اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 24, 2013
20:43 چهارشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54624

تحلیل مرکز پژوهش های مجلس از لایحه بودجه۹۲ در بخش ICT: تفرق اعتبارات IT مشهود است

 

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را بررسی کرد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز اعلام داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، قلب تپنده یا موتور پیشران نظام‌های اقتصادی و دانش بنیان به شمار می‌آید، لذا به طور پیوسته و گسترده در برنامه‌های چند سالیانه توسعه اقتصادی کشورها برای رسیدن به چشم اندازشان مورد توجه قرار می‌گیرد، قانون بودجه به عنوان کوتاه ترین، اما اثربخش‌ترین برنامه اقتصادی کشورها، مجال حساس و تعیین کننده‌ای برای آزمون اهتمام دولتمردان در پایبندی به اهداف توسعه اقتصادی دانش بنیان در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است تا آن جا که اقتصادهای پیشرو از تخصیص و همچنین تامین هر چه بیشتر بودجه ملی خود از این محل به عنوان یکی از دستاوردهای کلان و راهبردی خویش یاد می‌کنند.
 
لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کشور که قرار است گام سوم از قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی کشور را در بر داشته باشد، باید در پرتو چنین وظیفه‌ای ارزیابی شود، از بررسی فصل‌ها و ردیف‌های مختلف و همچنین بندهای ماده واحده آن، می‌توان به این نتیجه رسید که در مجموع، سهم اعتبارات تخصیص یافته به فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سال جاری (۱۳۹۱) از رشد تقریبا ۱۳ درصدی برخوردار شده و به رقم ۱۴۹۱۹ میلیارد ریال رسیده است، درآمدهای این حوزه نیز نسبت به سال جاری از رشد ۲۳ درصدی برخوردار شده است.
 
با مروری بر جداول اعتبارات سال ۱۳۹۱ ، تفرق اعتبارات فناوری اطلاعات مشهود است و به نظر می‌رسد نبود نگاه کلان و راهبردی به دخل و خرج این حوزه، چالش‌های متعددی پدید آورده است، بی گمان تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری در اسفندماه ۱۳۹۰ با هدف رفع نابسامانی‌های این حوزه بوده است، تجربه‌ای که پیش تر در هیئت شورای عالی اطلاع رسانی و اجرای طرح توسعه کشوری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) آزموده شد و می‌تواند الگویی برای متمرکز سازی نظام اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات ملی باشد. توجه به این موضوع به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که در پرتو آرمان فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد غیرنفتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از حوزه های اصلی درآمدزای کشور شناسایی شده و همین موضوع کافی است تا ضرورت راهبری و ساماندهی راهبردی آن آشکار شود.
در تحلیل مفاد لایحه، قوانین بودجه سال‌های گذشته، به ویژه سال ۱۳۹۰ به عنوان سال مبنای قانون برنامه پنجم توسعه، فانون بودجه سال ۱۳۹۱ و همچنین قوانین بودجه سال‌های پیش از آن در پرتو قانون برنامه پنجم و همچنین سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد استناد قرار گرفته‌اند، این یافته‌ها نیز بر پایه روش‌های تحلیل آماری و بهره گیری از منابع مستند و معتبر به دست آمده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.