تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

April 26, 2013
14:53 جمعه، 6ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54646

سه تصورنادرست درباره مرورگرها

 

اینترنت تا پایان سال 2012 متشکل از 634 وب‌سایت فعال بوده‌است، یعنی 51 میلیون وب‌سایت بیشتر از سال 2011 که هر وب‌سایت از چندین صفحه برخوردار هستند که با محاصبه این صفحات می‌توان تعداد صفحات وب را یک تریلیون تخمین زد.
براساس گزارش فاکس‌نیوز، شاید وجود همین تعداد صفحه وب برای توضیح 1.2 تریلیون جستجو در موتور جستجوی گوگل کافی باشد. مشخص است که وب‌گردی و جستجوها بدون حضور مرورگرها ممکن نخواهند‌بود،‌ مرورگرهایی که بسیاری از کاربران درک نادرستی از آنها دارند. برخی از این برداشت‌های نادرست از مرورگرها و عملکرد آنها از این قرارند:
 
1- مرورگر یک ارائه‌دهنده خدمات جستجو است،‌ زمانی که پرسیده‌ می‌شود مرورگرت چیست معمولا همه نامهایی از قبیل گوگل، بینگ و یاهو را به زبان می‌آورند. درجهان غیردیجیتال، جستجو کردن و مرورکردن فعالیتی مشابه است. زمانی که در یک فروشگاه به‌سر می‌برید، راهروهای مختلف آن را مرور‌کرده و کالای مورد نظر خود را جستجو می‌کنید. با‌این‌همه در مفهوم دیجیتال، دو موضوع کاملا متفاوت وجود دارد. یک ارائه دهنده خدمات جستجو شرکتی مانند گوگل یا یاهو است که دارای یک وب‌سایت است. زمانی که جستجو می‌کنید، جستجوی شما درون این سایت انجام می‌گیرد.
 
اما یک مرورگر برنامه‌ای است که از آن برای دسترسی به کل اینترنت استفاده می‌شود، کاربر می‌تواند به میلیون‌ها وب‌سایت، و نه فقط وب‌سایت شرکت ارائه دهنده خدمات جستجو،‌دسترسی داشته باشد. برای درک بهتر، تلویزیون را مرورگر و وب‌سایت‌ها را مانند شبکه‌ها تصور کنید. اگر کسی از شما بپرسد که چه تلویزیونی دارید، می‌گویید سونی یا سامسونگ،‌نمی‌گویید دیسکاوری یا CNN. نام مرورگرهای مشهوری که بهتر است شناخته شوند اینترنت اکسپلورر، سافاری، گوگل کروم،‌فایرفاکس و اپرا هستند.
 
2- مرورگرها همه مشابه هم بوده و در اکثر مواقع تکنولوژی بسیار شفاف و واضحی دارند. دراکثر موارد،‌کاربران به این‌که از چه مرورگری استفاده می‌کنند فکر نمی‌کنند. البته در برخی موقعیت‌ها باید به نوع مرورگر توجه داشت. مانند زمانی که تلویزیون‌های قدیمی توانایی پخش فیلم‌های جدید را ندارند، مرورگرها نیز گاه با استاندارد‌های وب‌سایت‌های جدید مانند HTML5 مشکل دارند و این به آن معنی است که کاربر مانند قبل مشاهده وب‌سایت‌های جدید‌تر را نخواهد داشت و در برخی مواقع اصلا قادر به مشاهده آنها نخواهند بود.
 
ایمنی مرورگر نکته دیگری است که باید مورد توجه کاربران قرار گیرد. هکرها روزانه هزاران حمله و تهدید جدید را برای هدف قراردادن رایانه‌های شخصی طراحی و اجرا می‌کنند و دروازه‌ای که می‌توانند از آن برای ورود به رایانه‌ها استفاده کنند،‌مرورگرها هستند. اگر هکری بتواند کاربر را وادار کند تا برروی لینکی نادرست کلیک کند، می‌تواند اطلاعات خصوصی کاربر را به‌راحتی به سرقت ببرد. درکنار نرم‌افزارهای مختلفی که برای حفظ ایمنی مرورگرها ارائه شده، مرورگرهای به‌روز‌رسانی شده دفاع خوبی دربرابر هکرها به شمار می‌رود.
 
مرورگرهای جدید از ویژگی‌های امنیتی برخوردارند که قدیمی‌ترها فاقد آنها هستند و علاوه‌بر‌این، معمولا نقاط ضعف مرورگرها برای مسدود شدن راه ورود هکرها،‌توسط شرکت‌های تولید کننده برطرف می‌شوند. بر همین اساس اگر از اینترنت اکسپلورر 7،‌8 یا 9، فایرفاکس 3 یا نسخه‌هایی قدیمی‌تر از کروم استفاده می‌کنید، زمان ارتقا دادن آن فرا رسیده است و اگر نسخه مرورگر خود را نمی‌دانید می‌توانید آن را در بخش Help>>About مرورگر بیابید.
 
نکته دیگر این است که سیستم عامل نیز در انتخاب مرورگر مورد استفاده تاثیرگذار است. برای مثال رایانه‌های تحت ویندوز XP قادر به استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر جدید‌تر از نسخه 8 نیستند و این نسخه از IE نیز از نظر سرعت و ایمنی شرایط بسیار نامساعدی دارد.
 
3- کاربران تنها از مرورگر پیش‌فرض موبایل خود استفاده می‌کنند، درحالی که جایگزین‌های زیادی برای مرورگرهای موبایلی وجود دارد. مرورگر سافاری برای iOS، مرورگر اندروید برای اندرویدی‌ها و نسخه موبایلی اینترنت اکسپلورر برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های ویندوزی. تفاوت این مرورگرها با مرورگرهای رایانه‌های شخصی تفاوت چندانی ندارند، اما نمونه‌های جایگزینی از مرورگرها وجود دارند که از نظر سرعت، ایمنی و دیگر ویژگی‌های جانبی می‌توانند با مرورگرهای پیش‌فرض در رقابت باشند.
 
برای مثال نسخه موبایلی مرورگر اپرا،‌با نام اپرا مینی از محبوبیت زیادی برخوردار است. مرورگرهایی نیز وجود دارند که محصول شرکت‌های بزرگ نیستند،‌ برای مثال دلفین مرورگر محبوب اندرویدی است و مرورگرهایی مانند BSecure نیز وجود دارند که ویژه فیلترینگ برای کودکان طراحی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.