امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 2, 2013
9:44 پنجشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54774

واکنش طنز مدیر گوگل به طرح “گوگل ارث اسلامی” ایران

 

با کاهش قیمت گوشی های هوشمند موبایل در چند سال آینده، صدها میلیون نفر از انسان ها در کشورهای دارای حکومت های تندرو، گوشی های ساده خود را با گوشی های هوشمند متصل به اینترنت تعویض می کنند.در این وضعیت، نظرات برجسته شهروندان این کشورها را خواهیم شنید.
مدیرعامل شرکت گوگل در آمریکا در واکنشی طنز آمیز به برنامه های ایران برای راه اندازی "گوگل ارث اسلامی" و "اینترنت حلال" گفت: "ایران می خواهد اسرائیل را نقشه هایش در اینترنت حلال محو کند."
 
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الاقتصادیه چاپ ریاض، "اریک اشمیت" که در نشستی در واشنگتن سخن می گفت؛ افزود: برخی اقدامات از جمله برنامه ایران برای داشتن «اینترنت حلال» نشان می دهد که چگونه سران برخی کشورها تلاش می کنند همزمان که تکنولوژی را در اختیار داشته باشند؛ آن را از دسترس شهروندان خود خارج کنند.
 
مقامات ایرانی از جمله علی آقامحمدی معاون معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و "محمد حسن نامی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل از این از راه اندازی اینترنت حلال و سایت گوگل ارث اسلامی در آینده نزدیک خبر داده بودند.
 
مدیرعامل گوگل در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: با کاهش قیمت گوشی های هوشمند موبایل در چند سال آینده، صدها میلیون نفر از انسان ها در کشورهای دارای حکومت تندرو، گوشی های ساده خود را با گوشی های هوشمند متصل به اینترنت تعویض می کنند.
 
 
 
وی با اشاره به محدودیت های و فیلترهای دولت کره شمالی علیه استفاده از اینترنت افزود: هنگامی که این اتفاق روی دهد با تعجب، نظرات برجسته شهروندان این کشورها را خواهیم شنید به شکلی که قبل از این روی نداده بود.
 
اشمیت ادامه داد: ولی دولت های آنها مانند دولت های ما نیستند. در این وضعیت ، کشورهایی که پایه های اینترنت خود را براساس فیلتر کردن ایجاد می کنند با حداکثر توان خود تلاش می کنند تا هر جریانی علیه خود را متوقف کنند. آنها به اقداماتی مانند محدودیت آزادی بیان و تجمع ها    دست می زنند اما در نهایت به این نتیجه می رسند که انجام این اقدام به صورت گسترده و همه جانبه و آن طور که آنها می خواهند غیرممکن است.
 
او چند ماه پیش نیز به کره شمالی سفر کرد و از شیوه استفاده از کامپیوتر و اینترنت در این کشور نیز آگاه شد. 
 
وی پیش بینی کرد: این انقلاب موبایلی در 5 یا 10 سال آینده به داستان اصلی در 57 درصد از ساکنان جهان که در سایه حکومت های سلطه گر زندگی می کنند تبدیل می شود.
 
او در نشست "چتر بزرگ" در واشنگتن سخن می گفت. هدف از سلسله نشست های چتر بزرگ که توسط گوگل برگزار می شود؛ بررسی "آزادی بیان در عصر دیجیتال" عنوان شده است.
 
مدیرعامل گوگل که قبل از این فکر می کرد کره شمالی بدترین جای کره زمین از نظر دسترسی به اینترنت است اما این جایگاه را به اریتره هم اختصاص داد و درباره کودتای ژانویه گذشته در این کشور  گفت: فکر کنید که چگونه مردم بیچاره اریتره از بقیه جهان جدا هستند. مسؤولان سانسور و کنترل، کار خود را با موفقیت بالا انجام دادند تا جایی که تنها بیانیه ای که از کشور اریتره خارج شد این بود که می گفت هیچ کودتایی روی نداده است. در صورتی که کودتایی رخ نداده چرا چنین چیزی را مطرح می کنید؟
 
 
 
اشمیت همچنین گفت: وقتی شهروندان کشورهای دارای حکومت تندرو به امکان اتصال به اینترنت دست می یابند به احتمال بسیار، زندگی در این کشورها قبل از این که راحت تر شود؛ سخت خواهد شد.
 
او قبل از این هم در نشستی، در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر او کدام کشور، بهترین اینترنت را دارد به شوخی جواب داده بود: "ایران".
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.