اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

April 29, 2013
19:38 دوشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54736

پاسخ مسئولانه به اختلالات اینترنت؛ زیرساخت: شبکه نرمال است/ رگولاتوری: اختلالات عمده نیست

متولیان بخش ارتباطات کشور در واکنش به نابسامانی موجود در دسترسی به سایتهای اینترنتی که حدود 2 ماه است برای برخی کاربران در بعضی مناطق و تنها برای تعدادی از سرویس های پربازدید و پرکاربرد رخ داده است، اعلام کردند که مشکل از شبکه زیرساخت ارتباطی کشور نیست.

 
به گزارش مهر، بالغ بر 2 ماه است که دسترسی کاربران اینترنت در ایران که براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت، به بیش از 45 میلیون نفر رسیده و حدود 60 درصد مردم کشور را تشکیل می دهند با مشکلات متعددی همراه است و تعدادی از کاربران از حداقل های سرویس اینترنت نیز بی بهره اند و دسترسی شان به سایتهای پرکاربرد و پر بازدید قطع است.
 
در این میان شرکتهای اینترنتی به عنوان توزیع کنندگان خدمات اینترنت در کشور پاسخی شفاف برای این نابسامانی به وجود آمده ندارند و تنها معتقدند که شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت تبعیض قائل می‌شود، گزینشی عمل کرده و محدودیتها را یکسان اعمال نمی کند و براین اساس است که در یک منطقه دسترسی به برخی سایتها ممکن است و در منطقه دیگر کاربران در ابتدایی ترین برقراری ارتباط نیز مشکل دارند.
 
به اعتقاد بسیاری از مدیران شرکتهای اینترنتی. اینترنت از لینک های مختلفی وارد کشور می‌شود اما به صورت یکسان توزیع نمی‌شود و محدودیتها تنها در یک سری از لینکها اعمال می‌شود و به نظر می رسد برخی ارائه دهندگان اینترنت از یک رانت استفاده می‌کنند.
 
شبکه ارتباطات زیرساخت نرمال است
 
با این حال مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با مهر وجود هرگونه تفاوت در ارائه پهنای باند اینترنت به توزیع کنندگان اینترنت در کشور را رد کرد و گفت: اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنت به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مربوط نمی شود و شبکه ارتباطات زیرساخت کاملا نرمال است.
 
تفاوتی در ارائه پهنای باند قائل نمی شویم
 
مهدی خدایی با رد اظهارات توزیع کنندگان اینترنت در کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت را مسبب نابسامانی اخیر اینترنت در کشور می دانند و معتقدند این شرکت در ارائه پهنای باند به شرکتهای اینترنتی تبعیض قائل شده و گزینشی عمل می کند تاکید کرد که به هیچ وجه تفاوتی در پهنای باند اینترنتی که شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه می دهد، وجود ندارد.
 
تفاوتی میان مشتریان زیرساخت وجود ندارد
 
وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت آماده است به هر میزان که نیاز شرکتهای اینترنتی است پهنای باند در اختیارشان قرار دهد تصریح کرد: هیچ تفاوتی میان مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.
 
اختلالات مقطعی ارتباطی با شبکه زیرساخت ندارد
 
مدیرکل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال که اختلالات موجود در دسترسی کاربران اینترنت به برخی سایتهای اینترنتی مربوط به چیست به مهر گفت: شرکت زیرساخت تنها زیرساخت ارتباطی و مخابراتی کشور را فراهم و مدیریت می کند براین اساس اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، ارتباطی با زیرساخت ندارد و شبکه ارتباطات زیرساخت کشور کاملا نرمال است.
 
شرکتها مستندات ارائه کنند
 
خدایی با تاکید براینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به میزان تعهدات خود در زمینه تامین پهنای باند اینترنت عمل کرده است به مهر گفت: هرکدام از شرکت های ارائه سرویس اینترنت در هر کجای کشور و به هر میزان که نیاز به پهنای باند دارند می توانند درخواست خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه و با انعقاد قرارداد از پهنای مورد نظر بهره مند شوند و اگر شرکتی مدعی است که درخواست پهنای باند بیشتری داشته و به آن ترتیب اثری داده نشده است، مستندات مربوطه را ارائه تا سریعا مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه از دید زیرساخت، مشتریان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، افزود: چنانچه در این مورد از شرکتهای ارائه دهنده اینترنت کسی ادعای بروز تفاوت دارد، مستندات مربوطه را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کند تا مراتب بررسی و به آن پاسخ داده شده است.
 
اختلالات عمده نیست
 
در همین حال معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به اختلالات موجود در زمینه اینترنت به مهر گفت: شرکتهای ارائه دهنده اینترنت در این زمینه به سازمان تنظیم مقررات نامه ای داده اند و این موضوع هم اکنون در معاونت نظارت بر سرویس های ارتباطی در حال پیگیری است.
 
حسن رضوانی با تاکید براینکه اختلال به وجود آمده در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنتی مشکل عمده ای نیست، افزود: با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته است که در این زمینه پاسخگو باشد.
 
بخشی از اختلالات به تنظیمات شبکه ای ارائه دهندگان اینترنت برمی گردد
 
وی با بیان اینکه بخشی از این اختلالات ممکن است مربوط به تنظیمات شبکه ارائه دهندگان اینترنت باشد، خاطرنشان کرد: اینترنت از مسیرهای مختلفی تامین می شود و ممکن است بخشی از شبکه ارائه دهندگان اینترنت در برخی مسیرها با عدم هماهنگی مواجه شود که باید این مشکل برطرف شود.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: تا زمانی که به نتیجه شفافی نرسیده ایم نمی توان پاسخ قطعی به این مشکلات داد اما آنچه که تاکنون گزارش شده است نشان می دهد که زیرساخت شبکه ارتباطات کشور در حالت طبیعی و نرمال است اما با این وجود پیگیری ها برای رفع این مشکل ادامه دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.