طیف به طور فزاینده ای به سوی خط مشی های مبتنی بر بازار مانند مالکیت ها، انتقال در باند، به اشتراک گذاری طیف و تجارت طیف جهت تکمیل یا حتی تعویض فرآیندهای دارای تشریفات اداری قدیمی و کند حرکت می کند.
 
هزینه های رومینگ تلفن همراه یک مسئله کلیدی است که طی گفتگوهای مجدد درمورد آیین نامه های ارتباطات راه دور بین المللی (ITR) در دوبی که دسامبر گذشته برگزار شد بود مطرح شد. گزارش روندهای بهسازی ارتباطات راه دور 2013 نشان می دهد که مطالعات انجام شده در سراسر جهان تایید می کنند که در حال حاضر، هزینه های رومینگ بین المللی تلفن همراه بالا است، ارتباطی با هزینه های تلفن همراه داخلی ندارد و هزینه واقعی ارائه سرویس را انعکاس نمی دهد.
 
در نهایت، زمینه به سرعت درحال رشد رایانش ابری موجب افزایش تعداد چالش های رگولاتوری جدید از جمله تضمین حریم شخصی و تصریح روشن مالکیت داده شخصی و حقوقی، رفتار در مقابل استفاده غیر مجاز از داده های ذخیره شده از سوی شخص ثالث، تعیین اختیارات قانونی و پرهیز از مسدود کردن ضد رقابتی کاربران انواع مختلف سرویس های ابری، شده است. ترافیک مبتنی بر رایانش ابری رشد قدرتمندی دارد و انتظار می رود تا سال 2016 حداقل دو سوم از کل جریان ترافیک شبکه را به خود اختصاص دهد.
 
تغییر جریان های درآمد
 
رشد تعداد کاربران، برنامه های کاربردی و ترافیک پهنای باند درآمدها در بخش ICT را به بالاترین حد تا کنون رسیده است، اما اپراتورهای سنتی همچنان بازی را به فعالان جدید این زمینه می بازند و پیش بینی می شود حدود 6.9 درصد از کل درآمدهای تماس های صوتی (479 میلیارد دلار) تا سال 2020 به سرویس های OTT VoIP اختصاص یابد.
 
اگرچه موقعیت فعالان OTT خود یک چالش است؛ مورد جدید تاوان دادن به یک اپراتور سنتی برای ترافیک تولید شده از طریق شبکه آن از سوی یک فعال OTT مثالی در این زمینه است. براساس این گزارش چنین پیشرفت هایی می تواند یک سابقه قابل توجه برای اپراتورهای دیگر در سرتاسر جهان ایجاد کند.
 
سرویس ها و دستگاه های جدید الگوهای مصرف و مدل های درآمدی جدیدی را ایجاد می کنند. فعالان مختلف در حال حاضر در بازارهای مشابه فعالیت می کنند، برای مثال ارائه دهندگان سرویس های صوتی سنتی نه تنها با رقیبان در بازارهای مجاور مانند ISPها و اپراتورهای کابلی در رقابت هستند بلکه با ارائه دهندگان محتوا و برنامه کاربردی مانند OTTها در رقابت هستند.
 
رگولاتورهای مستقل درحال حاضر در 160 کشور جهان ایجاد شده اند؛ به نظر می رشد مسیر بعدی احتمالا به سوی رگولاتورهای همگرا است که اپراتورهای سنتی، سرویس های داده ای و دامنه های پخش برنامه را احاطه می کنند. همچنین این گزارش رگولاتورهای ICT را تشویق می کند تا سرمایه گذاری خود را در حوزه های جدید مانند حریم شخصی و حفاظت داده، آب و هوا و زباله های الکترونیکی که نقش ارزشمندی در تضمین هماهنگی و تدوین قوانین و استراتژی های مناسب ایفا می کند، گسترش دهند.
 
مسائل دخیل در آیین نامه یک جامعه شبکه ای به طور فزاینده ای پیچیده تر می شود. از آنجایی که شبکه های بیشتری توسعه می یابند و به یکدیگر متصل می شود، ویژگی سرویس های ارائه شده از طریق این شبکه بیشتر و بیشتر فراملی می شود. و با بهم پیچیده شدن عمیق تر کاربردها و سرویس های پهنای باند در گستره وسیع تر عملکری های اجتماعی، اقتصادی و دولتی، نیاز به رویکردهای رگولاتوری پایدار در تمام سطوح در مسائل متداول مانند حفاظت داده و حریم شخصی در یک محیط ابری حیاتی تر خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.