اپراتورها

تلفن همراه

April 26, 2013
13:48 جمعه، 6ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54626

چگونگی افزایش تعرفه مکالمات همراه اول; بدهی مخابرات را مردم می‌دهند؟

 

درحالی که اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان همواره با ارائه برنامه‌های خاص به فکر کاهش هزینه‌های کاربران خود و ترغیب آنها به استفاده بیشتر از خدمات دیگر هستند؛ اما در ایران اپراتورها بیشتر به فکر بالابردن هزینه‌های کاربران خود هستند. 
 
هم اکنون بسیاری از اپراتورها با دریافت هزینه‌ای ثابت علاوه بر ایجاد امکان مکالمات نامحدود درون شبکه‌ای و ارسال پیامک نامحدود، امکان استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت را نیز برای کاربران خود فراهم می‌آورند و این درحالی است که در چند روز گذشته خبرهایی پیرامون احتمال افزایش تعرفه مکالمات اولین اپراتور تلفن همراه ذهن کاربران این اپراتور را به خود مشغول کرده است. افزایش تعرفه‌ای که گفته می‌شود قرار است به بهانه اضافه کردن شماره‌های بیشتر برای واگذاری‌های جدید این اپراتور در سال‌جاری صورت بگیرد. این در حالی است که گویا همراه اولی‌ها هم اکنون بدهی بالایی به دولت دارند و سازمان تنظیم مقررات هم به دلیل پرداخت نشدن این بدهی قصد ارائه شماره‌های جدید به این اپراتور را تا پرداخت بدهی خود ندارد. در نتیجه همراه اولی‌ها هم تصمیم به Flat کردن شبکه خود گرفته‌اند تا بتوانند با این بهانه شماره‌های بیشتری را در شبکه خود آزاد کنند. البته یکسان شدن یا Flat شدن شبکه همراه اول در کل کشور هزینه بالایی را در بخش تعرفه مکالمات بر دوش کاربران می‌اندازد. افزایش نزدیک به 10 تومان در هر دقیقه مکالمه که البته فعلا در حد پیشنهاد مطرح شده است. 
 
شماره‌هایی که تخصیص نیافت
به گزارش خبرگزاری فارس در بهمن‌ماه سال 91، مدیر عامل همراه اول از کمبود شماره در این اپراتور و درخواست برای در اختیار گرفتن 20 میلیون شماره جدید خبر داد. وحید صدوقی گفت: همراه اول با افزایش تعداد مشترکان با کمبود شماره مواجه شده و در سال 90 برای تامین بخشی از شماره‌های مورد نیاز خود ناگزیر به سلب امتیاز سیم‌کارت‌های بلااستفاده شده است.
وی یادآور شد: این اپراتور در فروردین‌ماه سال 91 درخواست تخصیص 20 میلیون شماره جدید (شامل دو رنج 10 میلیون شماره‌ای) را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده و هنوز پاسخی دریافت نکرده است. پس از آن پیگیری خبرگزاری فارس در خصوص علت بی‌پاسخ ماندن درخواست این اپراتور برای در اختیار گرفتن رنج‌های جدید، به آنجا رسید که لطف‌الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: به دلیل اینکه شرکت مخابرات ایران به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات بدهی داشت، کمیسیون تنظیم مقررات فعلا این درخواست را مورد بررسی قرار نداده است. سبوحی گفت: تا زمانی که حقوق دولت به صورت کامل مشخص و پرداخت نشود، تقاضای جدید را اجابت نخواهیم کرد.
اکنون این سوال مطرح می‌شود که در صورت ادامه‌دار شدن این موضوع و در نتیجه عدم تخصیص شماره‌های جدید،‌ همراه اول باید با مشکل کمبود شماره چه کند؟ که لطف‌الله سبوحی در پاسخ به این سوال راهکار Flat کردن شبکه همراه اول را گوشزد کرد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، این درحالی است که چند روز پیش خبرگزاری فارس به نقل از رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گزارش داد که این شرکت پیشنهاد افزایش تعرفه مکالمات همراه اول را به بهانه Flat شدن این شبکه به رگولاتور ارائه داده است. اما روز گذشته با پاسخ سبوحی درباره راهکار افزایش شماره‌های همراه اول این ذهنیت به وجود می‌آید که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به جای به کارگرفتن راهکار مناسب برای وصول طلب‌های دولت از مخابرات به طور ضمنی چراغ سبز سازمان خود را به دور زدن شرکت مخابرات از پرداخت طلب دولت نشان داده است. 
پیش از این مدیرکل حقوقی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به ایرنا گفته بود: منتظر رای محاکم قضایی در مورد بدهی همراه اول به دولت از محل درآمدهای پیامکی این اپراتور هستیم. همراه اول مکلف به پرداخت خسارت تاخیر است.
همایون علی حسینی، با اشاره به اختلاف نظر همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص حق‌السهم دولت از محل درآمدهای حاصل از عرضه پیامک به مشترکان، اظهار کرد: این موضوع از طریق محاکم قضایی در حال پیگیری است ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است. وی افزود: بر اساس پروانه اپراتور تلفن همراه اول باید 28 درصد درآمدهای حاصل از عرضه خدمات پیامکی را به‌عنوان حق‌السهم دولت به خزانه واریز کند؛ ولی این اپراتور بیش از 2 سال است که سهم دولت را پرداخت نکرده و ادعا می‌کند که سهم دولت از محل این درآمدها پنج درصد است. وی افزود: برای بررسی موضوع حق السهم دولت از درآمدهای پیامکی همراه اول، یک هیات کارشناسی سه نفره انتخاب شده و مشغول بررسی است. علی حسینی گفت: 2 نفر از این کارشناسان نظر رگولاتوری مبنی بر سهم 28 درصدی دولت از محل درآمدهای پیامکی را تایید کرده اند و امیدواریم پنج تا شش ماه آینده نتیجه نهایی مشخص شود.
 
افزایش 10 تومانی تعرفه
رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران گفته که پیشنهاد مخابرات برای Flat (ثابت و سراسری) شدن تعرفه مکالمات همراه اول دقیقه‌ای 5/53 تومان است و این درحالی است که هم‌اکنون به گزارش خبرگزاری فارس تعرفه یک دقیقه تماس شهری با سیم‌کارت دائمی همراه اول در ساعت پیک مصرف 44 تومان و در ساعت غیرپیک 35 تومان است. همچنین تعرفه یک دقیقه تماس بین‌شهری با سیم‌کارت دائمی همراه اول در ساعت پیک مصرف 76 تومان و در ساعت غیر پیک 53 تومان است.
مصطفی سیدهاشمی رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفته بود: با Flat کردن شبکه، هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری از همراه اول حذف می‌شود و همراه اول در این کار به دنبال صرفه‌ اقتصادی نیست؛ اما برای ارائه خدمات بهتر و رقابت با رقبا این کار لازم است.
افزایش تعرفه مکالمات همراه اول در حالی صورت می‌گیرد که به گفته صدوقی مدیرعامل همراه اول، این اپراتور در 18 سال گذشته 62 میلیون سیم‌کارت فروخته و تعداد مشترکین ثبت شده آن 54 میلیون مشترک است. همچنین مدیرعامل همراه اول دو روز پیش گفت: در آخرین روز از فروردین 92 پس از 18 سال فعالیت همراه اول، رکورد جدیدی در مکالمات شهری همراه اول ثبت شد. صدوقی افزود: در این روز 38 میلیون مشترک فعال همراه اول 1/11 میلیون ارلانگ (Erlang) ترافیک مکالمه شهری انجام دادند و به این ترتیب در روز 31 فروردین 92 مشترکان همراه اول بیش از هر روز دیگری در طول 18 سال فعالیت این اپراتور مکالمه شهری داشتند. همراه اول در بین 983 اپراتور تلفن همراه دنیا رتبه 23 و از نظر تعداد مشترکان دائمی رتبه 17 را دارد. همچنین در سال 91 سهم پرداختی همراه اول به دولت 2 هزار و 850 میلیارد تومان خواهد بود که به گفته صدوقی این سهم البته در اردیبهشت‌ماه قطعی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.