بازار سرمایه

باندپهن

باندپهن ثابت

April 28, 2013
11:58 یکشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54690

زیرساخت برای فروش اوراق مشارکت سودده شد!

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌رغم کسب درآمد فراوان از اپراتورهای حوزه ICT، برای نخستین بار نسبت به فروش اوراق مشارکت در شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدام کرد.
 
به گزارش عصر ارتباط، به‌رغم این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت از محل فروش پهنای باند و زیرساخت ارتباطی کشور که به‌طور انحصاری در اختیار اوست، درآمد هنگفتی دارد اما باز هم برای توسعه شبکه خود به جذب نقدینگی از محل فروش اوراق مشارکت روی آورد.
 
فروش اوراق مشارکت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت درحالی صورت گرفته که بسیاری از کارشناسان معتقدند انتشار و فروش اوراق مشارکت، اثر دائمی و ماندگاری در جذب میزان نقدینگی نخواهد داشت بلکه تنها اثر رشد نرخ نقدینگی و تبعات تورمی آن را به تاخیر می‌اندازد و اگر انتشار اوراق مشارکت از طریق بخش خصوصی و با نظارت بانک مرکزی صورت گیرد، به نتایج مطلوب‌تری خواهد رسید.
وقتی مخارج و هزینه‌های دولت هر روز افزایش یابد، این نگرش پیش می‌آید که نکند دولت اوراق مشارکت را به جای فعالیت‌های تولیدی و دارای بازدهی مناسب و ارزش افزوده اقتصادی در جهت تامین هزینه‌های جاری به کار ببرد؛ چراکه تاثیر فروش اوراق مشارکت بر حجم نقدینگی به‌صورت کوتاه‌مدت است و اگر هزینه‌های جاری دولت در پروژه‌های اجرایی افزایش یابد، به نتایج موردنظر از فروش اوراق مشارکت نخواهد رسید.
دور نخست فروش اوراق مشارکت این شرکت از روز 26 اسفند‌ماه سال 91 آغاز شد و از طریق شعب منتخب بانک ملی ایران عرضه شد.
نرخ سود علی‌الحساب این اوراق ۲۰‌درصد و نرخ بازخرید قبل از سررسید آن تا یک سال پس از تاریخ انتشار ۱۸ درصد و پس از آن (بیشتر از یک سال) ۵/۱۹ درصد خواهد بود.
این اوراق چهار‌‌ساله، بی‌نام، قابل انتقال به غیر و معاف از مالیات بوده و بازخرید آن قبل از سررسید توسط بانک ملی ایران انجام می‌شود.
اوراق مشارکت با نام یا بی‌نام، اوراق بهاداری است که به موجب قانون و با مجوز بانک مرکزی منتشر و از طریق عرضه عمومی واگذار می‌شود.
این اوراق قابل تعویض و تبدیل با سهام به قیمت مشخص برای مدت معین است و دولت‌ها در جهان برای کنترل تقاضا و نقدینگی، کاهش تورم و هدایت پول به سمت تولید و کنترل حجم پول، اوراق مشارکت یا همان اوراق قرضه را منتشر می‌کنند.
سود ثابتی به‌طور علی‌الحساب به اوراق مشارکت تعلق می‌گیرد که در مقاطعی از سال پرداخت می‌شود و سود قطعی اوراق هم در سررسید و از محل سود طرح مورد مشارکت و به‌تناسب قیمت اسمی و مدت‌زمان سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت تعیین و به دارندگان این اوراق پرداخت می‌شود.
صادرکنندگان اوراق در موعد مقرر متعهد به پرداخت سود علی‌الحساب و بازپرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید سود قطعی آن در فاصله زمانی پنج ماه بعد از سررسید هستند.
مهدی خدایی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره فروش اوراق مشارکت این شرکت گفت: «موضوع فروش اوراق مشارکت در راستای اجرای پروژه گسترش شبکه زیرساخت ارتباطی کشور انجام می‌شود.»
او افزود: «برای جلب مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری آن‌ها در حوزه ارتباطی کشور، با سودآوری خوب نسبت به فروش اوراق مشارکت شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام شده است.»
به گفته خدایی، اوراق مشارکت شرکت ارتباطات زیرساخت توسط بانک مرکزی و بانک عامل یعنی بانک ملی ضمانت شده و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای انجام شده که به‌طور عملی سودآور‌بودن سرمایه‌گذاری در شبکه‌های مخابراتی اثبات شده است.
او افزود: «پیش از این هم در دیگر حوزه‌های مخابراتی سرمایه‌گذاری انجام شده که همواره سودده بوده است و پیش‌بینی می‌شود مردم در زمان فروش دور دوم اوراق مشارکت شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه‌گذاری خوبی بکنند.»
شرکت ارتباطات زیرساخت در حالی نسبت به فروش اوراق مشارکت و تقسیم سود حاصل از توسعه پروژه‌های زیرساخت ارتباطی اقدام کرده است که به‌عنوان یک شرکت حاکمیتی دارای انحصار برخورداری از زیرساخت ارتباطی، از بودجه مصوب مجلس برخوردار است و بارها از هزینه تمام‌شده زیاد پروژه‌های خود گلایه‌مند بوده و حالا قصد دارد در توسعه‌ای که قرار است صورت بگیرد، سرمایه‌گذاران را در سود پروژه‌های خود مشارکت دهد.
خدایی گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت بحث زیان را تنها در تعرفه‌هایی که مستقیما با نوسانات نرخ ارز مواجه بوده‌اند مطرح کرده که چنانچه ارز مبادله‌ای به این شرکت اختصاص داده نشود، ناچار به افزایش تعرفه خواهد شد و در غیر این‌صورت متضرر می‌شود.»
به گفته او، شرکت ارتباطات زیرساخت تنها شرکت دولتی نیست که نسبت به فروش اوراق مشارکت اقدام کرده و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی پیش از این نسبت به انجام این کار مبادرت ورزیده بودند که بانک مرکزی یکی از نمونه‌های آن است و تخصیص بودجه سالیانه مانع از جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای نیست.
خدایی گفت: «منبع درآمدی یک سازمان دولتی، اعتبارات محدودی است که به آن اختصاص داده می‌شود و از سوی دیگر توسعه شبکه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است.»
او افزود: «یا باید از محل فروش اوراق مشارکت نسبت به جذب سرمایه کلان برای بهره‌برداری سریع از پروژه‌های عظیم اقدام کنیم یا با سرمایه‌گذاری خرد و با سرعت بسیار اندک نسبت به فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت اقدام کنیم که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی اصلا توجیه‌پذیر نیست.»
خدایی گفت: «با توجه به سرعت تکنولوژی و نیاز به پیاده‌سازی سریع‌تر پروژه‌ها که منافع زیادی را برای شرکت به‌دنبال خواهد داشت، دولت مجوز مشارکت در جذب سرمایه‌گذاری را برای شرکت ارتباطات زیرساخت صادر کرده است تا سرمایه‌گذاری سریع‌تر اتفاق بیفتد.»
او با اشاره به این‌که در‌صورتی‌که طرح توجیه داشته باشد، دولت مجوز استفاده از مشارکت عمومی را صادر می‌کند، افزود: «سرمایه‌گذاری‌های حاصل از فروش اوراق مشارکت صرف توسعه شبکه‌های زیرساخت در داخل کشور خواهد شد و به‌دنبال توسعه انجام‌شده، مسیر ترانزیت بین‌الملل هم فراهم می‌شود و سود بیشتری را برای سرمایه‌گذاران، شرکت ارتباطات زیرساخت و کشور به دنبال خواهد داشت.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.