تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

April 29, 2013
9:30 دوشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54714

چرا آندروئید، ویندوز آینده است؟!

 

همان هفته‌ای که سامسونگ پیشرفته‌ترین تلفن هوشمند آندروئیدی‌اش را معرفی کرد، این خبر هم شنیده شد که شرکت اینتل و همکارانش در حال ساختن یک لپ‌تاپ آندروئیدی 200 دلاری با پردازشگرهای "اتم" (Atom) هستند.
گرچه آندروئید در آغاز به عنوان سیستم عامل تلفن همراه عرضه شد و بعد به کندی به تبلت‌ها هم رسید، اکنون آماده است جای ویندوز را به عنوان سیستم عامل انتخابی کامپیوترهای رومیزی هم بگیرد.
 
این سیستم عامل منبع – باز گوگل با داشتن اکوسیستم گسترده اپلیکیشن‌ها، میانجی با قابلیت شخصی‌کردن بالا و قابلیت چندکاری نسبت به "میانجی کاربری مدرن" ویندوز 8 تجربه بهتری برای کاربر کامپیوتر شخصی فراهم می‌آورد.
 
امروزه آندروئید سیستم عاملی است که بزرگترین فرصت برای ابداع را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد و بهترین فرصت‌ها را برای کاربران برای انجام دادن کارها روی یک وسیله موبایل در اختیار می‌گذارد. شرکت‌های گوناگون از اچ پی و لونوو گرفته تا کوچکترین فروشندگان چینی در جهان وسائل آندروئیدی را به اشکال گوناگون با انواع گسترده‌ای از نرم‌افزارهای شخصی و همه نوعی سخت‌افزار درونی می‌فروشند.
 
امروزه شمار کمتری کامپیوتر شخصی ویندوز قابل‌توجه در بازار می‌بینیم، اما در دنیای آندروئید همه چیز از تبلت 13 اینچی گرفته تا یک وسیله چندکاره 22 اینچی و کامپیوتر شخصی مینی 30 گرمی به چشم می‌خورد. حتی نوت‌بوک‌های آندروئیدی واقعا ارزان‌قیمت که با مارک‌های پیش از این ناشناخته مانند کوکاسو و آی‌ویو به بازار آمده‌اند.
 
در حالیکه در مورد سیستم آندروئید می‌توانید بیش از یک میلیون اپلیکیشن را از "گوگلز پلی" دانلود کنید، در نیم دو جین بازار جانبی اپلیکیشن دیگر به دنبال برنامه‌های مورد علاقه خود بگردید، در مورد ویندوز 8 تنها اپلیکیشن‌هایی را می‌توانید نصب کنید که مایکروسافت با گذاشتنش در فروشگاهش موافقت کرده باشد. اپلیکیشن‌های آندروئیدی دسترسی عمیقی به بسیار از کارکردهای سیستم عامل دارند، اما اپلیکیشن‌های "مدرن" ویندوز 8 دارای محدودیت‌های بیشتری هستند، به خصوصی هنگامی که در پس‌زمینه رانده می‌شوند.
 
در حالیکه فروشندگان دستگاه‌های آندروئیدی عرضه امکان انجام کارهای بسیار در یک زمان را فراهم می‌کنند، مانند "مد چندپنجره‌ای" سامسونگ، یا "ویندوز شناور کیو‌اسلاید" ال جی، و منطقه پیام‌های یادآوری (notation area) وسیع در آندروئید، مایکروسافت چندکاری را امری منسوخ تلقی می‌کند. 
 
"میانجی کاربری مدرن" (Modern Ui) ویندوز 8 بر این اساس است که شما می‌خواهید فقط یک اپلیکیشن را به صورت صفحه کامل، و بخشی از یک اپلیکیشن دوم را به صورت در قرار گرفته در کنار صفحه ببینید، و اطلاعات ضروری مانند میزان شارژ باتری و فهرست کامل یادآوری‌ها از دید کاربر پنهان است. لازم نیست یک کاربر قوی باشید تا بخواهید قدرت سیگنال وای فای‌تان را بدون وارد شدن به منوی پنهانی ببینید.
 
modern ui
 
اگر برای گزارشی که دارید روی برنامه پردازنده کلمات می‌نویسید، بخواهید روی وب جستحو کنید و اطلاعات اضافی را از ای میلی که باز کرده‌اید به دست آورید، هنوز می‌توانید در حالت "مد دسک‌تاپ" (Desktop Mode) ویندوز 8 اینکار را انجام دهید. اما با مایکروسافت با قرار دادن "میانجی کاربر مدرن" در حالت تمام صفحه در جلو و مرکز، نه تنها انجام چندکاری را مشکل می‌کند، بازتاب‌دهنده این دیدگاه هست که در آینده میانجی‌های کامپیوتری اطلاعات کمتر و کمتری را به طور همزمان قابل‌دید خواهند کرد. برخی معتقدند ویندوز 9 حتی "مد دسک‌تاپ" را هم نخواهد داشت.
 
هنگامی که کاربران نمی‌توانند چند پنجره را به طور همزمان ببینند، باید اطلاعات از یک پنجره را در حافظه کوتاه‌مدت‌شان نگهدارند، و بعد پنجره دیگر را فعال کنند. این وضعیت به دو علت مشکل‌آفرین است اول اینکه حافظه کوتاه‌مدت انسان محدودیت واضحی دارد، و دوم اینکه مجبور بودن به باز کردن پنجره دیگر- به جای نگاه کردن به پنجره از پیش باز شده- منابع شناختی کاربر را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد.
 
دنیای آندروئید این قضیه را فهمیده است، و برای همین است جای تعجبی نیست که اگر نسخه بعدی آندروئید (پای لیمو ترش Key Lime Pie) پنجره‌های واقعی داخل خود سیستم عامل ابتدایی تعبیه شده باشد. اگر این آندروئید جدید تجربه قوی‌تر چندکاری، انعطاف‌پذیری بیشتر برای فروشندگان برای ابداع و اکوسیستمی غنی از سخت‌افزار و نرم‌افزار فراهم آورد، آنددروئید به ویندوز جدید بدل خواهد شد. مایکروسافت باید حواسش را جمع کند.
 
منبع: لایوساینس 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.